عصر بازار

سفیر چین در تهران خبر داد؛

رفع مسدودی حساب بانکی ایرانیان در چین بزودی

عصر اعتبار- سفیر چین در تهران با اشاره به مسدود شدن برخی حساب‌های بانکی ایرانیان در چین، گفت: مذاکراتی میان مقامات دو کشور در حال انجام است و در این زمینه باید قدری صبر داشت تا این مشکلات برطرف شود.

رفع مسدودی حساب بانکی ایرانیان در چین بزودی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اتاق بازرگانی تهران، در حالی که در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بروز مشکلات جدیدی در راه همکاری‌های اقتصادی ایران و چین به گوش می‌رسد، سفیر چین به دعوت اتاق تهران در جمع فعالان بخش خصوصی حاضر شد تا علاوه بر پاسخ‌گویی به سوالات آنها، اطمینان دهد که مسایل پیش آمده با کمی صبر و تحمل و فرآیند مذاکره قابل حل است.

    محمدرضا بختیاری؛ معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، در ابتدای این گردهمایی به روابط دیرینه ایران و چین اشاره کرد و افزود: سفیر چین و همراهان‌ وی در این نشست مشترک حضور یافته‌اند تا در مورد راه‌های توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور تبادل نظر با نمایندگان بخش خصوصی تبادل‌نظر و گفتگو داشته باشند.

    وی ادامه داد: همواره محتمل است که در مسیر توسعه مناسبات تجاری، چالش‌هایی نیز وجود داشته باشد؛ از اینرو قصد داریم این موانع را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای تسهیل تجارت میان دو کشور را احصا کنیم.

    جاده ابریشم و فرصت یک تحول تازه

    مسعود خوانساری هم طی سخنانی با اشاره به رونق همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و چین در طول دهه‌های گذشته، گفت: روابط اقتصادی دو کشور در دوران تحریم‌های غرب علیه ایران، با وجود مخالفت‌ها و فشارهای بیرونی پابرجا بود.

    رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه دو کشور در طول دوران مناسبات اقتصادی خود، تلاش کرده تا سطح همکاری‌ها را در حوزه‌های انرژی، تکنولوژی و فنی گسترش یابد، گفت: امروز جایگاه تعاملات اقتصادی دو کشور به سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه نفت و گاز و نیز ساخت نفتکش‌ها ارتقا پیدا کرده است.

    وی با اشاره به طرح بزرگ دولت چین با موضوع «یک جاده، یک کمربند» یا همان احیای جاده ابریشم، افزود: این پروژه که سرمایه عظیمی از سوی دولت چین، پشتوانه آن قرار گرفته فرصتی بسیار طلایی است تا نوع همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و چین وارد مرحله تازه‌ای شود.

    خوانساری به ظرفیت پنهان اقتصادی دو کشور در حوزه گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس آمار، مردم چین سالانه نزدیک به 100 میلیارد دلار در زمینه گردشگری هزینه می‌کنند که با برنامه‌ریزی دقیق دولت‌های دو کشور، ایران می‌تواند با توجه به ظرفیت‌ها و جذابیت‌های بالای گردشگری، سهم بالایی در جذب گردشگران چینی داشته باشد.

    رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در حوزه گردشگری و ساخت هتل در ایران، گفت: بخش خصوصی دو کشور می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

    وی همچنین سرمایه‌گذاری چین در پروژه احداث خط راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان و نیز خط راه‌آهن برقی تهران به مشهد را گامی بزرگ در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور دانست.

    تجارت بین دو کشور باید سالانه 15 تا 20 درصد افزایش یابد

    در ادامه این جلسه، اسداله عسگراولادی؛ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس اتاق مشترک ایران و چین، با اشاره به اینکه سطح مبادلات تجاری ایران و چین در سال‌های نخست پس از انقلاب از 50 میلیون دلار و سپس 200 میلیون دلار آغاز شده است، گفت: با سفر مقام معظم رهبری در کسوت رییس‌جمهور ایران به چین، نقطه عطفی در روابط دو کشور ایجاد شد و ارزش مبادلات ایران و چین رو به فزونی مداوم گذاشت. به طوری که در نهایت در سال‌های 2012، 2013 و 2014 به مرز 50 میلیارد دلار رسید.

    وی با بیان اینکه این مراودات همواره حدود ٥٥ درصد به نفع ایران و ٤٥ درصد به نفع چین بوده است، ادامه داد: سطح مناسبات تجاری دوکشور، در سال 2015 به دلیل کاهش قیمت نفت و برخی مسایل دیگر، حدود 20 درصد کاهش یافت و با تداوم این روند نزولی، ارزش تجارت ایران و چین در سال 2016 به رقم ٣٢ میلیارد دلار رسید.

    عسگراولادی گفت: در پنج ماهه نخست سال 2017 ، ارزش مبادلات تجاری دو کشور از مرز ١٥ میلیارد دلار گذشت و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان این سال، ارقام 40 تا ٤٢ میلیارد دلار در تجارت ایران و چین محقق شود.

    وی ادامه داد: اخیرا فعالان حوزه پتروشیمی در وصول وجوه حاصل از صادرات خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند. همچنین حساب‌های برخی ایرانیان در بانک‌های چینی مسدود شده است، در حالی که به جای محدود کردن، شایسته است مشکل برطرف شود.

    تسهیل صدور روادید برای بازرگانان ایرانی از دیگر خواسته‌های عسگراولادی بود و افزود: بازرگانان ایرانی انتظار دارند که بتوانند ویزای یک ساله دریافت کنند. دست‌کم انتظار این است که ویزای یک ساله برای بازرگانانی که از سوی اتاق تهران یا اتاق مشترک ایران و چین معرفی می‌شوند صادر شود.

    وی ادامه داد: اغلب رسانه‌های چینی منابع خبری خود را رسانه‌های غربی قرار داده‌اند که آنها هم سعی دارند چهره‌ای منفی از ایران به نمایش بگذارند. من از رسانه‌های چینی همواره خواسته‌ام که نسبت به ایران و شرایط و موقعیت این کشور بزرگ واقع‌نگر باشند.

    عسگراولادی در پایان گفت: من به رییس جمهور چین قول داده‌ام که حجم تجارت ایران و چین تا پایان برنامه ششم، هر سال، ١٥ تا 20 درصد افزایش پیدا کند. بنابراین کمک کنید که به این رقم دست پیدا کنیم.

    برنامه دولت چین برای اعزام سالانه یک میلیون گردشگر به ایران

    احد محمدی رییس انجمن دوستی ایران و چین نیز در این نشست، با اشاره به 20 سالگی عمر این انجمن گفت: انجمن دوستی ایران و چین در طول دو دهه گذشته، همکاری‌های خوبی در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی با کشور چین داشته است.

    وی با بیان اینکه ایران هنوز نتوانسته نقش واقعی خود را در طرح «یک جاده، یک کمربند» دولت چین ایفا کند، افزود: موضوع بسته شدن برخی از حساب‌های بانکی ایرانیان در چین، نگران‌کننده است و ما در حال بررسی این مساله هستیم که دلیل این که بانک‌های چینی یکباره اقدام به مسدودی تعدادی از حساب‌های بانکی افراد ایرانی کرده‌اند، چیست.

    محمدی همچنین با اشاره به توسعه اقتصادی دو کشور در حوزه گردشگری، افزود: دولت چین اعلام کرده است که قصد دارد تا سطح یک میلیون گردشگر چینی به ایران در سال اعزام کند که اتفاق خوبی است و بخش خصوصی ایران از این اتفاق استقبال می‌کند.

    وی در عین حال با انتقاد از رسانه‌های گروهی چین به دلیل استفاده از منابع خبری و رسانه‌ای کشورهای غربی در خصوص ایران، گفت: آقای سفیر این موضوع را به طور جدی با مسوولان دولت این کشور در میان بگذارد که رسانه‌های این کشور برای پوشش اخبار مربوط به ایران از رسانه‌های معتبر داخل ایران استفاده کنند.

    چشم‌انداز روشن توسعه همکاری‌های چین و ایران

    در ادامه این جلسه، پانگ سن سفیر چین نیز با اشاره به پیشینه روابط ایران و چین که به دو هزار سال می‌رسد، گفت: حتی در زمان تشدید تحریم‌ها نیز روابط دو کشور در سطح خوبی نگاه داشته شد. اما پس از اجرایی شدن برجام شرایط بهتری برای همکاری ایجاد شد. به ویژه سفر رییس‌جمهور چین به ایران در سال 2016 روابط دو کشور را به سطح روابط استراتژیک همه‌جانبه ارتقا داد.

    پانگ سن، همچنین به توافقات چین و ایران در جهت احیای جاده ابریشم اشاره کرد و ادامه داد: همکاری‌های دو کشور با چشم‌انداز خوبی روبه‌رو است. این روزها پروژه‌های مشترک بزرگی در حال اجراست که شامل ساخت‌وسازها در مسیر راه‌آهن سریع‌السیر تهران- مشهد و تهران- اصفهان، پالایشگاه آبادان و پروژه‌های میدان نفتی آزادگان می‌شود. همچنین پروژه بزرگ مشترک ایران، چین و توتال فرانسه برای توسعه فاز یازده پارس جنوبی نیز به زودی کلید می‌خورد.

    وی همچنین از سفر فرستاده ویژه رییس‌جمهور چین برای حضور در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران سخن گفت و افزود: فرستاده ویژه رییس‌جمهور چین در این سفر با مقامات ایران دیدار کرده و و در این ملاقات‌ها به مسایل و موانع توسعه تجارت میان دو کشور نیز اشاره شده است.

    پانگ سن همچنین از برخی اقدامات دولت چین جهت تسهیل صدور روادید خبر داد و در ادامه نسبت به توسعه همکاری‌ها در حوزه گردشگری نیز تاکید کرد و گفت: پیشبرد اهداف در بخش گردشگری نه تنها به کوشش دولت که به همکاری آژانس‌های مسافرتی نیز بستگی دارد.

    سفیر چین با اشاره به برگزاری کنفرانس جهانی گردشگری در چین افزود: از ایران نیز نمایندگانی برای حضور در این کنفرانس دعوت شده اند؛ همچنین نسبت به تقویت ارتباط رسانه‌ای دو کشور برای انعکاس اخبار مثبت از ایران نیز تاکید کرد.

    مسئله مسدودی حساب‌ها با کمی صبر و تحمل حل می‌شود

    پس از پایان این سخنان، سفیر چین به سوالاتی پاسخ داد که از سوی فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی مطرح شده و عمدتا حول مشکلات و موانع بانکی از سوی این کشور بود.

    پانگ سن گفت: دولت چین از مدتی پیش، یک بانک این کشور را به ارائه خدمات برای تجار ایرانی اختصاص داده است و برغم اعمال برخی محدودیت‌ها علیه این بانک از سوی دولت آمریکا، اما خدمات‌دهی این بانک به تجار و بازرگانان ایرانی ادامه دارد.

    وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های FATF علیه ایران، افزود: دولت‌های دو کشور ایران و چین تلاش‌هایی برای رفع مشکلات ایجاد شده در نقل و انتقال پولی میان دو کشور داشته‌اند.

    سفیر چین در تهران در ادامه به ارائه فاینانس از سوی اگزیم‌ بانک و بانک توسعه ملی چین برای اجرای پروژه‌های احداث خط ریلی در ایران، اشاره کرد و گفت: در خصوص مسدود شدن برخی از حساب‌های بانکی ایرانیان در چین، مذاکراتی میان مقامات دو کشور در حال انجام است و در این زمینه باید قدری صبر و تحمل داشت تا این مشکلات برطرف شود.

    سفیر چین در ایران همچنین درباره مساله عدم وصول وجوه فعالان حوزه پتروشیمی ایران گفت: این مساله، مربوط به همکاری بانک‌های دو کشور است. بانک‌های چین تجاری هستند و دولت نمی‌تواند به صورت دستوری با آنها برخورد کند. اما راه گشایش فاینانس باز است. همان‌گونه که چندی پیش دو بانک چینی تفاهمنامه‌هایی با ایران به امضا رساندند که برای برخی پروژه‌ها نظیر راه آهن تهران- مشهد اقدام به گشایش فاینانس کنند.

    پانگ سن ادامه داد: بانک‌های چینی نسبت به نقش‌آفرینی در فرآیند توسعه ایران تمایل دارند که این تمایل شامل تجارت محصولات پتروشیمی میان دو کشور نیز می شود.

    در این نشست مسایل مختلفی از جمله توسعه مراودات در حوزه گردشگری تا بسته شدن برخی حساب‌های بانکی یا انتقال پول مبادلات پتروشیمی مطرح شد و سفیر چین و رایزن بازرگانی این سفارتخانه به فعالان اقتصادی ایرانی اطمینان دادند که این مسایل در حال مذاکره و پیگیری است.

    ضمن این که سفیر چین تاکید کرد، اگرچه دولت این کشور نمی‌تواند در برابر بانک‌های تجاری بخش خصوصی چین دستوری عمل کند اما بانک‌های وابسته به دولت را برای اموری مانند گشایش فاینانس مامور کرده که در پروژه‌های مشترک مانند احداث راه‌آهن سریع‌السیر کار خود را به خوبی انجام می‌دهند.

    همچنین در این نشست در خصوص جذب گردشگران چینی و افزایش سهم ایران از هزینه سالانه 100 میلیارد دلاری گردشگران چینی نیز مطرح شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی