عصر بازار

۵۰ ثروتمند برتر دنیا در کجا زندگی می‌کنند؟

عصر اعتبار- بیل گیتس، وارن بافت، مارک زاکربرگ، جرج سوروس، چارلز و دیوید کخ؛ در سطح چهره‌ها، آدم‌هایی که توانسته‌اند در ۵۰ نفر اول فهرست ثروتمندترین میلیاردرها قرار بگیرند از نقاط مختلف جهان هستند.

۵۰ ثروتمند برتر دنیا در کجا زندگی می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از گیل خبر، نشریه بیزینس اینسایدر به معرفی «پروژه پول» پرداخته است. پروژه‌ای که در سال 2015 و با مشارکت موسسه Visual Capitalist  و شرکت تجاری Texas Precious Metals کلید خورد . در این طرح مشترک قرار است به سؤال‌هایی در مورد سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف و توزیع ثروت پاسخ داده شود. یکی از برون‌دادهای این طرح ترسیم نقشه ثروت بود. بیزینس اینسایدر در مطلبی کوتاه به بررسی این نقشه ثروت پرداخته است.
    جغرافیا: بیل گیتس، وارن بافت، مارک زاکربرگ، جرج سوروس، چارلز و دیوید کخ؛ در سطح چهره‌ها، آدم‌هایی که توانسته‌اند در 50 نفر اول فهرست ثروتمندترین میلیاردرها قرار بگیرند از نقاط مختلف جهان هستند. این 50 نفر در کنار هم حکم ارتشی را دارند که دارایی‌شان به بیش از 1.46 تریلیون دلار می‌رسد یعنی بیشتر از درآمد خالص کشورهایی مانند استرالیا و اسپانیا. بر اساس فهرست میلیاردرها، سهم بزرگ ثروت جهانی همچنان با 58% در اختیار امریکا است. اروپا با 16 درصد در مکان دوم قرار دارد و چین و هنگ‌کنگ با هم و با 13 درصد در مقام سوم ایستاده‌اند. از کل نیم‌کره جنوبی تنها یک نفر در میان 50 نفر اول ثروتمندان دنیا ایستاده است؛ جرج لیمان از برزیل که او هم در حال حاضر در سوئیس زندگی می‌کند. و در کمال تعجب انگلستان، کانادا، ژاپن و روسیه همچنان هیچ نماینده‌ای در میان این 50 نفر ندارند.
    سن: جوان‌ترین میلیاردر مارک زاکربرگ 33 ساله، موسس فیس‌بوک است و پیرترین لیلیان بتن‌کورت، عمده سهام‌دار شرکت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی اورئال با 95 سال سن. میانگین سنی در میان کسانی که کسب‌وکارشان در حوزه تکنولوژی است به میزان قابل توجهی پایین‌تر است، میلیاردرهای فعال در این حوزه به صورت میانگین 51 سال دارند حال آنکه میانگین سنی ثروتمندان سایر حوزه‌ها به 72 سال می‌رسد.
    روابط خانوادگی: خواهر و برادران والتون یعنی راب، آلیس و جیم همگی از فرزندان سم والتون، موسس سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای وال‌مارت هستند و هرکدام ثروتی در حدود 33 میلیارد دلار دارند. دختران و پسران فارست مارس، موسس امپراتوری بزرگ شکلات‌سازی هم وضعیت بدی ندارند! فارست جونیور، ژاکلین و جان هرکدام ثروتی معادل 28.6 میلیارد دلار دارند. برادران کخ هم که ثروتشان را از پدرشان، فرد سی کخ، موسس صنایع کخ به ارث برده‌اند، موقعیت بالایی در این فهرست دارند.
    آنها موفق شدند سهم برادرانشان، فردریک و ویلیام را بخرند و حالا این دو برادر در مجموع ثروتی در حدود 94.2 میلیارد دلار دارند. بخشی از میلیونرها هم هستند که روابط خانوادگی ندارند بلکه ثروتشان نشئت‌گرفته از یک شرکت و یک کسب‌وکار مشترک است، مانند بیل گیتس، استیو بالمر و پاول آلن که همگی در خلق شرکت مایکروسافت اشتراک داشتند و لری پیج و سرگی برین که گوگل را بنا گذاشتند، و آنها را تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان کردند.
    حوزه فعالیت: حوزه تکنولوژی که نام‌هایی مانند مارک زاکربرگ، لری پیج، سرگی برین، بیل گیتس و لری الیسون را وارد فهرست میلیاردرها کرده است با 12 نفر از 50 نفر میلیاردر برتر، به عنوان پولسازترین حوزه کسب‌وکار شناخته می‌شود. حوزه‌های مد و خرده‌فروشی هم با شرکت‌هایی مانند وال‌مارت، زارا، نایک و اچ‌ اند ام، توانسته‌اند نمایندگانی را به فهرست 50 میلیاردر اول دنیا روانه کنند. اما صنایع دیگر مانند رسانه آن‌قدری که باید موفق عمل نکرده‌اند و تنها دو نام از این حوزه در فهرست مورد نظر وجود دارد.
    از چه مقدار ثروت حرف می‌زنیم؟
    میزان ثروت 50 میلیاردر اول جهان را با درآمد ناخالص ملی شهرها و کشورهای دیگر مقایسه کنید. (مقیاس: تریلیون دلار)
    50 میلیاردر برتر 1.46
    کم‌درآمدترین 19 ایالت امریکا 1.43
    ایالت نیویورک 1.44
    استرالیا 1.44
    اسپانیا 1.41
    مسئله سن
    تعجبی ندارد که هرچه به سمت حوزه تکنولوژی پیش می‌رویم از سن افراد حاضر در لیست کاسته می‌شود.
    تکنولوژی میانگین سنی: 51
    سایر حوزه‌ها میانگین سنی: 72
    مارک زاکربرگ موسس فیس‌بوک با 33 سال سن جوان‌ترین فرد حاضر در لیست است
    لیلیان بتن‌کورت عمده سهام‌دار شرکت اورئال با 95 سال سن کهن‌سال‌ترین فرد حاضر در لیست است
    مسئله ملیت
    میلیاردرها اهل کدام کشورها هستند؟ پراکندگی جغرافیایی آنها بیشتر در کجا است؟
    آمریکا؛ آمریکا همچنان سهم عمده را از ثروتمندان برتر جهان دارد. 58 درصد از افراد این لیست تابعیت این کشور را دارند.
    برزیل؛ جرج لیمان ثروتش را از طریق ساخت مشروبات الکلی به دست آورده است و تنها فرد از نیم‌کره جنوبی است که در میان 50 نفر اول حضور دارد.
    نیجریه؛ الیکو دانگو ثروتمندترین شهروند افریقا است. شرکت او هرساله 30 میلیون تن سیمان تولید می‌کند
    چین؛ با وجود اینکه تعداد میلیاردرهای چین از امریکا بیشتر است اما تنها تعداد کمی از آنها ‌آن‌قدر ثروت داشته‌اند که در میان 50 نفر اول قرار بگیرند. از منطقه چین و هنگ‌کنگ فقط 4 نفر در این فهرست حضور دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی