عصر بازار

نیلی:

سرعت ورود زنان به بازار کار از مردان پیشی گرفت

عصر اعتبار- رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، سه ویژگی بازار کار ایران در آینده را «جوانی، دانش آموختگی و حضور زنان» دانست و گفت: در سه سال اخیر با ورود بیشتر زنان به بازار کار نسبت به مردان مواجه ایم.

سرعت ورود زنان به بازار کار از مردان پیشی گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «مسعود نیلی» امروز(شنبه) در کارگاه بین المللی مطالعات بازار کار در مجموعه تلاش، افزود: اگر بخواهیم به ازای هر یک درصد رشد ١۰۰ هزار شغل استفاده کنیم باید به رشد بالا و با کیفیت برسیم.
    وی یادآورشد: از سال ٢۰١٣ شاهد تحولات در بازار کار بودیم؛ اکنون ورود به بازار کار افزایش یافته در حالیکه سهم دانشجویان در دانشگاه ها رو به کاهش است.
    نیلی با بیان اینکه اکنون بسیاری از جوانان تمایلی به رفتن به دانشگاه ندارند، ادامه داد: بررسی وضعیت اشتغال در سال های ٢۰۰٦ تا ٢۰١٣ نشان می دهد تعداد مطلق اشتغال زنان کاهش و اشتغال مردان افزایش یافته بود.
    وی ادامه داد: اما در سه سال اخیر با روند معکوسی مواجه بودیم به طوری که با ورود بیشتر زنان نسبت به مردان به بازار کار مواجه ایم.
    دبیر کارگاه بین المللی مطالعات بازار کار افزود: با وجود اینکه نرخ مشارکت زنان در سال های اخیر به حدود ١٧ درصد رسیده اما ورودی بازار کار زنان بالاتر از ٥۰ درصد است.
    نیلی، شکاف جنسیتی را ویژگی بازار کار ایران دانست و گفت: با توجه به سرمایه گذاری آموزش عالی، زنان در سال های آینده نقش مهمی در بازار کار ایران خواهند داشت.
    دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی، کمترین و بیشترین نرخ مشارکت زنان در کشور را در سال های ١٩٩٦ و ٢۰١٦ اعلام کرد و گفت: جوانان تحصیل کرده و زنان، در حال ورود به بازار کارند.
    به گفته وی، اکنون نرخ مشارکت اقتصادی زنان در دیگر کشورها بسیار بالاتر از کشورمان است.
    نیلی با بیان اینکه حضور زنان بالای ٣۰ سال در بازار کار افزایش یافته است، خاطرنشان ساخت: در حالی که جهت گیری تقاضای کار به سمت زنان است اما در بخش عرضه کاری نکرده ایم.
    وی با یادآوری اینکه باید سالیانه بیش از ٨۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد کنیم، افزود: در سال هایی با رشد بدون اشتغال و در دورانی با اشتغال بدون رشد مواجه بودیم؛ بنابراین نیاز به رشد فراگیر داریم.
    نیلی تاکید کرد: باید با برنامه ریزی جمعیت، بیش از سه میلیون بیکار را مدیریت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی