عصر بازار

انتقال ۳۱ میلیارد دلار شمش طلا به آلمان

عصر اعتبار- بانک مرکزی آلمان اعلام کرد برنامه بازگرداندن شمش‌های طلا به ارزش حدود ۳۱ میلیارد دلار از نیویورک و پاریس را کامل کرده است.

انتقال ۳۱ میلیارد دلار شمش طلا به آلمان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، آلمان از سال 2013 به بازگرداندن ذخایر طلای خود از این دو شهر به فرانکفورت اقدام کرده است و 100 تن آخر از این ذخایر اوایل امسال از پاریس به آلمان بازگردانده شد. در مجموع 743 تن طلا به آلمان منتقل شده و این پروژه سه سال زودتر از زمان مقرر کامل شده است.

    بانک مرکزی آلمان پیش از این اعلام کرده بود ذخایر طلا را برای کمک به ایجاد اعتماد و اطمینان عمومی به کشور باز می‌گرداند، اما این اقدام همچنین نشان می‌دهد اوضاع تغییر کرده است و آلمانی‌ها دیگر نگران این نیستند که ذخایر طلایشان به دست شوروی بیافتد. همچنین بانک مرکزی آلمان دیگر نیازی ندارد به عنوان یک اقدام احتیاطی که اجازه می‌دهد در شرایط اضطراری طلا را به سرعت به یک ارز بین‌المللی تبدیل کند، ذخایر طلای خود را در پاریس نگهداری کند، زیرا هر دو کشور از ارز واحد اروپایی استفاده می‌کنند.

    آلمان پس از جنگ جهانی دوم به تدریج ذخایر طلای خود را افزایش داد و همچنان که اقتصاد این کشور قوی‌تر می‌شد، دلار آمریکا را که برای صادراتش دریافت می‌کرد، به طلا تبدیل کرد و آن را در صندوق‌های خارجی نگهداری می‌کرد.

    نگرانی نسبت به تهاجم شوروی باعث شده بود آلمان این ذخایر را در خارج نگهداری کند، اما در سال‌های اخیر شایعات و فرضیه‌های توطئه در آلمان درباره ذخایر خارجی این کشور پیچید و برخی از ناظران حتی این پرسش را مطرح کردند که آیا این ذخایر وجود دارد. این مسئله به عرصه سیاست نیز کشید و دادگاه فدرال حسابرسان آلمان خواستار تحقیق درباره ذخایر طلای خارجی در سال 2012 شد.

    بانک مرکزی در مقام دفاع اعلام کرد درباره ذخایر خود که در خارج نگهداری می‌شود سالانه از بانک‌های مرکزی خارجی گزارش دریافت می‌کند و در یکپارچگی‌، اعتبار و امنیت این صندوق‌ها جای هیچ تردیدی وجود ندارد. با این‌همه سال بعد بانک مرکزی آلمان اعلام کرد بخش زیادی از این ذخایر را به خانه بازمی‌گرداند.

    اکنون بیش از 50 درصد ذخایر طلای آلمان در فرانکفورت قرار دارد و باقی این ذخایر در لندن و نیویورک نگهداری می‌شود که در این شهرها در شرایط اضطراری اقتصادی می‌تواند سریعا به پوند انگلیس یا دلار آمریکا تبدیل شود.

    بر اساس گزارش سی ان ان، بانک مرکزی آلمان (بوندس بانک) اعلام کرده از تدابیر لازم در فرآیند جابه‌جایی شمش‌های طلا استفاده کرده تا اطمینان حاصل کند هیچ طلایی به سرقت نرفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو