عصر بازار

سومین نمایشگاه تراکنش ایران (۲)

نمایشگاه تراکنش زمینه‌ساز تحرک استارتاپ‌ها

عصر اعتبار- محمد مراد بیات گفت: شرکت‌‌‌‌های استارتاپی، مراکز شتاب دهنده، vc‌ ها و صاحبان صنعت بانکداری و پرداخت کشور در یک تعامل سه روزه در نمایشگاه تراکنش ایران، مجموعه‌ای از دغدغه‌‌ها، ایده‌ها و محصولات را با هم به تبادل می‌گذارند و این تعامل زمینه ساز پویایی جوانان خلاق استارتاپی است.

نمایشگاه تراکنش زمینه‌ساز تحرک استارتاپ‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، متن زیر مصاحبه سایت World Business Year با دکتر محمد مراد بیات، مدیر عامل مرکز فابا است که برای علاقه مندان این حوزه به فارسی ترجمه شده است. متن مصاحبه به شرح زیر است:

    از آنجایی که بخش آی تی مدام در حال تغییر است، نقش فابا را در رشد سریع تکنولوژی و تغییرات روزافزون فضای امروز چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    توسعه IT و فناوری‌های جدید در حوزه بانکداری و پرداخت، به سه زیر ساخت نیازمند است. زیر ساخت فنی به عنوان شرط ایجاد،  زیر ساخت حقوقی،‌شرط استقرار و زیر ساخت فرهنگی، اجتماعی که شرط توسعه و اشاعه صنعت بانکداری و پرداخت در حوزه فناوری نوین است.
    اگر بخواهیم نقش فابا را در حوزه IT و صنعت بانکداری و پرداخت، بدانیم باید بگویم که فابا ضلع سوم این صنعت، به معنای بخش توسعه و اشاعه آن یعنی ایجاد بستری برای فرهنگ‌سازی و بخش اجتماعی این حوزه است.
    بنابر این در فابا با سه ضلع مواجه هستیم؛ یک ضلع، صاحبان فناوری اعم از محصولات نرم افزاری و سخت افزاری در داخل و خارج از کشور هستند. ضلع دیگر بخش حاکمیتی و رگولاتورها که مسئولیت حقوقی را بر عهده دارند و ضلع سوم که بحث اجتماعی و فرهنگی را بر عهده دارد. فابا در ضلع سوم در کنار دو ضلع دیگر قرار می‌گیرد و شناساندن و معرفی کردن زحمات دو بخش دیگر بر عهده آن است.

    بخش بانکداری الکترونیک این قابلیت را دارد که به طور مستقیم شمار وسیعی از مردم را درگیر کند. همچنین این قابلیت را دارد که بازار را به سمت sme‌ ها بیاورد و ابزار جدیدی برای جامعه بسازد. نقش فابا در تجهیز ایرانیان به مهارت‌های تکنولوژی چیست و چگونه از پس این کار برمی‌آید؟
    همان‌طور که در سوال نخست توضیخ داده شد، نقش فابا،‌ فرهنگ سازی و آموزش است یعنی با فرآیند‌های آموزشی؛ بینش و نگرش جامعه، مردم و مخاطبان را به سمت استفاده بهتر و بیشتر از  فناوری‌های نوین سوق می‌دهد و با بخش آموزش، مردم و مخاطبان را برای چگونگی استفاده از این فناوری و تکنولوژی‌ها، همراه و هماهنگ می‌کند.
    نشریات مرکز فابا و مرکز آموزش فابا با برگزاری دوره‌های آموزشی برای صاحبان فن، کارشناسان این حوزه و مردم چنین وظیفه ای را بر عهده دارد. همچنین نمایشگاه تراکنش ایران هم به لحاظ انتقال تکنولوژی از بستر دانش متخصصان داخلی و خارجی و معرفی شرکت‌‌‌‌ها و تکنولوژی‌ها برای اجزاء جامعه این نقش را ایفا می‌کند.

    فابا چگونه به استارتآپ ها کمک می کند؟
    برای کمک به شرکت‌های نوپا، کوچک و متوسط، دو اقدام جدی در مرکز فابا انجام شده است. فابا تک به عنوان کانون فین‌تک، مجموعه‌ای از شرکت‌های استارت‌آپی را در این اکوسیستم معرفی می‌کند و همزمان مدیران صنعت بانکداری و پرداخت را برای بازگو کردن مشکلات و تنگناهای این صنعت فرا می‌خواند تا شرکت‌های استارتاپ و جوانان خلاق و نوپا بتوانند راهکارهای مناسب را برای رفع مشکلات و تنگاهای این حوزه ارائه کنند.

    در نمایشگاه تراکنش ایران هم این موضوع در بستر بزرگ‌تری تحت عنوان جشنواره بزرگ فین‌تک ایران پیگیری می‌شود و اضلاع مختلف این اکوسیستم شامل شرکت‌های استارتاپی، مراکز شتاب دهنده، سرمایه گذاران خطر پذیر(vc‌ها) و صاحبان صنعت بانکداری و پرداخت کشور، در یک تعامل سه روزه با یکدیگر مجموعه ای از دغدغه‌ها، ایده‌ها و محصولات را با هم تبادل می‌گذارند.
    با برقراری این تعاملات، به مرور شرکت‌‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها می‌توانند در صنعت بانکداری و پرداخت، ایفای نقش کنند و بخشی از ظرفیت‌ها و وظایف بانک‌ها به این شرکت‌ها واگذار شود تا هم بتوانند محصولات خلاقانه‌تری تولید کنند و هم زمینه برای اشتغال آنها فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو