عصر بازار

سکه دست به عصا شد

رشد آرام دلار مردادی

عصر اعتبار- دلار که هفته گذشته را با ۲/ ۰درصد رشد به اتمام رساند روز اول هفته جاری را نیز با افزایش قیمت به پایان برد. روز شنبه، شاخص بازار ارز ۶ تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۳ هزار و ۸۲۲ تومان رسید.

رشد آرام دلار مردادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، افزایش جزئی تقاضا در کنار رشد نرخ حواله درهم دو عاملی بودند که در بالا رفتن قیمت تاثیر داشتند. در کنار این، برخی معامله‌گران فنی بازار با استناد به روند قیمت اعتقاد داشتند، شاخص ارزی در جاده افزایشی با شیب ملایم قرار گرفته است؛ به گفته آنها، قیمت دلار در انتهای تیرماه در محدوده 3 هزار و 770 تومان قرار داشت. در همان هفته ابتدایی مردادماه این ارز وارد مرز 3 هزار و 800 تومان شد؛ ولی پس از آن فضای بازار ارز تا روز دوشنبه گذشته آرام شد. از تاریخ یاد شده حرکت صعودی آرام دلار آغاز شد و قیمت در 5 روز، 12 تومان رشد را به ثبت رساند تا به محدوده 3 هزار و 820 تومان وارد شود.

     

    احتیاط ارزی

    با وجود روند افزایشی این ارز در مردادماه، عده زیادی از معامله‌گران اعتقاد دارند بهتر است که در خرید ارز احتیاط شود. به گفته آنها در روزهای انتهایی ماه به‌طور سنتی این انتظار در بازار وجود دارد که تقاضا کاهش پیدا کند و همزمان عرضه بالا برود. کاهش نقدینگی معامله‌گران و تمایل برخی بازیگران برای تبدیل ارز به ریال برای تسویه معاملات ماهانه دو عاملی بودند که از سوی این دسته از معامله‌گران برای احتیاط در خرید ارز عنوان شد. با این وجود، در همین فضای احتیاطی، قیمت دلار تحت‌تاثیر رشد نرخ حواله درهم و ورود تقاضای مسافرتی در اولین روز هفته کمی بالا رفت. در این میان، بازیگران بازارساز نیز در برابر قیمت قرار نگرفتند و سعی کردند با عرضه ارز اقدام به مدیریت نوسانات کنند. این سیاست از سوی بسیاری از کارشناسان ارزی نیز توصیه و پیشنهاد شده است. به باور کارشناسان، سرکوب قیمتی می‌تواند در آینده منجر به در رفتن فنر قیمت شود و تعدیل آهسته پیش‌بینی‌پذیری تغییرات نرخ ارز را برای فعالان اقتصادی فراهم خواهد آورد.

    نزول سکه با ضربه اونس

    روز شنبه در شرایطی که بهای دلار از محدوده 3 هزار و 820 تومان عبور کرد، سکه تمام بهار آزادی در جهت کاهشی قرار گرفت. در اولین روز هفته، سکه 2 هزار تومان افت را به ثبت رساند و به بهای یک میلیون و 212 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در افت قیمت اثرگذار شد، پایین آمدن بهای اونس از محدوده هزار و 290 دلار در روز جمعه بود. به باور آنها، روز پنج‌شنبه قیمت سکه تحت‌تاثیر رشد بهای طلای جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز جمعه بهای اونس به نزدیکی مرز روانی هزار و 300 دلار رسید، ولی از آنجا راه کاهشی را انتخاب کرد و در نهایت با قیمت هزار و 285 دلار به کار خود پایان داد. قیمت نهایی روز جمعه تنها یک دلار بالاتر از ساعت 3بعدازظهر روز پنج‌شنبه بود. با این حال، آنچه بیشتر توجه معامله‌گران بازار داخلی را به خود جلب کرد، ناتوانی دوباره اونس برای شکست مرز روانی یاد شده بود. چنین تصوری در بازار موجب می‌شد که دسته‌ای از معامله‌گران سکه احتمال افت بیشتر بهای اونس در روز دوشنبه را بدهند، انتظاری که میزان فروش سکه در بازار داخلی را بالا می‌برد.

    در این فضا، بالا رفتن قیمت دلار تنها اهرمی بود که از افزایشی‌های بازار سکه حمایت می‌کرد و مانع از افت بیشتر این فلز گرانبها می‌شد. البته معامله‌گران سکه نیز در برابر نزول این فلز به زیر مرز یک میلیون و 200 هزار تومان مقاومت می‌کردند. روز شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 212 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی 2 هزار تومانی نسبت به بهای بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. در ادامه روز، این فلز گرانبها در مقطعی حتی به زیر محدوده یک میلیون و 210 هزار تومان سقوط کرد. با این وجود در آن سطح قیمتی سکه‌بازان وارد بازار شدند و در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کردند، موضوعی که موجب شد سکه تا قیمت یک میلیون و 212 هزار تومان بالا بیاید. روز شنبه، نیم سکه و ربع سکه نیز افت قیمت را تجربه کردند. در اولین روز هفته، نیم سکه با هزار تومان افت به بهای 624 و ربع سکه با 2 هزار تومان کاهش به قیمت 363 هزار تومان رسید. به‌نظر می‌رسد در کنار نقش اونس، کاهش تقاضا برای سکه‌های کوچک در افت روز ابتدایی هفته موثر بوده است.

    روند معکوس بازارها

    دلار و سکه در ابتدای هفته جاری به روند حرکتی معکوس خود ادامه دادند، روندی که از ابتدای هفته گذشته آغاز شد. سکه که در هفته گذشته 7/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، روز شنبه هم 2 هزار تومان افت را به ثبت رساند. دلار نیز که در یک‌هفته مانده به پایان مردادماه 2/ 0درصد بالا رفته بود که روز شنبه 6 تومان افزایش را ثبت کرد. شنبه 2 هفته پیش بازارها چنین روند معکوسی را ثبت کرده بودند و در طول هفته آن را ادامه دادند. شاخص بازار ارز شنبه هفته گذشته معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 808 تومان آغاز کرد که تنها یک تومان پایین‌تر از روز پیش از آن بود. این در حالی بود که در این روز سکه با 4هزار تومان رشد به سقف 5 ماهه یعنی قیمت یک میلیون و 227 هزار تومان رسید. نوسانات تک‌تومانی دلار تا روز دوشنبه ادامه یافت ولی از روز سه‌شنبه میزان نوسان بیشتر شد. در چهارمین روز هفته گذشته، شاخص بازار ارز 6 تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای 3 هزار و 816 تومان رسید. سه‌شنبه گذشته، دلار برای اولین بار در یک هفته پیش از آن از محدوده 3 هزار و 810 تومان فاصله گرفت و سکه تمام بهار آزادی سومین افت متوالی را به ثبت رساند. به گفته فعالان، در حالی که در آن مقطع زمانی کاهش دامنه نوسانات به تغییرات تک تومانی انتظارات سفته‌بازی را از بازار خارج کرده بود، افزایش روز سه‌شنبه تا حدی افزایشی‌ها را بار دیگر به معاملات بازگرداند.

    به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در افزایش دامنه نوسان در روز سه‌شنبه نقش داشت، افزایش نرخ حواله درهم و رشد تحرکات بازیگران فردایی دلار بود. در این میان، عده‌ای اعتقاد داشتند میزان عرضه ارز کمی پایین‌تر از روزهای قبل بود.این دیدگاه‌ها در حالی مطرح شد که بسیاری از بازیگران ارزی نیز دلیل رشد قیمت را به افزایش تقاضای زائران حج نسبت می‌دادند. سه‌شنبه گذشته در حالی دلار افزایش قیمت را تجربه کرد که سکه با 4 هزار تومان افت به بهای یک میلیون و 214 هزار تومان رسید. این روند معکوس چنانچه اشاره شد در تمام طول هفته وجود داشت. به‌عنوان مثال، در ادامه این روند، چهارشنبه گذشته دلار 3 تومان افزایش یافت، حال آنکه سکه با 3 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 211 هزار تومان رسید. در این میان، عده دیگری از معامله‌گران، رشد بهای دلار را ناشی از افزایش نرخ حواله درهم و بالا رفتن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان دانستند. رشد بهای سکه نیز بیشتر ناشی از بالا رفتن بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی