عصر بازار

جزئیات عملکرد ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی

عصر اعتبار- طی دوران فعالیت صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری بیش از ۳۴ میلیارد دلاری در حوزه ارزی انجام شده است.

جزئیات عملکرد ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تسهیلات صندوق توسعه ملی به دو بخش تسهیلات ارزی و تسهیلات ریالی تقسیم می‌شود و استفاده‌کنندگان از تسهیلات این صندوق فعالان اقتصادی بخش خصوصی (اشخاص حقیقی و حقوقی)، بخش تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی هستند.

    گزارشی که در رابطه با عملکرد صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس یعنی از سال 1390 منتشر شده است نشان می‌دهد که  بخش عمده از تسهیلات ارزی پرداخت شده از منابع صندوق توسعه ملی بر اساس مفاد بند «خ» اساسنامه و با عاملیت بانک‌های طرف قرارداد پرداخت شده است. مبلغ کل تسهیلات ارزی پذیرش شده (اعلام وصول شده) توسط صندوق، تا انتهای سال 1395 معادل 34.940 میلیون دلار بوده است؛ از این مقدار تقاضای پذیرش شده، معادل 33.196 میلیون دلار، به مرحله تخصیص ارز (صدور مسدودی به بانک مرکزی) رسیده است، از تسهیلات ارزی مسدود شده معادل 19.139 میلیون دلار برای بخش خصوصی و معادل 13.959 میلیون دلار به طرح‌های بنگاه‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی اختصاص یافته است. از کل مبلغ مسدود شده برای پرداخت تسهیلات از طریق قراردادهای عاملیت ارزی، مبلغ 10.162 میلیون دلار با همکاری بانک‌های عامل و بانک مرکزی به مرحله پرداخت رسیده است.

    علاوه بر تسهیلات تخصیص یافته از طریق قراردادهای عاملیت، معادل 11 میلیارد دلار برای اعطای تسهیلات جهت اجرای طرح‌های ملی مربوط به حوزه آب، خاک و کشاورزی اختصاص یافته است. تا انتهای سال 1395 مبالغ مسدودی مربوط به این طرح‌ها شامل معادل هشت میلیارد دلار برای طرح‌های مهار و تنظیم آب‌های کشور، 5.1 میلیارد دلار به طرح‌های احیا و توسعه اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام، 500 میلیارد دلار به طرح‌های انتقال آب به اراضی سیستان، 500 میلیون دلار به طرح‌های آبیاری تحت فشار و 500 میلیون دلار به طرح‌های آبرسانی به روستاها اختصاص داده شده است.

    بخش دیگری از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به سپرده‌گذاری در بانک‌های عامل اختصاص یافته است و بانک‌های سپرده‌پذیر از طریق اعطای تسهیلات این منابع را به طرح‌ها و فعالیت‌های مرتبط تخصیص داده‌اند. تا انتهای سال 1395، مبلغ سپرده‌گذاری‌های انجام شده در بانک‌های عامل معادل با 6.639 میلیون دلار بوده است.

    همچنین از ابتدای تاسیس صندوق، بخشی از منابع بر اساس تکالیف قانونی به تسهیلات ریالی اختصاص یافته است. این تسهیلات تا انتهای سال 1393 از طریق قرارداد عاملیت ریالی با بانک‌های عامل پرداخت شده و از ابتدای سال 1394 و در اجرای حکم ماده (52) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، صندوق نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌های دولتی و خصوصی جهت اعطای تسهیلات ریالی به طرح‌های اقتصادی، و میزان سپرده‌گذاری‌های انجام شده توسط صندوق در بانک‌های دولتی و خصوصی در مجموع برابر 110.423 میلیارد ریال بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو