عصر بازار

عقب‌گرد ۱۰۱ واحدی شاخص کل بورس

عصر اعتبار- معامله‌گران بورس تهران معاملات متعادل و کم‌حجم را نظاره‌گر بودند و امید بازارگردان‌ها برای میان داری پالایشی‌ها برای هدایت نماگر بورسی به یأس تبدیل شد.

عقب‌گرد ۱۰۱ واحدی شاخص کل بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 22مرداد ماه 96 با کاهش 101 واحدی روی رقم 81 هزار و 661 واحد ایستاد.

    شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 91 واحدی عدد 17 هزار و 562 واحد را به نمایش گذاشت.

    شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 214 واحدی به رقم  89 هزار و 733  واحد دست یافت.

    شاخص بازار اول اما  در حالی با کاهش 99 واحدی به رقم  57 هزار و 244  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 64 واحدی عدد  177 هزار و 858 واحد را به نمایش گذاشت.

    امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش یک واحدی به رقم 920 واحد رضایت داد.

    براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندر عباس با 25 واحد، پالایش نفت اصفهان با 16 واحد و بانک انصار با 15 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

    در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های فولاد مبارکه با 34 واحد ، کشتیرانی ج.ا.ا با 29 واحد و داروسازی دکتر عبیدی با 9 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

    ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 114 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 466 میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 42 هزار و 174  نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های ترمیت، حق تقدیم خرید سهام تولیددارو، بورس اوراق بهادار تهران، شرکت‌های کارگزاران بورس اوراق بهادار، نهادهای مالی بورس اوراق بهادار، سبحان دارو، نیرو ترانس، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، حق تقدیم نیرو ترانس، کارخانجات کابل‌سازی ایران، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان، حق‌تقدم استفاده نشده بیمه سامان، فولاد افزا سپاهان، از سوی ناظر بازار سهام در حالی بازگشایی شدند که امروز بازار سهام با توقف هیچ نماد معاملاتی مواجه نبود.

     امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد، 38 میلیون سهم ریل پرداز سیر به ارزش 6.5 میلیارد تومان کد به کد شد. کمتر از 34 میلیون سهم گروه دارویی برکت نیز به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی انتقال یافت.

    در ایران ترانسفو نیز 32 میلیون سهم به ارزش بیش از 18 میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات انتقالی مواجه شد. کمتر از 13 میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه به ارزش کمتر از 1.5 میلیارد تومان نیز با معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده همراه شد.

    امروز همچنین 5 میلیون سهم معدنی و صنعتی گل گهر به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد.

    همچنین اندکی بیش از 3 میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن الوند به ارزش بیش از 700 میلیون تومان در محدوده صفر تابلو کد به کد شد.

    بر اساس این گزارش امروز بورس تهران در حالی شاهد معاملاتی آرام و کم‌حجم در اغلب نمادهای معاملاتی بود که لزوم اصلاح قیمت سهام برای اغلب نمادها باعث شد تا بازار سهام با عقب‌گرد نماگرهای منتخب خود مواجه باشد.

    این در حالی است که انتظار برای رشد قیمت در بازارهای جهانی همچنان نگاه‌ها را به گروه فلزات اساسی دوخته است. در این بین امروز جابجایی بلوک16 میلیون سهمی در جریان بازار نقدی بر روی سهام فولاد مبارکه میان حقوقی‌ها جالب توجه بود.

    امروز افزایش انگیزه فروش از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی در گروه پالایشی‌ها نیز امید اغلب مدیران سرمایه‌گذاری برای تنظیم عقربه دماسنج بازار سهام با گروه پالایشی‌ها را به یأس تبدیل کرد. در گروه پالایشی‌ها بدهی سنگین به سهام  عدالت در کنار شناسایی سود موهوم در برخی نمادهای معاملاتی به حرف‌های بسیاری در این گروه انجامیده است.

    بازار بدهی با اوراق اسناد خزانه بانکی یا اسناد خزانه اسلامی که این روزها نرخ مؤثر بیش از 35 درصدی را برای دارندگان این اوراق در بر داشته، در حالی چالش امروز بازار سرمایه شده که هر روزنه امیدی در بازار برای ایجاد رونق باعث ایجاد فرصت خروج و نقد شدن با سرعت دارایی‌ها با هدف جذب اوراق بدهی شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی