عصر بازار

گام‌های ساده برای داشتن جیب‌هایی پر پول

عصر اعتبار- رسیدن به وضعیت مالی مناسب گرچه آرزوی خیلی از ماست اما راه رسیدن به آن را اغلب ما بلد نیستیم.

گام‌های ساده برای داشتن جیب‌هایی پر پول
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، جام جم آنلاین در ادامه نوشت: «بعضی‌ها فکر می‌کنند برای این که پولدار بشوند، اول از همه باید پولدار به نظر برسند بنابراین هر چه پول به دست می‌آورند صرف خرید لباس‌های مارک‌دار و لوازم مربوط به برندهای معروف می‌کنند.
    البته خیلی از آدم‌های پولداری که در دنیا زندگی می‌کنند از این نوع پوشش استفاده می‌کنند ولی آنها اول پولدار شدند و بعد مارک‌پوش.
    جیب خالی، پز عالی
    اگر می‌خواهید مصداق این ضرب‌المثل نباشید، به جای این که با تنها پولی که دارید معروف‌ترین مارک را بخرید، پول بیشتری ذخیره کنید و چیزی بخرید که دوام مناسب داشته و متناسب با بودجه شما باشد.
    گاهی وقتی 250 هزار تومان به دست آورده‌اید که می‌توانید با آن یک جفت کفش بخرید، همزمان این امکان وجود دارد با آن پول یک جفت کفش 40 هزار تومانی و یک موکت برای کف خانه مجردی‌تان تهیه و شاید شام شب را هم بتوانید با همان پول فراهم کنید.
    این چند حسن دارد: دیگران فکر نمی‌کنند شما خیلی آدم پولداری هستید و تا وقتی چنین نیستید در تخفیف دادن و خرج روی دستتان گذاشتن کمی ملاحظه می‌کنند.
    حسن دیگر این است گر چه اکنون جیب شما خالی است اما با نداشتن قرض، خوردن یک وعده غذای مناسب و داشتن یک کفپوش مناسب برای منزل کوچکتان، رفاه خود را افزایش داده‌اید.
    پول، پول می‌آورد
    اگر خیلی درآمد کمی دارید اما ناچار به پس‌انداز هستید پول خود را در خانه نگاه ندارید. آن را در بانک بگذارید تا بسته به زمانی که آن را پس‌انداز می‌کنید، سودی به آن تعلق گیرد. گر چه ممکن است این سود اندک باشد، اما ممکن است نان روزانه شما یا هزینه آب یا برق را تامین کند.
    اگر کار ثابتی دارید که برای شما اعتباری به همراه می‌آورد، حتی می‌توانید آن را برای گرفتن وام قرض‌الحسنه یا سرمایه‌گذاری در بانک مسکن به کار بگیرید.
    اگر عجله دارید ازدواج کنید، پول‌های اندکی که پس‌انداز کرده‌اید به شما کمک خواهند کرد.
    شلختگی مالی
    اگر پول درمی‌آورید اما نمی‌دانید کجا می‌رود احتمال دارد دچار شلختگی مالی شده باشید.
    این کلمات به این معنی است که شما فکر می‌کنید پول از آسمان می‌ریزد و سنگفرش زمین از طلاست و هر چه خرج کنید تمام نمی‌شود. به همین دلیل کارت بانکی خود را در جیب می‌گذارید و سلانه‌سلانه هر فروشگاهی را که می‌بینید، بررسی می‌کنید و از هر چه خوشتان بیاید و فکر کنید می‌ارزد، نمی‌گذرید.
    احتمالا خانه‌تان نیز انباشته از خریدهای غیر ‌ضروری است اما واقعیت این است جوی آب با خود پول نمی‌آورد و تمام شدن ذخیره کارتمان به زودی ما را شوک‌زده خواهد کرد، پس برای پیشگیری بد نیست مصرف پول نقد خود را مشخص و کنترل کنید.
    انضباط و تحقیق
    هر روز چیزهای زیادی دور می‌ریزیم. از آب شست‌وشوی میوه و سبزی گرفته تا باقی‌مانده غذا که مجبور نبودیم آن را به مقدار زیاد تهیه کنیم.
    در زندگی ما بعضی چیزها قابل بازیافت ا‌ست و برخی چیزها را می‌شود اصلا نخرید. حتی اگر چیزی را قبل از تصمیم خریده‌اید، دیگر نمی‌شود کاری کرد. جعبه‌هایی تهیه کنید و تمام چیزهایی را که فکر می‌کنید باید دور ریخت و کاری نمی‌شود کرد، دور بریزید. سپس در جعبه‌ای دیگر تمام چیزهای کارکرده‌ای که برایتان کوچک شده یا دیگر کاربرد ندارد را در آن بریزید تا به نیازمندان ببخشید.
    جعبه دیگر نیز مثل همین است اما این یکی باید از وسایل نویی که دیگر به دردتان نمی‌خورد یا به خاطر شلوغی زیاد، دوتا از آنها داشته‌اید که متوجه نشده‌اید، پر خواهد شد. آنها را برای هدیه دادن برای افراد مناسب و مناسبت‌های ویژه کنار بگذارید. حالا که همه جا خلوت‌تر شده است احتمالا متوجه شده‌اید دلیل خرید زیادی شما چه بسا شلوغی خانه و نیافتن وسایلتان بوده است.
    چشمانتان را درویش کنید
    حتما ضرب‌المثل چشمم دید و دلم خواست را شنیده‌اید. اما شما پا روی دلتان بگذارید و به فهرست خود وفادار بمانید. شاید شما یک فهرست خرید بلند بالا هم داشته باشید، اما فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای نیز فهرست بلند بالاتری از اجناس فریبنده و متنوع دارند. این یکی از رازهای مهم موفقیت آنهاست. آنها در وقت شما صرفه‌جویی می‌کنند و همه چیز را در یک مکان به شما ارائه کرده، اما ولع خرید را نیز در شما بیدار می‌کنند.
    محسن صاحبی، گرافیست و دارنده یک شرکت تبلیغاتی است. او می‌گوید: بسته‌بندی اجناس طوری است که دل شما را می‌لرزاند. رنگ‌هایی که شما را تهییج می‌کند تا یکی از این همه محصول پر زرق و برق را داشته باشید.

    چه بسا تبلیغات آنها را در تلویزیون و رادیو دیده و شنیده باشید. آن وقت کالا را که در قفسه‌های فروشگاه می‌بینید هوس می‌کنید آن را بخرید تا مثل بازیگر خوشحال تبلیغ، شاد و بشاش شوید و دست آخر با یک گاری دستی پر از وسایلی که نیاز واقعی به آنها ندارید به خانه برمی‌گردید آن هم با جیب خالی.
    پس فهرست خرید خود را تهیه کنید و مثل یک عهد مهم به آن وفادار بمانید و چشم خود را در مقابل کالاهای رنگارنگ درویش کنید.
    حراجی‌های واقعی
    عمده خریدن و استفاده از حراج خارج از فصل، از نکته‌های مهم پس‌انداز است.
    گاهی این کار تا 50 درصد برای شما صرفه اقتصادی دارد. پس تا می‌توانید از این ترفند استفاده کنید.
    هر چه باشد شما یک برنامه دارید و از روی آن می‌توانید حدس بزنید چه زمانی چه چیزی نیاز دارید و برای رسیدن به آن چقدر پول در اختیار هست.
    نظام مالی
    یک نظام مالی برای خود بچینید.
    یک‌ سال مالی تعریف کنید. در آن خمس، زکات و مالیات خود را حساب کنید. این سال را با توجه به نیازهای آن، فصل‌بندی کنید و برای هر فصل پیش‌بینی بودجه داشته باشید. هزینه‌های استهلاک و جایگزینی را هم در نظر بگیرید. برای همه ماه‌های سال برنامه‌ریزی کنید و یک برنامه جزئی‌تر نیز برای هر فصل، هر ماه، هر هفته و هر روز داشته باشید.
    ما همه روزه در معرض نیازهای پیش‌بینی نشده‌ای هستیم. 30 درصد از حقوق خود را برای این مصارف پیش‌بینی نشده پیش پس‌انداز کنید.
    گفتم پیش پس‌انداز چون می‌خواهم اگر می‌شود اصلا روی خرج کردن این 30 درصد حساب نکنید.
    شما می‌دانید چه ماهی چه چیزهایی می‌خواهید، بنابراین با داشتن یک برنامه و یک فهرست خرید می‌توانید خرید‌های خود را با اوقات مختلف زندگی خود هماهنگ کنید.
    به سفر می‌روید؟ بعضی از شهر‌ها مرکز تولید برخی محصولات هستند یا بازارچه‌های مرزی دارند‌. شما می‌توانید بخش مهمی از نیازهای خود را در این سفرها تامین کنید و از محل ارزان‌تر بودن محصولات نسبت به شهر خود به پس‌انداز خود بیفزایید.
    خرید هر فصل را سال قبل در حراج فصل سال قبلی بخرید. با این کار می‌توانید مبلغ بیشتری پس‌انداز کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو