عصر بازار

حباب سودبانکی می‌شکند

عصر اعتبار- علی پاکزاد سردبیر عصر اقتصاد در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اولین گام برای کاهش قیمت تمام شده نقدینگی برای بخش های مولد کشور خواهد بود.

حباب سودبانکی می‌شکند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، رئیس کل بانک مرکزی خبر از سقف 15 درصدی برای سود بانکی داد، این نرخ دستوری است یا نه بماند برای کارشناسان بانکی، آنچه الان باید مورد توجه قرار گیرد این است که آیا این نرخ سود قابل اعمال هست یا نه؟

    محمود احمدی نژاد که با شعارهای تند بر علیه نظام بانکی سر کار آمده بود به رغم حجم بالای منابع پولی که در اختیار داشت نتوانست نظام بانکی را مجبور به کاهش نرخ سود کند و در نهایت نیز میراث بانکی که از او به جای ماند به رغم تلاش چهار ساله دولت یازدهم و توفیقات فراوان در ساماندهی، امروز همچنان در لبه فروپاشی دست و پا می زند، با این پیشینه می توان به اجرایی شدن سیاست جدید بانک مرکزی یعنی تعیین سقف 15 درصدی برای سود سپرده های بانکی بد بین بود، اما  به نظر من شرایط با گذشته تفاوت کرده و  همین تفاوت ها می تواند تضمینی باشد بر موفقیت ولی الله سیف در کاهش واقعی نرخ سود بانکی.

    اول، زمانی که در دهه هشتاد صحبت از کاهش نرخ سود بانکی به میان آمد، به دلیل نوسانات شدید در بازار ارز و طلا و سودهای نجومی که از طریق نوسان گیری این بازارها نصیب صاحبان نقدینگی می شد، کاهش نرخ سود بانکی به معنی فرار سپرده ها بود.

    دوم، بازارهای مسکن و بورس که هر دو در حال حبابی شدن بودند نیز از زمینه های جذابی بودند که مانع حضور سپرده ها در بانکها می شدند که البته سودهای نجومی همین دو بازار هم باعث شد که بانکهای کشور منابع خود را وارد بازار مسکن و بورس کنند و در نهایت خود تبدیل به بزرگترین بازندگان رکود ناشی از ترکیدن حباب ها شوند، اما به هر صورت این فضا نیز مانع کاهش نرخ سود بانکی بود.

    سوم، سهم بالای بازار غیر متشکل پولی از نقدینگی کشور از دیگر موانع کاهش نرخ سود محسوب می شد، بازار متشکل در رقابتی که  برای جذب سپرده با بازار غیر متشکل پولی داشت نمی توانست کاهش نرخ سود را عملیاتی کند.

    اما امروز با نگاهی به هرسه عامل برشمرده شده فوق می توان گفت که دیگر خبری از ان التهابات در بازارهای موازی نیست و در عمل شاهد هستیم سپرده های بانکی هم به وجود تورم تک رقمی انگیزه ای برای خروج از بانکها ندارند بنابر این می توان امید داشت که بانکها اگر در دام رقابت های ناسالم گرفتار نشوند اینبار از مصوبه بانک مرکزی تمکین کرده و کاهش نرخ سود سپرده ها را به شکلی واقعی ونه صوری کلید بزنند.

    کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اولین گام برای کاهش قیمت تمام شده نقدینگی برای بخش های مولد کشور خواهد بود، باید امیدوار بود رئیس کل بانک مرکزی بتواند زیر فشار ناشی از تصمیم خطیری که اتخاذ کرده است تاب آورده بلاخره مدار  بسته سقوط اقتصاد ایران که به دلالی پول گره خورده است را در هم بشکند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو