عصر بازار

الکترونیکی شدن «بیمه خبرنگاران» برای نخستین بار در کشور

عصر اعتبار- مشاور امور بیمه‌ای مدیر‌عامل صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه ابزاری فراهم شده تا اعضای این صندوق برای تحویل مدارک درمانشان به بیمه نیازی به حضور فیزیکی نداشته باشند، گفت: برای نخستین بار در کشور خدمات بیمه را الکترونیکی می‌کنیم.

الکترونیکی شدن «بیمه خبرنگاران» برای نخستین بار در کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم،  صندوق اعتباری هنر اواسط تیر ماه سال‌ جاری فراخوان ثبت‌نام در سه طرح ویژه بیمه تکمیلی مختص «هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران» را منتشر کرد و براساس قراردادی که با بیمه رازی منعقد کرده است از اهالی این حوزه‌ها خواست که در مدت زمان بیست روزه اقدام به ثبت‌نام در یکی از سه طرح مذکور برای خود و افراد تحت تکفلشان کنند.

    با توجه به اینکه اصحاب رسانه شامل روزنامه‌نگاران و خبرنگاران با مشکلاتی در روند ثبت‌نام بیمه تکمیلی مواجه شدند و با وجود تمدید دوباره فراخوان همچنان برخی از خبرنگاران نسبت به وجود چنین طرحی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند که این موضوع نیز ناشی از کندی در فرآیند ترسیم شده احراز صلاحیت اهالی صنف مطبوعات توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بوده است.

    برخی بی‌نظمیها در روند ثبت‌نام همچون سال گذشته بود و با وجود اینکه توقع می‌رفت ضعفهای پیشین در رویه ثبت‌نام جاری تکرار نشود اما باز هم امسال ثبت‌نام بیمه تکمیلی چنگی به دل فعالان این صنف نزد.

    برای بررسی برخی سؤالاتی از این دست و موضوعات پایه‌ای‌تر نظیر «ارتباط صندوق اعتباری هنر با سامانه جامع رسانه‌های کشور» و «ارائه خدمات الکترونیکی بیمه برای نخستین بار در کشور توسط این صندوق» گفت‌وگویی با زهیر خزلی؛ مشاور امور بیمه‌ای مدیر‌عامل صندوق اعتباری هنر داشتیم که در ادامه مشرح آن آمده است:

    تسنیم: علت مشکلاتی که در ثبت‌نام بیمه تکمیلی خبرنگاران به وجود آمد، چه بود و چرا هر سال شاهد چنین مشکلاتی در روال ثبت‌نام از خبرنگاران و اصحاب رسانه هستیم؟

    در این باره به شکل خلاصه باید دغدغه‌های خبرنگاران را به دو بخش تقسیم کنم؛ اول اینکه صنعت بیمه از منظر بسترهای ارائه خدمات، صنعت فقیری است و ضعفهای بسیاری دارد اما با این حال باید بتوانیم از همین فضای محدود، حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

    اقتصاد، علم تخصیص منابع محدود به خواسته‌های نامحدود است؛ ممکن است خیلی انتظارات از شرکتهای بیمه داشته باشیم که نتوانند به دلیل فقری که بر آنها حاکم است، پاسخگوی خواسته‌های ما باشند و حتی خیلی جاها نیز خودمان مجبور باشیم کمک بیمه کنیم.

    نگاه ما از منظر تصمیم‌گیرندگان این حوزه قطعا به سمت صلاح اهالی هنر است و سعی کرده‌ایم به این موضوع در فعالیتهای خود توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ درصدد هستیم تا در دوره جدید فعالیت صندوق، ضعفهای گذشته را جبران کنیم و رو به جلو گام برداریم.

    تسنیم: چرا در ارتباط با بیمه تکمیلی خبرنگاران و اصحاب رسانه، صندوق اعتباری هنر پیچیدگیهای خاصی را لحاظ کرده که ممکن است این برداشت به وجود آید که شاید این صندوق در پی از سر خود باز کردن امور مربوط به آنهاست؟

    کسانیکه عضو صندوق اعتباری هنر باشند، می‌توانند از خدماتی که صندوق برای آنها فراهم کرده است، استفاده کنند و بیمه‌های تأمین اجتماعی و مکمل درمان گونه‌هایی از این خدمات هستند؛ باید مرجعی وجود داشته باشد تا بتواند احراز صلاحیتها را انجام دهد مضاف بر این سازمان تأمین اجتماعی هم نسبت به قضیه احراز صلاحیت بسیار حساس است تا کسی خلاف قوانین در نظر گرفته شده از سهم مربوط به اقشار خاص سوءاستفاده نکند.

    بر این اساس تفاهمی بین سازمان تأمین اجتماعی و صندوق اعتباری هنر منعقد و شرط احصایی، در نظر گرفته شده است؛ شرط احصا این است که متقاضیان استفاده از خدمات مربوط به اصحاب رسانه از سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به عنوان «خبرنگار» شناخته شوند.

    تسنیم: یعنی شما هیچ امکانی و ارتباطی با ساختارهای در نظر گرفته شده وزارت ارشاد برای بررسی صلاحیتها ندارید؟

    ما هیچ سیستمی برای شناسایی افراد و متقاضیان در دست نداریم و متولی تشخیص معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است؛ آنطور که می‌دانم از سمت وزارت ارشاد تمهیداتی در راستای رفاه حال اصحاب رسانه در نظر گرفته شده و رسانه‌ها مکلف هستند تا خبرنگارانشان را بیمه کنند تا امتیاز آنها در رتبه‌بندیها ارتقا یابد.

    رتبه‌بندی و سطح‌بندی «خبرنگار حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای» در سامانه صندوق براساس شناختی است که معاونت مطبوعاتی از خبرنگاران و اصحاب رسانه دارد.

    تسنیم: با این حساب در صنعت فناوری اطلاعات هم باید گفت که فقیریم؟!

    فقری مانند عدم اتصال به ثبت احوال که در صنعت بیمه وجود دارد و به آن اشاره شد، متأسفانه در فناوری اطلاعات هم وجود دارد به عنوان مثال با تکیه بر تجاربی که از ثبت‌نام یارانه و کارت سوخت داشتیم، باید گفت که در حال طی کردن مرحله گذار هستیم.

    البته باز هم صندوق اعتباری هنر در اقدامی کشوری و برای نخستین بار به سمت الکترونیکی کردن تمام مراحل خدمات درمان رفته است که قطعا تا جا افتادن این خدمت و بی‌نقص اجرا شدن آن باید تحمل داشته باشیم.

    همانطور که گفتم این اقدام برای نخستین بار است در صنعت بیمه اجرایی می‌شود و قرار است با اجرای این طرح، اعضای صندوق بتوانند بر بستر آنلاین اقدام به دریافت خدمات مورد نظرشان کنند.

    از اردیبهشت ماه تاکنون جلسات فشرده‌ای را با شرکتهای بیمه داشته‌ایم تا نهایتا بتوانند زمینه‌های ارائه خدمات بیمه‌ای را به صورت الکتروینکی فراهم آورند و با فراهم آمدن خدمات الکترونیکی بیمه، میزان مصرف خدمات پزشکی و پرونده درمان بیماران اعضای صندوق نیز در دسترس آنان خواهد بود.

    تسنیم: خدمات الکترونیکی بیمه درمان قرار است چه کاری را به صورت مشهود انجام دهد؟

    ابزاری فراهم شده که اعضاء این صندوق در سراسر کشور، برای تحویل مدارک درمانشان نیازی به حضور فیزیکی نداشته باشند؛ به این شکل که مدارک درمانیشان را ابتدا به صورت الکترونیکی داخل پروفایل گذاشته و بعد هم طبق قراردادی که ما با شرکت پست داریم، تحویل اولین دفتر پستی با کد پیگیری که در مرحله قبل دریافت کرده‌اند، بدهند.

    تسنیم: خوب باز هم که در این فرآیند شاهد حضور افراد هستیم و به طور کامل الکترونیکی نشده است!

    متأسفانه با توجه به اینکه فیزیک مدارک باید در اختیار بیمه قرار گیرد که البته این موضوع هم یکی دیگر از ضعفهای صنعت بیمه است، لاجرم باید اصل مدارک به دفاتر پستی ارائه شود البته دنبال ایجاد شرایطی هستیم که این نقیصه هم برطرف شود تا به عنوان مثال با عکس از طریق موبایل هم بتوان مدارک را تحویل کارشناسان بیمه داد اما تا این مرحله فاصله زیاد است.

    تسنیم: هزینه پستی در نظر گرفته شده برای تحویل مدارک چقدر است؟

    قرار نیست اعضای صندوق پولی زمان تحویل مدارکشان به دفاتر پستی، بپردازند و هزینه‌های این بخش برعهده صندوق اعتباری هنر و قراردادی است که با این مجموعه دارد.

    تسنیم: خدمات الکترونیکی بیمه در دیگر بخشها اتفاق نیفتاده است؟

    قراردادهای بزرگ 2 میلیون نفره چون فرهنگیان، صندوق بازنشستگی و نیروهای مسلح با بیمه این اقدام را انجام نداده‌اند و به صراحت می‌گویم چنین اقدامی در هیچ یک از بخشها اتفاق نیفتاده است.

    امیدواریم با همکاری خوبی که در این راستا انجام می‌دهیم، بتوانیم خدمات الکترونیکی در این صنعت را نهادینه کنیم.

    تسنیم: شروع الکترونیکی شدن خدمات با بیمه تکمیلی خواهد بود یا خدمات درمان؟

    با توجه به اینکه هماهنگی سازمان تأمین اجتماعی کار زیادی می‌برد و خیلی سخت است، شروع این کار را در بخش بیمه‌های مکمل درمان خواهیم داشت هر چند اقدامات خوبی هم در راستای تفاهم با سازمان تأمین اجتماعی انجام دادیم که در آینده و قطعیت یافتن آن می‌شود راحت‌تر درباره آن صحبت کرد.

    تسنیم: تعداد اعضای صندوق در حال حاضر چند نفر است و چه میزان برای خدمات مکمل درمان ثبت‌نام کرده‌اند؟

    در حال حاضر بیش از 40 هزار عضو داریم و بالغ بر 15 هزار نفر نیز برای دریافت خدمات بیمه تکمیلی ثبت‌نام کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی