عصر بازار

تقلای دلار در محدوده۳۸۰۰ ادامه یافت

رکورد ۵ ماهه پنجمین رشد سکه

عصر اعتبار- روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی به کانال یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان نزدیک شد، ولی دلار به نوسانات محدود در آستانه محدوده ۳ هزار و ۸۱۰ تومان ادامه داد. سکه که ۴ روز انتهایی هفته گذشته را با افزایش قیمت به پایان برده بود، روز شنبه با قدرت بیشتری به این روند ادامه داد و با ۴ هزار تومان رشد به بهای یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان رسید. این بیشترین بهای فلز گرانبهای داخلی از ۲۷ فروردین سال‌جاری بود.

رکورد ۵ ماهه پنجمین رشد سکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، عامل اصلی صعود سکه در روز ابتدایی هفته، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی و نزدیک شدن آن به مرز هزار و 300 دلار بود. طلای جهانی روز جمعه به بهای هزار و 289 دلار رسید که حدود 11 دلار بالاتر از قیمت ساعت 3 بعدازظهر آن در روز پنج‌شنبه بود. رشد اونس، قیمت سایر سکه‌ها و ارزش طلا در بازار داخلی را بالا برد. در اولین روز هفته، نیم سکه با 5 هزار تومان افزایش به قیمت 639 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با افزایش 3 هزار تومانی روی قیمت 376 هزار تومان ایستاد. هر گرم طلای 18 عیار نیز رشد هزار و 292 تومانی را به ثبت رساند و به بهای 119 هزار و 311 تومان رسید. روز شنبه فروشندگان خرد از رشد بهای اونس هیجان‌زده‌تر شدند تا قیمت سکه در معاملات محدود حتی به بالای یک میلیون و 230 هزار تومان برسد؛ این در حالی است که چنانکه اشاره شد بهای آن در معاملات عمده در کانال یک میلیون و 220 هزار تومان نوسان کرد. رشد 5 روزه سکه تمام در شرایطی به ثبت رسید که عده زیادی از بازیگران بازار اعتقاد دارند قیمت دارای حباب است و ارزش ذاتی سکه بسیار پایین‌تر از بهای بازاری است.

    به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، چنین تصوری موجب شد برخی سکه‌بازان تمایل زیادی برای خرید نداشته باشند، عاملی که در پایین بودن دامنه نوسانات اثرگذار بود. در کنار این، این دسته از معامله‌گران اعتقاد دارند بهای سکه در روزهای آینده ظرفیت افت قیمت را خواهد داشت. این در حالی است که افزایشی‌های بازار به رشد بیشتر سکه امید بسته‌اند. آنها انتظار دارند بهای اونس در ادامه افزایش بیشتری را تجربه کند و حتی از مرز هزار و 300 دلار پس از مدت‌ها عبور کند. بیشتر افراد این دسته، دلیل خوش‌بینی خود به روند اونس جهانی و سکه داخلی را به تنش‌های بین‌المللی نسبت داده‌اند که درگیری‌های لفظی سران کشورهای آمریکا و کره‌شمالی از جمله آنهاست. در این میان، محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه سکه و جواهر، در مورد آینده بازار عنوان کرد: آینده بازار قابل پیش‌بینی نیست و سرنوشت آن بیش از هر چیز به تنش‌های سیاسی گره خورده است. به گفته او، باید منتظر ماند تا مشخص شود این تنش‌ها به چه سرانجامی می‌رسد.

    یکی از مهم‌ترین عواملی که رشد بهای سکه را در روز ابتدایی هفته محدود کرد، کاهش قیمت دلار بود. روز شنبه، شاخص بازار ارز نه تنها افزایش روز پنج‌شنبه را تکرار نکرد، بلکه با یک تومان افت به قیمت 3 هزار و 808 تومان رسید. به گفته فعالان، روز شنبه تقاضای چندانی در بازار ارز وجود نداشت و همین موضوع موجب شد شاخص ارزی کشش چندانی برای رشد از خود نشان ندهد. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی روز معامله‌گران فردایی تلاش کردند با افزایش تحرکات خود قیمت را وارد محدوده بالاتر کنند. این دسته در این امر تا حد زیادی موفق عمل کردند، ولی همراه نشدن معامله‌گران نقدی با تحرکات فردایی‌ها موجب شد در ادامه روز قیمت به سطح روز پنج‌شنبه نزدیک شود. روز شنبه در حالی که دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت، یورو به سوی محدوده بالاتر حرکت کرد. در اولین روز هفته، ارز اروپایی با 10 تومان رشد به قیمت 4 هزار و 560 تومان رسید. به گفته فعالان، تقویت ارزش این ارز در بازارهای جهانی در روز جمعه در برابر دلار موجب شد قیمت آن در اولین روز هفته در بازار داخلی تقویت شود.

     

    روزهای افزایشی سکه

    سکه تمام بهار آزادی از دوشنبه هفته گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفت و این راه را تا ابتدای هفته جاری ادامه داده است. در سومین روز هفته گذشته، سکه با هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 216 هزار تومان رسید.سکه که به آرامی روند افزایشی را آغاز کرده بود، روز سه‌شنبه با سرعت بیشتری بالا رفت و با 4 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان رسید. روز چهارشنبه، سکه با هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 221 هزار تومان و در آخرین روز هفته با 2 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 223 هزار تومان رسید. عامل اصلی که به روند افزایشی سکه در هفته گذشته کمک کرد، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی بود. ادامه افزایش ارزش طلای جهانی در روز جمعه موجب شد سکه در ابتدای هفته جاری نیز به رشد خود ادامه دهد.روز شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 225 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 2 هزار تومانی نسبت به بهای بسته شده آن در روز پنج‌شنبه داشت. در ادامه روز سکه توانست 2 هزار تومان رشد دیگر را تجربه کند و روی قیمت یک میلیون و 227 هزار تومان قرار بگیرد.

    نوسانات محدود دلار

    دلار از یکشنبه گذشته نوسان بالای 5 تومانی را تجربه نکرده است، عاملی که تحرکات سفته‌بازان ارزی را کاهش داده است. یکشنبه گذشته این ارز با 15 تومان افت به بهای 3 هزار و 815 تومان رسید. این بیشترین میزان افت دلار از اول خرداد بود و موجب شد این ارز به کمترین قیمت از 10 مرداد برسد. پس از این افت، نوسانات شاخص ارزی به زیر 5تومان رسید. در ادامه این روند کم نوسان، روز گذشته شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3هزار و 814 تومان آغاز کرد که افزایشی 5تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. در حالی که تعداد زیادی از معامله‌گران انتظار داشتند، رشد ابتدای روز ادامه‌دار شود، شاخص ارزی تغییر مسیر داد و راه کاهشی را در پیش گرفت. در نهایت ساعت 3 بعدازظهر عدد 3 هزار و 808 تومان در مقابل دلار نقش بست که یک تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود.

    کاهش ابتدای هفته در حالی رخ داد که عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد داشتند، افزایش آخرین روز هفته گذشته می‌توانست آغازی برای بازگشت دلار به مسیر افزایشی باشد. آنها عنوان کرده بودند، زمانی که ارزش دلار در کشورهای همسایه بالاتر باشد، بازار داخلی نیز ناچار است برای جلوگیری از آربیتراژ ارزی، خود را با آن قیمت‌ها تطبیق دهد. با این حال، روز شنبه برخلاف انتهای هفته گذشته اختلاف چندانی میان بازارها وجود نداشت تا قیمت دلار تحریک نشود.  از سوی دیگر افزایشی‌های بازار معتقد بودند، در سومین ماه تابستان تقاضای مسافرتی افزایش خواهد یافت و هنگامی که چنین انتظاری در بازار وجود دارد، ممکن است معامله‌گران از اواخر مردادماه به پیشواز آن بروند و از این طریق حجم تقاضا در بازار رشد بیشتری را تجربه کند. این اظهارات در حالی صورت گرفت که در روز ابتدایی هفته تقاضای چندانی در بازار وجود نداشت و بیشتر معامله‌گران ترجیح دادند در خرید و فروش ارز احتیاط کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی