عصر بازار

تقویت روند تأمین مالی اسلامی در آفریقا

عصر اعتبار- تامین مالی اسلامی می‌تواند نقش مهمی را در راستای متنوع کردن منابع تامین مالی در کشورهای آفریقایی ایفا کند .

تقویت روند تأمین مالی اسلامی در آفریقا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ، سایت خبری فاینانس اسلامیک آخرین آمار  را در خصوص راندمان تامین مالی اسلامی در قاره آفریقا منتشر کرد.

    این گزارش می افزاید، در سال‌های اخیر منطقه آفریقا شاهد توسعه بسیاری از بازارها و همچنین پیاده‌سازی اقدامات نظارتی بوده‌است. اهمیت این روند و اقدامات صورت گرفته از آنجایی است که مجموعه‌ایی از پتانسیل‌های قوی برای تامین مالی اسلامی در آفریقا وجود دارد.

    در واقع تامین مالی اسلامی می‌تواند نقش مهمی را در راستای متنوع کردن منابع تامین مالی در کشورهای آفریقایی ایفا کند. همچنین انتظار می‌رود که آینده‌ بازار اقتصاد اسلامی در آفریقا روشن و از رشد قابل توجه‌ای برخوردار باشد و جذب سرمایه‌گذاران بیشتری را نیز به دنبال داشته باشد.

    از بین کشورهای آفریقایی کشورهای نیجریه، سودان، آفریقای جنوبی، سنگال، کنیا، مراکش و نیجر اقدام به بسترسازی و وضع قوانین ضروری و ساختاربندی مقررات به منظور ارائه خدمات بانکداری اسلامی در حوزه قضایی خود کرده‌اند.

    یادآوری این نکته لازم به نظر می‌رسد که در حال حاضر و در مجموع بیش از 50 موسسه مالی اسلامی در آفریقا مشغول به فعالیت هستند، بسیاری از بانک‌های تجاری نیز در سرتاسر این قاره اقدام به ارائه محصولات بانکداری منطبق با شریعت از طریق ایجاد گیشه‌های اسلامی کرده‌اند از جمله‌ این بانک‌ها می‌توان به بانک ملی مصر، فینبانک نیجریه و ابسا بانک آفریقای جنوبی اشاره کرد.

    در بخش صکوک نیز کشورهایی همچون سنگال، نیجریه، موریتیوس و گامبیا اقدام به انتشار صکوک کرده‌اند و کشور مراکش نیز در حال برنامه‌ریزی برای انتشار صکوک در سال جاری است.

    شواهد نشان‌دهنده آن است که رشد و توسعه مالی در آفریقا نقش مهمی در باز کردن پتانسیل‌های استفاده‌نشده در بخش‌های مختلف و همچنین ارتقای سطح رفاه در این منطقه دارد. در این راستا توجه به تامین مالی اسلامی و بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های این شیوه نیز باید بیش از پیش مورد توجه واقع شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو