عصر بازار

رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه ایران:

نرخ سود تسهیلات هم پس از نرخ سپرده باید کاهش یابد

عصر اعتبار- رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه ایران با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی در کشور گفت: با کاهش نرخ سود بانکی باید نرخ تسهیلات نیز کاهش یابد و بانکها در تامین نقدینگی فعالین اقتصادی و مردم نقش بیشتری ایفا کنند.

نرخ سود تسهیلات هم پس از نرخ سپرده باید کاهش یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ابراهیم جمیلی امروز در اولین نشست خبری انجمن صادرکنندگان نمونه در محل اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: جذب صادرکنندگان نمونه و ارائه پیشنهادات و مشکلات صادرکنندگان به مراجع از جمله مواردی است که توسط این انجمن پیگیری می‌شود.

    وی با اشاره به مشکلات صادرات کشور گفت: ضعف زیرساختها یکی از موارد پیش روی صادرات در کشور است اما با این شرایط اقدامات قابل توجه‌ی در این زمینه صورت گرفته است.

    رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه ایران با بیان اینکه نقش بخش خصوصی در صادرات کمرنگ است گفت: باید اولویت دیپلماسی سیاسی کشور را بر روی صادرات بگذاریم زیرا دیپلماسی سیاسی می‌تواند کمک دیپلماسی اقتصادی باشد و در توسعه آن نقش ایفا کند.

    وی تصریح کرد: یکی از راه‌های ورود سرمایه به کشور تعامل با شرکتهای خارجی است. در صورتی که این امر بهبود یابد علاوه بر بهتر شدن شرایط تولید داخل می‌تواند با ایجاد تولید صادرات‌محور به صادرات کشور کمک کند.

    جمیلی با بیان اینکه استراتژی‌های اقتصادی کشور باید به گونه‌ای باشد که در توسعه صادرات نقش ایفا کند، گفت: صادر کنندگان اصلی کشور در این انجمن گردهم آمده‌اند. بنده این حرف را قبول ندارم که چون تولید ایران بی‌کیفیت است قابلیت صادرات ندارد بلکه باید اشاره کنم هر کالایی از ایران صادر می‌شود قابلیت رقابت با تولیدات سایر کشورها و نرخ رقابتی دارد.

    رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه اتاق بازرگانی ایران گفت: برای گرفتن بازارهای جدید در عرصه‌های بین‌المللی صادرکنندگان باید با هم همکاری و مشارکت داشته باشند که در انجمن صادر کنندگان نمونه ایران این همکاریها برای جلوگیری از رقابت‌های سالم صورت می‌گیرد.

    وی یادآور شد: انجمن صادر کنندگان نمونه برنامه‌های آموزشی خواهد داشت تا کالاهای صادراتی ما به استانداردهای لازم دست یابد و عقب‌ماندگی‌های موجود در برخی بخشها جبران شود و به رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی کشو رو بالا رفتن تولید ناخالص داخلی کشور کمک شود.

    جمیلی در ادامه سخنان خود در ارتباط با قالب بودن صادرات محصولات نفتی در حجم صادرات کشور گفت: شکی نیست که صادرات محصولات نفتی در صادرات کالاهای غیرنفتی قالب هستند اما توسعه ارزش افزوده برای ما مهم است که این ارزش افزوده می‌تواند در محصولات نفتی باشد یا در صادرات کالاهای کشاورزی، صنعتی و معدنی صورت گیرد.

    وی افزود: تنوع صادراتی می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کشور کمک کند.

    * بعد از کاهش نرخ سود بانکی باید نرخ تسهیلات نیز کاهش یابد

    رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی در کشور گفت: با کاهش نرخ سود بانکی باید نرخ تسهیلات نیز کاهش یابد و بانکها در تامین نقدینگی فعالین اقتصادی و مردم نقش بیشتری ایفا کنند.

    جمیلی افزود: بانکها در گذشته علاقه‌مند به همکاری با بخش خصوصی برای ارائه تسهیلات نداشتند اما باید توجه داشت که برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با سایر کشورها باید نرخ سود کاهش یابد. ایران در حالی با نرخ سود 18 درصدی صادرات دارند که این رقم در کشور ترکیه 3 درصد است برای پیوستن به wuto باید این مسائل را حل کنیم.

    وی گفت: در 4 ماهه نخست امسال 13.5 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که بخش عمده این صادرات تنها به 15 کشور صورت گرفته است. جغرافیای صادراتی ما باید افزایش یابد و تلاش کنیم محدوده  صادراتی جدیدی برای خود ایجاد کنیم تا در آینده نه چندان دور شاهد افزایش صادرات کالاهای ایرانی باشیم.

    رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود انجمن صادر کنندگان نمونه در پی ایجاد نمایشگاه فضای مجازی برای صادرکنندگان نمونه و ملی کشور است.

    جمیلی افزود: صادرکنندگان نمونه صادر کنندگانی هستند که لوح و یا تقدیر به عنوان صادرکننده نمونه دریافت کرده‌اند و براین اساس است که می‌توانند در انجمن عضو شده و از خدمات آن بهره بگیرند.

    * تعداد کانتینرهای یخچالهای کشور هنوز کمتر از انگشتان یک دست است

    وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود درباره مشکلات پیش‌روی صادرات به روسیه که منجر به عدم بهره‌مندی ایران از این بازار شد، گفت: صادرات زیرساختهای خود رامی‌خواهد به طور نمونه برای صادرات به کشور روسیه باید مشکلات رفت و آمد موجود حل می‌شد و کانتینرهای یخچال‌دار و کشتی به بخش سیستم حمل و نقل اضافه می‌شود و بخش خصوصی خودبه تنهایی نمی‌توانست کشتی بخرد و یا یخچالهای مورد نیاز را تامین کند. باید اذعان داشت که امروز نیز تعداد کانتینرهای یخچالدار کشور کمتر از انگلشتان یک دست است.

    * اولین دبیرستان صادرات در کشور ایجاد می‌شود

    رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه اتاق بازرگانی ایران درباره استفاده برخی صادرکنندگان از کارتهای بازرگانی اجاره‌ای گفت:‌ فردی که صادرکننده نمونه باشد حتما باید با کارت خود فعالیت کرده مالیات معوق نداشته  و پرداختهای بیمه‌ای خود را به موقع انجام داده باشد. شفاف بودن صادرکنندگان نمونه از شرایطی است که صادرکنندگان می‌توانند در این انجمن حضور یابند و ما معتقدیم که هر صادر کننده‌ای که تخلف کند باید برخورد قانونی با وی صورت گیرد.

    جمیلی همچنین درباره ایجاد مدرسه صادرات در کشور گفت: اولین مدرسه صادرات کشور از دوره اول دبیرستان در ایران ایجاد می‌شود و براین اساس علاقه‌مندان می‌توانند از دوره دبیرستان با مقوله صادرات آشنا شوند. همچنین دوره‌های تخصصی صادرات در دانشگاه‌های کشور با کمک دانشگاه‌های بین‌المللی ایجاد خواهد شد که این دو امر نیز می‌تواند به توسعه صادرات کشور کمک کند.

    * برای دریافت پول صادراتی هنوز با مشکل مواجهیم

    رئیس انجمن صادرکنندگان نمونه کشور در پاسخ به این سوال تسنیم که آیا صادرکنندگان نمونه نیز بعد از برجام می‌توانند پول خود را به شکلی معمول نقل و انتقال کنند و یا هنوز از صرافی‌ها استفاده می‌کنند، گفت: مشکلات صادرکنندگان نمونه برای نقل و انتقال پول خود کمتر از صادرکنندگان معمولی نیست زیرا باید حجم بیشتری پول را جابه‌جا کنند.

    وی افزود: شرایط نقل و انتقال پول باید به کشور تسهیل شود تا از این طریق بتوانیم صادرات خود را توسعه دهیم، اما صادرکنندگان ما هنوز برای دریافت پول خود با مشکلاتی مواجه هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو