عصر بازار

نوبخت خبر داد:

برنامه ریزی جدید دولت برای انسجام تیم اقتصادی

عصر اعتبار- رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه به تیم اقتصادی هماهنگ، منسجم و همفکر نیاز داریم، از برنامه ریزی جدید دولت برای تقویت انسجام این تیم خبر داد.

برنامه ریزی جدید دولت برای انسجام تیم اقتصادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صدا و سیما، محمدباقر نوبخت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه ماموریت دولت دوازدهم خطیر است، افزود: در چهار سال پیش که دولت یازدهم آغاز به کار کرد اقتصاد در وضعیت پیچیده ای بود و فکر می کردیم که چه کاری را انجام دهیم تا تورم فزاینده را کاهش دهیم و همزمان رشد اقتصادی را ایجاد کنیم.

    وی با اشاره به اینکه در آغاز کار دولت یازدهم، رکود تورمی بر اقتصاد کشور حاکم بود و این رکود تورمی دو نوع سیاست های متناقض را طلب می کند، ادامه داد: در شرایط رکودی سیاست های انبساطی و در شرایط تورم، سیاست های انقباضی توصیه می شود.

    نوبخت با بیان اینکه چند هدف بزرگ اقتصادی در برنامه ششم توسعه در دستور کار است، گفت: تحقق رشد 8 درصدی سالانه اقتصادی از جمله آن است و باید حدود یک میلیون فرصت شغلی در هر سال ایجاد شود و فقر مطلق را هم تا پایان برنامه ششم توسعه و یا این دوره ریاست جمهوری برطرف کنیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تغییرات اخیر در تیم اقتصادی افزود: تعدد اعضای تیم اقتصادی می تواند بیش از این هم باشد زیرا ساختار تصمیم گیری اقتصادی به گونه ای است که ما از تعدد اعضا در تیم و تفاوت نظری نه تنها رنج نخواهیم برد بلکه استفاده هم می کنیم.

    نوبخت اضافه کرد: این تعدد، مانع هماهنگی نیست و هماهنگی به شکل دیگری انجام می شود.

    وی با تشریح نحوه هماهنگی و ساختار تیم اقتصادی گفت: در ساختار سازمان رسمی دولت، ماموریت های وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تعریف شده و کاملا مشخص است.

    نوبخت ادامه داد: هر کدام از ما وظایفمان را انجام می دهیم اما با توجه به پیچیدگی متغیرهای اقتصادی که باید همه آن ها را کنترل کنیم و با توجه به شرایط سختی که داریم هم باید در آن واحد از سیاست های انبساطی برای ایجاد رشد و رونق و مقابله با رکود استفاده کنیم و هم باید سیاست های انقباضی برای مهار تورم داشته باشیم.

    معاون رئیس جمهور افزود: برای ایجاد هماهنگی ها هفته ای دو روز جلسه تیم اقتصادی با مسئولیت شخص آقای رئیس جمهور در دولت یازدهم برگزار می شد و این روند را ادامه خواهیم داد و همه بحث ها را به صورت شورایی انجام خواهیم داد و حلقه وسیع تری از صاحب نظران معتمد رئیس جمهور از جمله دستیار ویژه وی در امور اقتصادی اظهار نظر خواهند کرد و سپس تصمیم گیری می کنیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه نیاز به شورا و وحدت تصمیم گیری داریم، گفت: هر کدام از دستگاه های سه گانه که تیم ستاد اقتصادی دولت را تشکیل می دهند از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی بر حسب موضوع تصمیم می گیرند و حلقه ای وسیع تر از این سه نفر یعنی 7 یا 8 نفر با حضور رئیس جمهور در نهایت تصمیم گیری می کنند و بقیه دستگاه ها باید اجرا کنند.

    نوبخت درباره وظایف معاونت اقتصادی رئیس جمهور هم گفت: آقای نهاوندیان اقتصاددان هستند و وی می تواند در جهت انسجام و هماهنگی بیشتر اقدام کند.

    وی افزود: این موضوع سبب می شود تصمیمات اقتصادی دولت جدی تر گرفته شود و مردم و فعالان اقتصادی هم به این تصمیمات بیشتر اعتماد می کنند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تاکنون 7200 میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده است.

    نوبخت در ادامه برنامه با بیان اینکه تاکنون حدود 8 و نیم میلیون تن از کشاورزان خریداری شده است افزود: ارزش این مقدار گندم 11 هزار و 200 میلیارد تومان است که بقیه بدهی دولت به کشاورزان در آینده نزدیک به آنها پرداخت می شود.

    وی گفت: پیش بینی می کنیم امسال 10 و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

    نوبخت افزود: در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه نخست سال 95   920 هزار نفر به جمعیت فعال کشور افزوده شد که موفق شدیم برای 703 هزار نفر آنان شغل ایجاد کنیم.

    وی گفت: برای 217 هزار نفر از این تعداد شغل ایجاد نشد و آنان چهار دهم درصد میزان نرخ بیکاری کشور را افزایش دادند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: باید برای جذب جمعیت فعال و کاهش نرخ بیکاری امسال بیش از 970 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

    نوبخت اضافه کرد: در دولت دوازدهم بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری در چارچوب ها اصلاحاتی انجام شده است.

    وی گفت: لایحه این اصلاحات آماده و در ماه های آینده و همکاری مجلس شورای اسلامی قانون جدیدی که رویکرد اصلاح ساختار دولت را فراهم می کند در اختیار ما قرار می گیرد.

    نوبخت افزود: ممکن است در سازمان برنامه و بودجه نیز بر اساس تصمیمات جدید چند معاونت این سازمان کاهش یابد.

    وی با بیان اینکه بودجه سال 97 با بودجه سال 96 کامل متفاوت خواهد بود گفت: در بودجه ریزی سال 97 تفاوت ماهوی با گذشته وجود دارد و قدرت بودجه ریزی از استانها منتقل شده و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد انجام می شود.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در آینده نزدیک از کارشناسان اقتصادی دلسوز دعوت می کنیم و از آنها در این زمینه نظر خواهیم خواست.

    نوبخت گفت: برای اینکه برای بودجه ریزی منتظر اعلام دستگاهها برای هزینه ها نمانیم قیمت هر یک از فعالیت ها را مشخص کرده ایم و بر این اساس بودجه را محاسبه و در اختیار سازمان ها قرار می دهیم.

    وی افزود: سازمان ها باید سه ماه به سه ماه درباره عملکرد خود گزارش دهند تا بودجه سه ماهه بعدی به آنها اختصاص یابد.

    نوبخت گفت: ما قطعاً گام های بلندتری در بودجه ریزی بر اساس عملکرد در مقایسه با سال های گذشته انجام خواهیم داد.

    وی افزود: از تهران در این زمینه تمرکز زدایی و به استانها درباره بودجه ریزی قدرت داده ایم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اینکه در انتشار اطلاعات انضباط ایجاد شده است و مرکز آمار بسیار منظم روز نخست هر ماه تورم ماه گذشته و هر سه ماه رشد اقتصادی و وضع بازار کار را اعلام می کند محصول عملکرد تیم اقتصادی دولت است.

    نوبخت افزود: نخستین گزارش عملکرد برنامه ششم توسعه را به طور کمی در 15 آذر اعلام می کنم.

    وی گفت: تمامی شاخص های کمی و ترکیبی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعریف شده است و بر اساس آن، گزارش دستگاه ها دریافت و عملکرد آنها مشخص می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی