عصر بازار

نگاهی به بازارهای جهانی در هفته پیش رو؛

تمرکز بازارهای جهانی بر گزارش اقتصادهای بزرگ

عصر اعتبار- با درنظر گرفتن مجموع تحولات قابل پیش بینی اقتصادی در سطح بین الملل، می توان گفت که بنظر می رسد برای شاخص دلار هفته سرنوشت سازی در پیش است. همچنین فدرال رزرو باید نشانه ای برای زمان سومین افزایش نرخ بهره به بازارها بدهد. از طرف دیگر شاید ارائه آمار غافلگیرکننده ای از رشد تولید چین دور از تصور نباشد.

تمرکز بازارهای جهانی بر گزارش اقتصادهای بزرگ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ، این هفته بازارهای جهانی در حالی شروع به کار کرده اند که بیشتر فعالان انتظار می کشند تا از یک سو در جلسه رسمی فدرال رزرو نشانه هایی از زمان احتمالی افزایش دوباره نرخ بهره بیابند و از سوی دیگر برنامه مقامات این بانک را برای کاهش ترازنامه ارزیابی کنند. این هفته همچنین داده های اقتصادی مهمی در سه گوشه جهان منتشر می شود. یکی از آن ها مربوط به گزارش ماهیانه شاخص خرده فروشی در ایالات متحده است. دیگری آمار تولید صنعتی چین است که دومین اقتصاد بزرگ دنیاست و سومی مربوط به گزارش اولیه رشد اقتصادی سه ماهه دوم آلمان است که بزرگترین اقتصاد منطقه یورو است. این داده ها می تواند با تغییر شاخص ارزها بویژه شاخص دلار و شاخص یورو به دلار، معادلات بازارها را دستخوش تغییرات کوتاه مدتی کند که پیش بینی ادامه مسیر را در سال پر تحرک 2017 میسر سازد.

    صورت جلسه فدرال رزرو

    فدرال رزرو همانطور که بطور گسترده انتظار می رفت در نشست 26 ژولای تصمیمی در خصوص افزایش نرخ بهره نگرفت و اولویت خود را کاهش حجم عظیم اوراق قرضه اعلام کرد. حال در شرایطی که داده های منتشر شده  هفته قبل حاکی از ضعیف بودن رشد نرخ تورم است، انتظارات بازار درخصوص به تاخیر افتادن افزایش نرخ بهره در دسامبر افزایش یافته است. رشد شاخص بهای مصرف کننده در ماه ژولای در حالی 0.1 درصد بود که پیش بینی می شد دو برابر آن یعنی 0.2 درصد باشد . با این وجود رشد تورم سالانه از 1.6 ماه ژوئن به 1.7 درصد رسید که انتظار 1.8 درصدی را برآورده نکرد. در عین حال افراد ثبت نام کرده برای مزایای بیمه بیکاری افزایش یافتند. در حالی که در ماه ژوئن آمار بیکاران ابرازی به 241 هزار نفر رسیده بود و پیش بینی می شد که در ژوئن به 240 هزار کاهش یابد، بر خلاف انتظار با رشد سه هزار نفر در هفته گذشته به 244 هزار نفر رسید تا از شرایط آرمانی خود کمی فاصله بگیرد. همچنین افزایش نرخ دستمزد برای هر ساعت در دوازده ماهه منتهی به ژولای با 0.2 درصد کاهش در مقایسه با ژوئن به 0.7 درصد کاسته شده است و برای اقتصادی که در شرایط بسیار نزدیک به اشتغال کامل به سر می برد، بسیار دشوار است که بتواند بازار کار را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو بسیاری بر این عقیده اند که فدرال رزرو با انتخاب راه کاهش اوراق قرضه خود راه درستی را در پیش گرفته است. بانک مرکزی ایالات متحده قصد دارد تا سبد 4.2 تریلیون دلاری اوراق خزانه داری اش را کاهش دهد و ماه سپتامبر زمان تمرکز بر این مهم خواهد بود. این اقدام می تواند فدرال رزرو را در رسیدن به تورم برنامه ریزی شده اش برای افزایش نرخ بهره نزدیک کند. هرگونه اظهارنظری که بتواند فعالان بازار را به سومین افزایش نرخ بهره امیدوار کند، می تواند شاخص دلار را در مقابل سایر متغیرها که احتمالاً اثر مثبتی بر آن ندارند، تقویت کند.

    داده های اقتصادی امریکا

    داده های مربوط به تحرکات بازارهای اصلی ایالات متحده روز سه شنبه اعلام می شود که شاخص خرده فروشی، شاخص تولید صنعتی، تحرکات بازار مسکن شامل مجوزات صادره و تعداد ساخت و سازهای جدید از مهم ترین آنهاست. پیش بینی ها انتظار دارد که شاخص خرده فروشی که در ماه ژوئن 0.2 درصد کاهش داشته، در ژولای 0.4 درصد رشد کرده باشد. اهمیت این شاخص درآن است که با پیش بردن 70 درصد رشد اقتصادی امریکا قوی ترین علامت بازار برای نشان دادن توان رشد است و در صورتی که نتواند به میزان پیش بینی شده برسد موجب تضعیف شاخص دلار خواهد شد و متعاقب آن بر بازار طلا و سایر کامادیتی ها اثر می گذارد. البته پیش بینی ها حاکی از انتظار تعدیل در بازار مسکن است. به طوری که پیش بینی می شود رشد ساخت و سازهای جدید پس از رشد خیره کننده 8.3 درصدی ژوئن، در ژولای تنها 0.5 درصد باشد و مجوزهای ساخت صادرشده 2 درصد کاهش یافته باشد.

    تولید ناخالص داخلی آلمان و تولید صنعتی چین

    بزرگترین اقتصاد اروپا سه ماهه اول را با رشد 0.6 درصدی پشت سر گذاشته و به نظر می رسد که با بهبود وضعیت سه ماهه دوم با 0.1 افزایش رشد 0.7 درصدی را تجربه کرده باشد. داده های اولیه روز سه شنبه اعلام می شود و گزارش کامل آن روز چهارشنبه منتشر خواهد بود. منطقه یورو در سه ماهه اول 0.5 درصد رشد اقتصادی داشته و تخمین های اولیه نشان می دهد که در سه ماهه منتهی به پایان ژوئن توانسته به 0.6 درصد رشد دست یابد.

    داده های مربوط به تولید صنعتی چین نیز روز دوشنبه منتشر می شود که می تواند هیجان انگیزترین خبر اقتصادی هفته برای بازارها باشد. تولیدات صنعتی چین در ژوئن رشد 7.6 درصدی را تجربه کرد و پیش بینی ها انتظار رشد 7.2 درصدی را در ژولای دارند. به نظر می رسد که سهم اصلی را در این رشد، محصولات فلزی و پالایشی داشته باشند که می تواند بعنوان محرک پیش برنده برای قیمت ها عمل کند. چین تا همین جا فراتر از پیش بینی ها ظاهر شده است و توانسته با توجه به رشد صادرات فلزی، تولید صنعتی و افزایش تقاضای داخلی، بالاتر از رشد برنامه ریزی شده ی 6.9 درصدی در سه ماهه دوم عمل کند.

    با در نظر گرفتن مجموع تحولات قابل پیش بینی اقتصادی در سطح بین الملل، می توان گفت که بنظر می رسد برای شاخص دلار هفته سرنوشت سازی در پیش است. همچنین فدرال رزرو باید نشانه ای برای زمان سومین افزایش نرخ بهره به بازارها بدهد. از طرف دیگر شاید ارائه آمار غافلگیرکننده ای از رشد تولید چین دور از تصور نباشد. چرخ های صنعت این کشور با سرعت در حال حرکتند و با توجه به رسیدن بیکاری به زیر 5 درصد می توان انتظار داشت که بازار فلزات عمیقاً تحت تاثیر قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی