عصر بازار

گزارش خدمت (۶)

فراهم شدن زمینه ارتقای رتبه اعتباری ایران با تلاش بانک مرکزی

عصر اعتبار- بانک مرکزی با استفاده از گشایش های ایجاد شده پس از برجام، ضمن گسترش روابط بانکی با سایرکشورها، بسترهای لازم تامین مالی میان و بلندمدت برای طرح های زیربنایی و تولیدی کشور را فراهم کرده و خوشبختانه در این زمینه نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته است که نمونه آن در انعقاد قرارداد ۸ میلیارد یورویی بانک های ایرانی با اگزیم بانک کره جنوبی دیده می شود.

فراهم شدن زمینه ارتقای رتبه اعتباری ایران با تلاش بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در ششمین گزارش از سلسله «گزارش های خدمت» بخشی از اقدامات و دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه بین الملل به اطلاع عموم می رسد.

    تجهیز منابع مالی میان و بلند مدت
    متعاقب شرایط حاصله پس از اجرای برجام یعنی از اواخر سال 1394 و به منظور فراهم کردن تسهیلات مالی میان‌ و بلند مدت از طریق سایر کشورها برای تأمین‌مالی طرح‌های زیربنایی و تولیدی کشور، مذاکرات کارشناسی بسیاری با تعدادی از بانک‌های اروپایی همچون کشورهای آلمان، ایتالیا، دانمارک و اطریش و غیر اروپایی مانند کشورهای کره جنوبی، ژاپن، چین و روسیه آغاز و در حال انجام است. در این راستا، قرارداد تأمین‌مالی پروژه "برقی کردن قطار تهران- مشهد" به مبلغ 11.5 میلیارد یوآن (حدود 1.7 میلیارد دلار) پس از انجام چندین دور مذاکرات فشرده بین طرف‌های ایرانی و چینی تحت نظارت این بانک، نهایتاً در تاریخ 1396.05.03 بین بانک صنعت و معدن و اگزیم‌بانک چین امضاء شد. همچنین قرارداد خط اعتباری اگزیم‌بانک کره جنوبی به مبلغ 8 میلیارد یورو با 12 بانک ایرانی امضاء شد.

    تجهیز منابع مالی میان و بلند مدت در چارچوب وام‌های دولتی
    قراردادهای اعطای تسهیلات دولت روسیه به دولت ایران تا سقف 2.2 میلیارد یورو جهت تأمین‌مالی دو پروژه "برقی کردن خط ریلی اینچه‌برون به گرمسار" و "یک واحد نیروگاه حرارتی" در آذرماه سال 1395، بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و وزارت دارایی روسیه امضاء شده‌است. ترتیبات اجرایی و بانکی طرح نیروگاه حرارتی هرمزگان بین طرفین تحت مذاکره است.

    تجهیز منابع مالی کوتاه‌مدت
    به منظور تجهیز منابع مالی کوتاه‌مدت (حداکثر یک‌ساله) مذاکراتی  با برخی از بانک‌های بین المللی و شعب خارجی بانک‌های ایرانی (تجارت پاریس، ملت استانبول، ملت ایروان، ملی و سپه لندن، ملی هامبورگ، سپه رم و میربیزینس مسکو) انجام و منجر به امضا قراردادهای مربوطه شده‌است .
    همچنین به منظور تأمین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و خریدکالاهای ضروری، اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی کشور، تمهیداتی از طریق ایجاد مکانیزم‌های تأمین‌مالی در قالب اعطای تسهیلات کوتاه‌مدت (سه‌ماهه) به واردکنندگان و تولیدکنندگان واجد شرایط بعمل آمده که سقف آن تا 2 میلیارد یورو افزایش یافته‌است.

    عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور
    طی دوره مورد نظر، منابع لازم جهت تأمین مالی طرح "توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان" به مبلغ حدود 1.2 میلیارد دلار از محل تسهیلات مالی چین فراهم شده‌است. همچنین 3 طرح وزارت نیرو جمعاً به مبلغ حدود 60 میلیون دلار از محل تسهیلات بانک توسعه و تجارت اکو (ECO) تأمین‌مالی شده‌است. ضمناً طرح‌هایی که تأمین‌مالی آن‌ها از محل تسهیلات مالی چین طی سال‌های گذشته نهایی شده، در مراحل مختلف فرایند تأمین‌مالی (استفاده از تسهیلات و یا بازپرداخت تسهیلات) می‌باشند.
    بعد از  ارتقاء رتبه اعتباری در نتیجه کاهش ریسک کشور از گروه 7 به 6 در ماه جولای سال 2017، انتظار می‌رود با تسویه کامل تعهدات معوق، برقراری روابط کارگزاری مؤثر با بانک‌های تراز اول بین‌المللی و انعقاد تعداد بیشتری از قراردادهای تأمین‌مالی تحت مذاکره، شاهد ارتقای مجدد رتبه اعتباری کشور از گروه 6 به 5 باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو