عصر بازار

مشاور بانک جهانی:

حساب سود و زیان شرکت‌ها با اجرای IFRS تغییرات عمده‌ای خواهد داشت

عصر اعتبار- وزیری گفت: سازمان‌های مالی‌ ایران اکنون دچار مشکل هستند و نیازمند شفاف‌سازی‌اند. ضمن آن که برای جلب اعتماد عمومی باید سیستم‌های ضد پولشویی را اجرایی کرد.

حساب سود و زیان شرکت‌ها با اجرای IFRS تغییرات عمده‌ای خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمدتقی‌ وزیری، مشاور  بانک‌ جهانی و استاد‌‌‌ دانشگاه ایالتی‌ کالیفرنیا در مورد‌ الزام بانک مرکزی برای ارائه صورت‌های مالی سال 95 بر اساس IFRS اظهار داشت:  IFRS سیستمی است که با نحوه واریز کردن برخی از حساب‌ها در ایران متفاوت است این در حالی است که اگر ما صورت‌های مالی شرکت‌ها را به این حساب‌ها تبدیل کنیم، حساب سود و زیان آنها تغییرات عمده‌ای می‌کند.

    وی افزود: با تبدیل حساب‌ها شرکتی‌ که ممکن است سودآور باشد با زیان مواجه می‌شود و شرکتی که زیانده است به گونه دیگری تفسیر خواهد شد.

    وزیری تصریح کرد: اما اینکه چگونه حسابها را وارد کرده باشند ممکن است اثرات منفی در بازار بورس به همراه داشته باشد و ارزش سهم با over price یا under price رو به رو شود.

    وی ادامه داد: اما این نوع تغییر ناگهانی، ایجاد یک نوع سوء برداشت (misconception)  برای سرمایه‌گذاران می‌کند که با واقعیت تطبیق ندارد.

    رئیس‌‌ اسبق دپارتمان حسابداری و امور مالی‌ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران تردید دارند که آیا این موضوع کار درستی است و ارزش شرکت به درستی محاسبه خواهد شد یا خیر اما در نهایت روند سیستم حسابداری ایران باید به این سمت حرکت کند.

    وزیری در مورد FATF نیز گفت: یکی‌ از نگرانی‌های بانک جهانی همین موضوع FATF است و این که منبع سپرده‌ها باید مشخص شود که آیا منبع آن قانونی است یا خیر؟ و در کل پول‌هایی وارد سیستم بانکی نشود که منبع قانونی‌ نداشته باشد.

    وی افزود: برای همین بانک‌ها را ملزم می‌کنند که سیستم های ضد پولشویی خود را راه بیندازند.

    وزیری گفت: یکی از راهکارها، اجرای قواعد ضد پول‌شویی است زیرا این موضوع باعث خواهد شد شفاف‌سازی در بانک‌های ایران به وجود ‌بیاید.

      وزیری با بیان این که شفاف‌سازی در سازمان‌های مالی‌ ایران بسیار لازم است گفت: سازمان‌های مالی‌ ایران اکنون دچار مشکل هستند و نیازمند شفاف‌سازی‌اند. ضمن آن که برای جلب اعتماد عمومی باید سیستم‌های ضد پولشویی را اجرایی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو