عصر بازار

شریعتمداری عنوان کرد:

از سیستم بانکی انتظار بیشتری داریم

عصر اعتبار- وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید طرحی نو در اقتصاد ایران درانداخت، گفت: امیدواریم شاهد تحول در نظام بانکی کشور باشیم.

از سیستم بانکی انتظار بیشتری داریم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد شریعتمداری در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: دوران کم نظیری را با همت بخش خصوصی آغاز خواهیم کرد؛  اما باید توجه داشت که اکنون نظام بانکی کشور با مشکلات بسیاری مواجه است و به نظر می رسد که هماهنگی وزارت اقتصاد با بانک مرکزی باید بیشتر از قبل باشد؛ تا بتوان شاهد تحول در نظام بانکی کشور باشیم.

    وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: به نمایندگان بخش خصوصی ایران، اعتقاد داریم و درخواست ما نیز این است که تلاش شود که اتاق بازرگانی با کمترین مداخله دولت، بیشترین حضور بخش خصوصی واقعی کشور اداره شود.

    وی تصریح کرد: باید اختیارات ستاد اقتصاد مقاومتی را بیشتر کرد تا بتوان محدودیت ها را به سرعت از سر راه برداشت، بنابراین فکر می کنیم که با اخذ موافقت ارکان نظام، بتوان این محدودیتها را حداقل کرد.

    شریعتمداری با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه های خارجی در اقتصاد ایران گفت: برخی به دلیل مقررات دست و پاگیر اقتصاد ایران، نگران حضور هستند؛ چراکه نامشخص بودن برخی ریسک های سرمایه گذاری در اقتصاد ایران در کنار سندهای ضمانت نامه، هنوز مشکلاتی را بر سر راه سرمایه گذاران خارجی قرار می دهد.

    وی اظهار داشت: برخی بانکها مشکلات ترازنامه ای داشته که قابلیت ترجمه و ارایه به نهادهای بین المللی را ندارند؛ بنابراین باید بر روی آن تمرکز کرد و زمینه های خوبی را برای فعالیت های اقتصادی فراهم نمود.

    وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: در گذشته 6.4 میلیارد دلار واردات به صورت مستقیم از سوی دولت انجام می شد که در دولت هشتم به 500 میلیون دلار کاهش یافت.

    وی با اشاره به ادغام وزارتخانه ها گفت: اگر قرار باشد دولت بنگاهداری کند، باید چندین و چند وزارتخانه داشته باشد، در این صورت باید وزارت صنایع و معادن و بازرگانی را احیا کرد، در حالیکه این هدف نیست؛ بلکه می خواهیم امور دولتی را به بخش خصوصی واقعی واگذار کنیم، نه اینکه بنگاهها را از وزارت صنعت بگیریم و به وزارت دفاع و رفاه بدهیم. آن زمان اگر کارها را به بخش خصوصی واقعی اعطا کردیم، می توان وزارتخانه های دیگر را هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی ادغام کرد نه اینکه به فکر تفکیک وزارتخانه ها بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی