عصر بازار

رییس بیمه مرکزی:

صورت‌های مالی بیمه‌گران با رعایت استانداردهای گزارشگری مالی شفاف می‌شود

عصر اعتبار- رییس کل بیمه مرکزی می‌گوید مجموعه‌ای از استانداردهای گزارشگری مالی، می‌تواند منافع سرمایه‌گذاران شرکت‌های بیمه را تضمین کند و استقرار استاندارد IFRS ضرورتی غیر قابل‌انکار برای ورود به بازارهای بین‌المللی است.

صورت‌های مالی بیمه‌گران با رعایت استانداردهای گزارشگری مالی شفاف می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در مراسم افتتاحیه همایش پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی با تاکید بر اهمیت IFRS در تمامی رشته‌ها به‌خصوص موسسات مالی، گفت: صنعت بیمه، نقش مرکزی در اقتصاد جهانی ایفاء می‌کند. شرکت‌های بیمه، مردم و شرکت‌ها را در انتقال ریسک پشتیبانی می‌کنند. ضمن آن‌که بیمه‌گران همانند سایر موسسات سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاران مهم بلندمدت هستند. بنابراین مجموعه‌ای از استانداردهای گزارشگری مالی، می‌تواند منافع سرمایه‌گذاران  شرکت‌های بیمه را تضمین  کند.
    وی افزود: بعد از رفع تحریم‌ها در صنعت بیمه، شاهد تحولات خوبی در عرصه روابط بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه و تعامل با آن‌ها هستیم و این نیاز به تطبیق گزارشگری مالی بر اساس استاندارهای بین‌المللی را بیشتر می‌کند.
    وی خاطرنشان کرد: استقرار استاندارد IFRS  ضرورت غیر قابل انکار برای ورود به بازارهای بین‌المللی است.
    دکتر همتی به دارایی 13 هزار میلیارد دلاری ثبت‌شده  شرکت‌های بیمه جهان که 12 درصد کل دارایی شرکت‌های مالی و غیرمالی در بورس هست، اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها  از سیستم گزارشگری مالی  بین المللی(IFRS)  استفاده می‌کنند تا از این طریق  زمینه‌های مناسبی را برای تقویت کسب و کار و سلامت مالی بیمه‌گران و در نهایت اقتصاد جهانی  فراهم کنند.

    رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به این‌که طبیعت کسب و کار شرکت‌های بیمه موجب می‌شود بیمه‌گران و سرمایه‌گذاران در شرکت‌های بیمه در معرض بسیاری از ریسک‌ها قرار گیرند، گفت: با اجرای مطلوب استانداردهای مالی جهانی سلامت مالی  بیمه‌گران تضمین می‌شود. این موضوع نیازمند انعکاس به‌موقع و شفاف ریسک‌های بیمه‌ای و تغییرات آن است تا تاثیر مناسبی بر اقتصاد جهانی بگذارد. بنابراین صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه نیازمند انعکاس شفاف ریسک‌های بیمه‌ای و تغییرات آن و رویه‌های خاص حسابداری است.
    وی خاطرنشان کرد: در کشور ما حدود 70 درصد دارایی‌های شرکت‌های بیمه از محل تعهدات بیمه‌ای آن‌ها که به عنوان ذخایر فنی محسوب می‌شود، تامین می‌شود. حال با توجه به این‌که سهم بازار بیمه زندگی در کشور 14 درصد بوده و ذخیره ریالی قابل توجهی نسبت به سایر ذخایر فنی ما نیست، قاعدتا با توجه به برنامه ششم و تدابیری که اندیشیده شده، سهم تعهدات و ذخایر بیمه افزایش می‌یابد  و این افزایش موجب می‌شود تا سهم  و وزن استاندارد خاص بیمه‌ای در مقایسه با استانداردهای عمومی بیشتر شود.
    همتی افزود: با توجه به وضع و تاثیر تعهدات بیمه‌ای، سهم عمده انطباق گزارشگری مالی در صنعت بیمه باید با استاندارد خاص بین‌المللی بیمه‌ای صورت گیرد که مسائل تکنیکی و فنی زیادی را در مقابل ما قرار می‌دهد.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت IFRS 4 و IFRS 2017 اشاره کرد و گفت: در IFRS 4 تاکید بیشتر بر روی شفاف‌سازی و افشای اطلاعات بوده اما IFRS 2017  بر تاثیر محیط اقتصادی بر متغیرهایی که ریسک شرکت‌های بیمه و سود و زیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تاکید دارد. لذا ما باید خود را برای پیاده‌سازی IFRS 2017 آماده کنیم که ابتدا باید ترجمه آن به تایید سازمان حسابرسی برسد بعد اقدامات  لازم را آغاز کنیم که مستلزم همکاری مشترک سازمان حسابرسی، انجمن حسابداران خبره ایران، انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه، سندیکای بیمه‌گران ایران، پژوهشکده بیمه و بیمه مرکزی است.
    رییس بیمه مرکزی اعلام آمادگی کرد، صنعت بیمه در اولین فرصت و با هماهنگی سازمان‌های بورس، حسابرسی و سندیکا نسبت به تهیه آیین‌نامه‌های لازم، اصلاح و تصویب نمونه صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه و پیاده‌سازی IFRS 2017 و سایر استانداردهای مالی بین‌المللی در  شرکت‌های بیمه اقدام خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی