عصر بازار

سکه به میانه کانال رسید

حرکت دلار به سوی سطح جدید

عصر اعتبار- در اولین روز هفته، دلار به سوی سطح ۳ هزار و ۸۵۰ تومان حرکت کرد و سکه نیز به لطف حرکت صعودی این ارز در مسیر رشد قرار گرفت.

حرکت دلار به سوی سطح جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز شنبه، شاخص بازار ارز 10 تومان رشد کرد و به بهای 3هزار و 849 تومان رسید. این بیشترین قیمت دلار در سال 96 بود و موجب شد که انتظارات افزایشی معامله‌گران ارزی فعال‌تر شود. به گفته فعالان، انتظار برای افزایش تقاضای مسافرتی در ماه آخر تابستان در کنار ورود تقاضای زیارتی جدید در این ماه دو عاملی بودند که تمایل به خرید را بالا بردند.

     

    بعضی بازیگران ارزی نیز باور دارند در آستانه اعیاد قربان و غدیر تقاضا برای خرید ارز و سکه بالا می‌رود. به این ترتیب، می‌توان گفت انتظار برای افزایش تقاضا در ادامه شهریورماه موجب شده است تقاضا در روزهای ابتدایی این ماه افزایش یابد و قیمت را به سطوح بالاتر هدایت کند. در تایید این ادعا می‌توان به ورود تقاضای زیارتی اربعین از اواخر شهریورماه اشاره کرد. روز گذشته، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه صدور ویزای اربعین از 20 شهریور با هزینه 40 دلار آغاز می‌شود، گفت: حداکثر اعتباری که ویزای اربعین دارد، تا سیزدهم ماه صفر است. با توجه به حجم قابل توجه زائران و هزینه 40 دلاری آن، می‌توان انتظار تحریک قیمت تحت‌تاثیر این اتفاق را داشت، آنچه به‌نظر می‌رسد توجه معاملات ارزی را به خود جلب کرده است. به گفته فعالان بازار، به‌طور سنتی ورود تقاضای زائران اربعین انتظار افزایش قیمت را در میان معامله‌گران ایجاد می‌کند و حتی در سال‌های گذشته نیز ورود این تقاضا زمینه‌ساز افزایش قیمت شده بود.

    با این حال، عده زیادی از فعالان، رشد دلار در اولین روز هفته را ناشی از کاهش عرضه دانستند. دسته اخیر باور دارند، بازارساز در سال 96 نقش اصلی را در بازار ایفا کرده است و به اندازه‌ای ارز دارد که بتواند حتی پاسخگوی تقاضای جدید نیز باشد. در این شرایط، این عده باور داشتند روند قیمت دلار در شهریورماه نیز بستگی به میزان عرضه خواهد داشت. به باور آنها، از رفتار 5 ماه گذشته می‌توان به این نتیجه رسید که روند آرام و کم‌نوسان افزایشی دلار ادامه خواهد یافت، حال آنکه چنانکه اشاره شد دسته‌ای اعتقاد دارند با توجه به افزایش تقاضا در ماه ششم می‌توان انتظار افزایش بیشتر دامنه قیمت را داشت.

    روز شنبه، همزمان با رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و از میانه کانال یک میلیون و 210 هزار تومان عبور کرد. در چهارمین روز شهریورماه، سکه 4 هزار تومان رشد کرد و به بهای یک میلیون و 216 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، عبور اونس در روز جمعه از محدوده هزار و 280 دلار دیگر عاملی بود که در رشد بهای سکه اثرگذار بود. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران سکه اعتقاد دارند با نزدیک شدن به اعیاد قربان و غدیر تقاضا در بازار افزایش پیدا می‌کند و قیمت رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد. همزمان با رشد سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه و ربع سکه نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. در اولین روز هفته، نیم سکه با 3 هزار تومان افزایش به بهای 635 هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با افزایش هزار تومانی به قیمت 366 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در بازار سکه‌های کوچک میزان تقاضای خانوارها از اهمیت زیادی برخوردار است و معمولا در مناسبت‌ها میزان تقاضا بالا می‌رود. معامله‌گرانی که انتظار افزایش تقاضای سکه‌های کوچک در آستانه اعیاد قربان و غدیر را دارند، سعی می‌کنند برای سود بیشتر به پیشواز رشد قیمت‌ها بروند.

     

    روزهای افزایشی دلار

    روز شنبه دلار هفتمین رشد متوالی را پشت سرگذاشت تا به سطح 3 هزار و 850 تومان نزدیک شود. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 839 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه نداشت. با این حال، خیلی زود قیمت در مسیر صعودی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که ربع ساعت از شروع معاملات نگذشته بود که روی نرخ 3 هزار و 843 تومان قرار گرفت و حتی در مقطع کوتاهی بعد از ساعت یک بعدازظهر بالای سطح 3 هزار و 850 تومان قرار گرفت؛ در نهایت ساعت 3بعدازظهر، این ارز با قیمت 3 هزار و 849 تومان به کار خود پایان داد که 10 تومان بالاتر از روز انتهایی هفته گذشته بود.

    روند افزایشی شاخص بازار ارز از شنبه هفته گذشته آغاز شد و تا چهارم شهریور ادامه داشته است. شنبه 28 مرداد دلار با 6 تومان افزایش به بهای 3 هزار و 822 تومان رسید. در روز یکشنبه، دلار با 3 تومان افزایش دیگر به بهای 3هزار و 825 تومان رسید. این ارز در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه با رشد ملایم‌تری مواجه شد و در مجموع در 3 روز 7 تومان رشد کرد و به قیمت 3 هزار و 832 تومان رسید. از روز پنج‌شنبه سرعت شیب دلار تندتر شد. در آخرین روز هفته گذشته، قیمت دلار بیشترین رشد را در 22 روز گذشته تجربه کرد تا به آستانه محدوده 3 هزار و 840 تومان برسد. روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز 7 تومان افزایش یافت و به بهای 3 هزار و 739 تومان رسید. این بیشترین میزان رشد این ارز از 12 مرداد بود و موجب شد میزان بازده هفتگی آن به 6/ 0 درصد برسد. آخرین بار سه هفته پیش و در اواسط مردادماه بود که این ارز بازدهی بیشتری را به ثبت رسانده بود.

    به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم به محدوده هزار و 50 تومان مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز ورود این ارز به کانال بالاتر شد. در کنار این، عده‌ای از معامله‌گران رشد شاخص ارزی را ناشی از جدی شدن بحث رعایت نرخ‌های سود بانکی مصوب دانستند. از نظر آنها، این اتفاق ممکن است منجر به خروج سرمایه از بانک‌ها و ورود آن به بازار ارز شود، حال آنکه گروه زیادی باور دارند نوسانات دلار چنان محدود است که دیگر برای سرمایه‌گذاران از جذابیت آن کاسته شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی