عصر بازار

ابتکار عجیب یک سپرده‌گذار کاسپین

عصر اعتبار- طولانی شدن مدت زمان تعیین تکلیف سپرده‌های موسسه اعتباری کاسپین موجب شد تا یکی از سپرده‌گذاران آن دست به اقداماتی عجیب اما ابتکاری بزند.

ابتکار عجیب یک سپرده‌گذار کاسپین
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از آنا، کاسپین موسسه اعتباری است که اواخر اسفندماه سال 94 و در راستای ساماندهی تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز از سوی بانک مرکزی با مجوز شورای پول و اعتبار راه‌اندازی شد تا 8 تعاونی منحل شده فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات، پیوند، بدر توس و امید جلین با ادغام و سپس تشکیل این موسسه تعیین تکلیف شوند.

    بدین ترتیب اکنون این موسسه اعتباری یکی از 5 موسسه اعتباری مجاز و تحت نظارت بانک مرکزی به شمار می‌رود و به همین منظور هم این بانک تعیین تکلیف سپرده‌های آن را در دستور کار خود قرار داده است اما بالا بودن حجم این سپرده‌ها، روال رسیدگی به حساب‌ها را طولانی کرده و حوصله سپرده‌گذاران آن را سر برده است.

    البته بانک مرکزی علاوه بر رسیدگی به حساب‌های کاسپین در اقدامی جدید 35 شعبه این موسسه اعتباری در سراسر کشور را به خودپرداز تجهیز کرده تا مشتریان بتوانند علاوه بر دریافت آسان‌تر پول نقد، از میزان موجودی خود مطلع شده و گزارش حساب خود را نیز دریافت کنند.

    هرچند این امر یک اقدام مثبت در راستای ارتقای سطح خدمت‌رسانی به سپرده‌گذاران کاسپین است اما به نظر می‌رسد ترجیح این سپرده‌گذاران کوتاه شدن هر چه بیش‌تر زمان وصول مطالبات و سپرده‌هایشان باشد.

    این مهم را می‌توان در آگهی یکی از سپرده‌گذاران کاسپین در فضای مجازی به وضح دید. فرد آگهی‌دهنده که از سپرده‌گذاران این موسسه اعتباری است اعلام کرده که 310 میلیون تومان سپرده قانونی خود در کاسپین را به ازای مبلغ 200 میلیون تومان واگذار می‌کند تا بتواند حتی به قیمت از دست رفتن بخشی از سرمایه خود، سریع‌تر به نقدینگی مورد نیازش دسترسی داشته باشد.

    این اقدام هر چند شاید برای برخی عجیب و دور از انتظار به نظر برسد اما قرار گرفتن در مسیر تعیین تکلیف سپرده‌های موسسات اعتباری غیرمجاز با سقف بالا و شرایط خاصی که این امر برای سپرده‌گذاران ایجاد می‌کند، می‌تواند این رویداد را کمی از حالت عجیب و غریب بودن آن خارج کند.

    در جریان رسیدگی به حساب‌های موسسات اعتباری غیرمجاز و منحل شده که کاسپین نیز از ادغام 8 واحد از این دست تعاونی‌ها شکل گرفته، عموما ابتدا حساب‌های با مبالغ کم‌تر که درصد بیش‌تری از سپرده‌گذاری‌ها را نیز به خود اختصاص می‌دهند، تعیین تکلیف می‌شوند و پروسه رسیدگی به حساب‌های با مبالغ چند ده میلیونی طولانی‌تر است و شاید چندین سال به طول بیانجامد.

    همین امر هم موجب شده تا یکی از سپرده‌گذاران کاسپین از یک سوم سپرده خود در این موسسه چشم پوشی کند تا شاید بتواند زمان رسیدن به سرمایه خود را کوتاه کند.

    البته علی نعیمی مدیرعامل کاسپین در آخرین اظهارات خود درباره این موسسه اعتباری اعلام کرده که این موسسه پیگیر تعهدات برای ساماندهی هشت تعاونی منحله بوده و با توجه به دارایی ها و با همکاری هیات مدیره و هیات تسویه تعاونی‌ها جوابگوی سپرده گذاران خواهند بود تا تمامی سپرده‌ها تعیین تکلیف شوند.

    اگرچه بانک مرکزی و اعضای هیات مدیره این موسسه اعتباری تعیین تکلیف سپرده‌ها را پیگیری می‌کنند اما با توجه به اینکه حدود 2 سال از انحلال کاسپین می‌گذرد، سپرده‌گذاران این موسسه اعتباری از سپرده‌های ریز تا درشت آن طی این مدت متحمل ضرر و زیان‌هایی شده‌اند که شاید با کمی دقت و اجتناب از سپرده‌گذاری در موسسات اعتباری غیرمجاز می‌شد جلوی آن را گرفت.

    اتفاقی که این روزها خوشبختانه با هشدارهای بانک مرکزی درباره موسسات اعتباری غیرمجاز و البته بیش‌تر شدن آگاهی مردم درباره ریسک‌ها و خطرات سپرده‌گذاری در این دست موسسات کم‌تر شاهد هستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو