عصر بازار

پرداخت وام ۲۷ میلیونی خرید مسکن درشهرها

آمادگی کمیته‌امداد برای تامین مسکن مهاجران به روستاها

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد از ۷ برابر شدن بودجه مسکن نسبت به سال ۹۳ خبر داد و گفت: این رشد ۷ برابری نزدیک به ۷۳۳ میلیارد تومان است که این مبلغ می‌تواند تا ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته باشد.

آمادگی کمیته‌امداد برای تامین مسکن مهاجران به روستاها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بازیان با اشاره به اینکه این بودجه در سال 93 تنها 100 میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: در ابتدای برنامه 5 ساله 150 هزار خانوار فاقد مسکن بوده‌اند و مسکن 350 هزار خانوار نیز باید بهسازی می‌شد. امروزه از 500 هزار مورد مساله مسکن این رقم به 350 هزار خانوار کاهش پیدا کرده است . از این تعداد 100 هزار خانوار فاقد مسکن و 250 هزار خانوار نیز نیازمند تعمیرات به شکل کلی و جزیی هستند. این رقم حاصل تلاش دو ساله کمیته امداد است.

    وی از اعلام آمادگی کمیته امداد برای تامین مسکن آن دسته از مددجویانی که آماده مهاجرت معکوس به روستا هستند خبر داد و گفت: در صورت امکانات اولیه مانند اشتغال و خدمات پایه‌ای در روستاها به هر تعداد از مددجویانی که قصد مهاجرت به روستا داشته باشند اعتباری پرداخت خواهد شد.

    مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با اشاره به اینکه کمیته امداد موظف است صد هزار خانوار را برای خرید و احداث مسکن زیر پوشش داشته باشد، ادامه داد: از این 100 هزار خانوار، نزدیک به 65 هزار خانوار فاقد مسکن شامل خانوارهای بی‌سرپرست، زنان مطلقه، سالمندان و خانوارهای بیش از 2 نفر هستند.

    سرریز فقر انباشته در بخش اقتصاد و مسکن باعث افزایش ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی میان خانوارهای زیر خط فقر می‌شود

    بازیان با اشاره به وضعیت رکود اقتصادی در کشور که موجب سرریز فقر انباشته شده است، گفت: سرریز فقر باعث شده است که سبد کمی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد افزایش یابد، این بدین معنی است که باید سطح توقع کمیته امداد چند برابر شود، چراکه سرریز فقر انباشته خصوصا در بخش اقتصاد و مسکن باعث افزایش فقر و ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی میان خانوارهای زیر خط فقر می‌شود.

    مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با اشاره به سازماندهی خدمات مسکن مددجویان با موضوع «برنامه‌محوری توام با کار جهادی و انقلابی» اظهار کرد: اعتقاد داریم سازماندهی مسکن مددجویان امری ضروری و فوری است و باید خدمات امدادی را در جهت توانمندسازی خانواده‌ها پیش ببریم. این توانمندسازی نه تنها از جهت اشتغال بلکه از جهت خدمات مسکن برای کاهش هزینه‌ها می‌تواند نقش مکمل داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه اگر اشتغال باعث افزایش درآمد می‌شود، تامین مسکن نیز می‌تواند بخشی از هزینه‌های خانوار را کاهش دهد، اظهار کرد: توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش در بخش مسکن به رشد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی آنها کمک می‌کند.

    مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با اشاره به منویات مقام معظم  رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در قالب 10 اولویت اضافه کرد: 3 حوزه از این اولویت‌ها در بخش مسکن دنبال شده است که شامل برنامه‌محوری، ارتباط مردمی، و رعایت اولویت‌ها هستند. در بخش برنامه‌محوری در برنامه ششم امداد، وسعت‌بخشی و کیفیت بخشی در ارائه خدمات مورد تاکید قرار گرفته است.

    بازیان در ادامه با اشاره به بخش ارتباطات مردمی گسترده کمیته امداد افزود: امروزه کمیته امداد نه تنها مدعی بیشترین ارتباط با خانواده‌های شهری بلکه با خانواده‌های مناطق محروم و مرزی است. این ارتباط با بدنه مددجویان، کمیته امداد را مصمم به ارائه خدمات گسترده‌تر می‌کند.

    اولویت ارائه خدمات به محرومان با مناطق روستایی و شهرهای زیر 100 هزار نفر

    وی با تاکید بر  رعایت اولویت‌ها گفت: کمیته امداد مکلف شده است تا اولویت‌هایش را به سمت مناطق روستایی، محروم، مرزی و شهرهای زیر 100 هزار نفر معطوف کند.

    مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد  با اشاره به اینکه کمیته امداد مصمم است امسال به عنوان نخستین سال برنامه ششم توسعه، 75 هزار خدمت عمرانی را در سطح خانوارهای امداد شهر و روستا ارائه دهد، تصریح کرد: از این تعداد 45 هزار مورد مربوط به تعمیرات کلی و جزیی، احداث سرویس بهداشت، حمام و گازکشی خواهد بود.

    پرداخت وام 27 میلیون تومانی خرید مسکن در شهرها

    بازیان در ادامه به خرید و احداث 17 هزار مورد مسکن شهری اشاره کرد و گفت: 7000 مورد از این تعداد از محل خدمات حمایتی و بلاعوض خواهد بود. 200 میلیارد تومان از بودجه  احداث مسکن شهری از محل اعتبارات «صندوق ولایت اهدا» است که در سطح شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها به 100 هزار مورد وام خرید و احداث ارائه خواهد شد.

    وی با اشاره به رقم 20 میلیون تومانی وام خرید مسکن در شهرها ادامه داد: با کمک خیرین، 7 میلیون تومان نیز  به شکل بلاعوض به این مبلغ اضافه خواهد شد.

    مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با انتقاد از مشکل اشتغال و کمبود آب در روستاها ادامه داد: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری بودجه‌ای از طرف صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی برای روستاها اختصاص داده شده است. در برنامه ششم توسعه نیز مقرر شده 200 هزار مسکن روستایی با تسهیلات ارزان برای اقشار کم درآمد و 150 هزار مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر ساخته شود.

    بازیان با انتقاد از اینکه علی‌رغم همه تاکیدات سالیان گذشته هنوز تلاش ما برای تامین اعتبار از دولت و بانک ها دیده نمی‌شود گفت: عدم هماهنگی این نهادها باعث شده تا این طرح‌ها امروزه بلاتکلیف و ابتر باقی بماند. ما به عنوان نماینده قشر ضعیف جامعه مدعی حق آنها از دولت، مجلس و بانک‌ها هستیم، چراکه سیاست آنها مسکن محرومان را به تعطیلی کشانده‌اند.

    تخصیص 250 میلیارد تومان برای حل اورژانسی مشکل مسکن مناطق حاشیه‌ای

    خرید مسکن‌های مهر فاقد متقاضی از سوی کمیته امداد

    وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم نسبت مستاجران 33 درصد و نسبت مالکان 67 درصد بوده است، ادامه داد: در حال حاضر شاهد افزایش تعداد مستاجران هستیم. در حال حاضر کمیته امداد خواستار خرید بخشی از مطالبات مسکن از محل خرید مسکن مهر فاقد متقاضی است. تفاهم اولیه برای این منظور برای 5000 واحد مسکونی در سطح کشور بوده است.

    مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با اشاره به اینکه نگاه خیرین در حوزه مسکن نگاهی قالب است، تصریح کرد: بیش از 20 درصد بودجه کمیته امداد از محل کمک‌های مردمی و صندوق‌های صدقات بوده است. از مجموع پول اختصاص داده شده برای خدمات مسکن، تنها 3 درصد آن از محل کمک‌های دولتی و  70 درصد این رقم از محل اعتبارات کمیته امداد و مشارکت‌های مردم تامین شده است. برای حل مشکل اورژانسی مسکن نیز مانند مناطق حاشیه‌ای شهرها و بافت‌های فرسوده نیز 250 میلیارد ریال بودجه تخصیص داده شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی