عصر بازار

کارشناسان جهانی پیش‌بینی کردند

پیشتازی طلا به سوی رکورد ۱۳۵۰ دلار

عصر اعتبار- در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز، هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران پیش بینی کردند روند افزایش قیمت طلا در هفته جاری ادامه خواهد یافت.

پیشتازی طلا به سوی رکورد ۱۳۵۰ دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طلا روز جمعه در پی انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا که ضعیف‌تر از حد انتظار بود و به دورنمای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره در سال جاری لطمه زد، افزایش یافت و تا رکورد 1334.50 دلار پیش رفت.

    وزارت کار آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور 156 هزار شغل در اوت ایجاد کرده که کمتر از میزان مورد پیش بینی بود. آمار اشتغال ماه‌های ژوئن و ژوییه نیز مورد بازبینی نزولی قرار گرفت. بعلاوه نرخ بیکاری از 4.3 درصد در ژوییه به 4.4 درصد در اوت افزایش یافت.

    در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، 16 نفر شرکت کردند که از میان آنها 9 نفر یا 56 درصد افزایش قیمت طلا تا پایان هفته جاری را پیش بینی کردند. در حالی که 3 نفر یا 19 درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و 4 نفر یا 25 درصد نیز نسبت به دورنمای قیمت طلا در هفته جاری نظری نداشتند.

    در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌ گذاران، 1196 نفر شرکت کردند که از میان آنها 694 نفر یا 58 درصد افزایش قیمت طلا و 368 نفر یا 31 درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند، در حالی که 134 نفر یا 11 درصد نظری نداشتند.

    در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته، 73 درصد از کارشناسان وال استریت و 48 درصد از سرمایه‌ گذاران افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند که پیش‌بینی درستی بود. هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار آمریکا آخرین بار 8.20 دلار یا 0.6 درصد افزایش نشان داد و در 1330.40 دلار بسته شد. این فلز ارزشمند برای کل هفته 2.5 درصد رشد قیمت داشت و بیش از 4 درصد رشد برای اوت ثبت کرد که بزرگترین رشد ماهانه از ژانویه بود.

    از ابتدای سال 2017 تاکنون بدون درنظر گرفتن هفته گذشته، کارشناسان وال استریت 21 بار از 33 بار جهت حرکت قیمت طلا را به درستی پیش بینی کردند که میزان درستی پیش بینی آنها را به 64 درصد می‌رساند و درستی پیش بینی سرمایه گذاران با 20 پیش بینی درست از 32 پیش بینی، 63 درصد بوده است.

    به گفته باب هابرکورن، کارگزار ارشد کالا در شرکت "آر جی او فیوچرز"، اکنون که طلا سرانجام به بالای 1300 دلار در هر اونس صعود کرده، همچنان فضا برای افزایش بیشتر قیمت خواهد داشت. گزارش اشتغال احتمال یک دور دیگر افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری را ضعیف کرده است و تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی همچنان ادامه دارد و کمک کرده طلا در 1300 دلار کف قیمت پیدا کند.

    به گفته جورج گرو، مدیرکل شرکت "آر بی سی ولث منیجمنت"، گزارش اشتغال آمریکا به نفع طلا بوده و به این فلز ارزشمند کمک می‌کند خریداران را جذب کند.

    اما آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی آدریان دی بر این باور است که طلا ممکن است در هفته جاری دچار تصحیح قیمت شود با اینهمه این تصحیح شدید و طولانی نخواهد بود.

    به گفته دن اسمیت، تحلیلگر کالا در آکسفورد اکونومیکس، وضعیت ژئوپلیتیکی در شبه جزیر کره، علاقه به خرید طلا را افزایش داده و ضعیف شدن دلار از قیمت طلا حمایت کرده است. با اینهمه با توجه به ثبات تصویر کلان، وی انتظار دارد رشد قیمت طلا محدود باشد و قیمت هر اونس این فلز در سه ماهه چهارم به 1265 دلار و در سال آینده به 1270 دلار برسد. اما لوک لایت، استراتژیست ارز در شرکت "پیکتت ولث منیجمنت" انتظار دارد به دلیل تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای دو دور افزایش نرخ‌ها و ضعیف شدن دلار، طلا در سال 2018 همچنان بالای 1300 دلار می ماند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی