عصر بازار

پیش اظهاری قبل از ورود کالا در گمرک آغاز شد

عصر اعتبار- پیش اظهاری قبل از ورود کالا در گمرک آغاز شد.

پیش اظهاری قبل از ورود کالا در گمرک آغاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر ،پیش اظهاری قبل از ورود کالا در گمرک همزمان با هفته دولت  آغاز شد. فرود عسگری، سرپرست گمرک ایران، هفته گذشته از تلاش برای استقرار پیش اظهاری در گمرک با هدف تسهیل و توسعه تجارت خبر داد و قول داد که به زودی پیش اظهاری قبل از ورود کالا در گمرک اجرایی شود .

    وی گفته بود ؛ در صدد هستیم پیش اظهاری قبل از ورود محموله به گمرک را اجرایی کنیم زیرا گمرک اطلاعاتی چون مانیفست و بارنامه و ثبت سفارش را از نهادهای مربوطه به شکل الکترونیکی دریافت می کند و می توان شیوه پیش اظهاری را عملیاتی کرد که در نتیجه آن دیگر کالا در گمرک نمی ماند. بر اساس اعلام سرپرست گمرک ایران ؛ این کار به ویژه برای واردات کالاهای واسطه ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار راهگشا خواهد بود.

    اکنون قولی که سرپرست گمرک ایران داده بود عملی شده و پس از تصویب شورای فن آوری اطلاعات گمرک ایران بخشنامه ای به گمرکات جهت اجرای پیش اظهاری قبل از ورود کالا  ابلاغ و اعلام شده که قابلیت اظهار براساس بارنامه قبل از ورود کالا به کشور فراهم گردیده است و دستورالعمل مربوطه هم جهت بهره‌برداری به گمرکات سراسر کشور ارسال شده است .

    بر همین اساس، از این پس کلیه کاربران پنجره واحد تجارت فرامرزی می توانند بلافاصله پس از بارگیری کالا در مبدا صرفا بر اساس اطلاعات بارنامه خود اقدام به اظهار کنند تا قبل از ورود کالا به کشور تشریفات گمرکی انجام شود. در بخشنامه ای که امروز بدین‌منظور صادر گردید تاکید شده که در رویه اظهار قبل از ورود کالا صدور پروانه گمرکی و اجازه خروج کالا منوط به رسیدن کالا (کالای موجود) است .

    این اقدام مطابق توصیه های سازمان جهانی گمرک و تدابیر دولت تدبیر و امید در خصوص تسهیل و توسعه تجارت انجام می شود و گام جدیدی در تسریع انجام فرآیندهای گمرکی است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که با هدف رفع موانع تولید و تجارت و همچنین بهبود فضای کسب و کار، گمرک ایران اعلام کرده که به منظور پیش اظهاری در گمرک به هیچ وجه نیاز به ثبت اطلاعات در سامانه ای دیگر نیست و صاحبان کالا می توانند پس از بارگیری کالا در مبدا صرفا بر اساس اطلاعات بارنامه خود اقدام به اظهار کنند.

    همچنین در گام بعدی با هماهنگی صورت گرفته امکان ارائه مجوزهای زمان ترخیص همچون مجوز استاندارد و بهداشت قبل از ورود کالا برای اشخاص کم ریسک مقدور خواهد شد.

    الکترونیکی شدن پته تجاری ، متروکه و مرجوعی

    در ادامه اقدامات تکمیلی گمرک ایران برای الکترونیکی کردن امور گمرکی ؛  پته تجاری ، متروکه و مرجوعی هم الکترونیکی شد . بر این اساس ؛ رویه دوراظهاری پته تجاری در اظهارنامه وارداتی در گمرکات فرودگاه امام خمینی(ره) و تهران راه‌اندازی گردید و امکان ابلاغ مراتب جهت بهره‌برداری سایر گمرکات مربوطه میسر شده است . همچنین رویه دوراظهاری متروکه در گمرک فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) راه‌اندازی شد.

    در همین چارچوب رویه دوراظهاری مرجوعی نیز در اظهارنامه صادراتی راه‌اندازی گردیده و لذا امکان ابلاغ مراتب جهت بهره‌برداری سایر گمرکات مربوطه میسر شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو