عصر بازار

کندوکاوی در صنعت بیمه ایران

عصر اعتبار- صنعت بیمه یکی از حوزه های اقتصادی بسیار مهم است که علی‌رغم اهمیت نافذ آن در افکار عمومی، آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

کندوکاوی در صنعت بیمه ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، طبق آمار میزان نفوذ بیمه در سال 95، در مقایسه با سال ماقبل آن (1394) حدود 6 درصد افزایش داشته است.

    هر اندازه نفوذ بیمه در جامعه با افزایش بیشتری همراه شود، به همان میزان شاهد رونق اقتصادی، رفاه اجتماعی و امنیت اقتصادی فزاینده تری خواهیم بود و در نقطه مقابل عدم استقبال از این صنعت می تواند امنیت اقتصادی ، رفاه و رونق عمومی کشور را تحت الشعاع خود قرار دهد.

    یکی از ابعاد حائزاهمیت و برجسته بیمه، به سرمایه‌گذاری معطوف می شود که در سایه افزایش تعداد بیمه شدگان در کشور ایجاد شده و طبیعتاً در جامعه ای که سرمایه گذاری تقویت می شود، فرآیند توسعه اقتصادی نیز با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

    برخی کارشناسان معتقدند به موازات توسعه بیمه، پس اندازها نیز حجیم تر و وسیع تر خواهند شد و قطعاً در چنین مسیری به توفیقات ارزنده‌تری در حفظ ثروت ملی نائل خواهیم شد.

    منصور نجاتی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه، در ارتباط با جایگاه صنعت بیمه در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان گفت:  تحقیقات و ارزیابی‌های انجام شده در سال 95 ،نشان می دهد از حیث ضریب نفوذ بیمه، ایران در رتبه 62 و از منظر سرانه حق بیمه که سه میلیون و 500 هزار تومان برآورد می شود، در جایگاه 68 جهان قرار دارد.

    کارشناس اقتصادی گفت: میزان صدور بیمه نامه های سال 95 در مقایسه با سال قبل آن، قریب به 15 درصد رشد داشته که با چنین اوصافی می‌توان گفت برای بیش از 58 میلیون نفر بیمه نامه صادر شده که البته از این میان برخی از بیمه ها ضروری و اجباری است و برخی دیگر (علی‌رغم اهمیت و نقش نافذی که در پوشش خسارات احتمالی ایفا می کند) از حیث قانونی ضرورتی برای آن تعریف نشده است.

    نجاتی گفت: عمده بیمه نامه های صادر شده مشمول بیمه هایی همچون شخص ثالث، مازاد، حوادث رانندگی، بدنه اتومبیل و ...می شود که مجموعاً 82 درصد بیمه ها را به خود اختصاص داده است.

    محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: در این میان، صدور بیمه نامه هایی همچون درمان، عمر، آتش سوزی حدود عددی معادل 5/4 تا 5/5 درصد را به خود اختصاص داده است.

    وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون 31 شرکت بیمه در ایران فعالیت می‌کنند که با احتساب سه شرکت بیمه خارجی فعال در کشور، این عدد و رقم به 34 بیمه افزایش پیدا می‌کند.

    نجاتی گفت: یکی از ملاحظاتی که مردم برای برخورداری از پوشش بیمه ای مد نظر قرار می‌دهند به حق بیمه پرداختی معطوف می‌شود که به دلیل  محدودیت های معیشتی و اقتصادی که برخی با آن مواجه هستند، رغبت چندانی به آن نشان نمی دهند.

    محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:  در طول سالیان اخیر اقبال عمومی نسبت به برخورداری از بیمه افزایش یافته اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم که انتظار می رود با این روندی که شاهد آن هستیم، دایره وسیع تری از افراد و گروه های اجتماعی خود را در معرض بیمه و خدمات مرتبط با آن قرار دهند.

    حضور بیش از33 هزار نمایندگیِ فعالِ بیمه در کشور

    امیر صداقتی، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه در ارتباط با تعداد نمایندگی های بیمه در کشور از حیث کمیت و تکثر،گفت: طبق آمار حدود 33 هزار و 400 نمایندگی عمومی در کشور فعالیت می‌کنند که این عدد و رقم در خصوص نمایندگی های عمر بیش از 10 هزار نفر و تعداد شعب بیمه نیز در مجموع یک هزار و هفتاد و نه شعبه برآوُرد می شود.

    وی افزود: صنعت بیمه در دو حوزه بیمه زندگی و بیمه غیرزندگی تقسیم بندی می شود که در سال گذشته سهم بیمه های غیرزندگی در کل کشور حدود 87 درصد برآورد شده و بیمه های غیرزندگی نیز عدد 13 درصدی را به خود اختصاص داده اند.

    صداقتی گفت: با در نظر گرفتن ضریب بیمه‌های زندگی در جهان (55 درصد) به عمق و فاصله جدی میان ما و سایر کشورها پی خواهیم برد . از سوی دیگر در بخش صدور بیمه نامه در کشورهای توسعه یافته نیز بیش از 95 درصد از صدورها به بیمه های غیر زندگی معطوف می شود.

    محقق و پژوهشگر اقتصادی بیان کرد: در صورت اجباری نبودن برخی بیمه‌ها همچون شخص ثالث، ضریب کمی بیمه در کشور با اُفت و کاهش محسوسی مواجه می‌شد و  با عنایت به ضرورت تعریف شده برای چنین بیمه هایی بخشی از این اعداد و ارقام با لحاظ شدن بیمه های اجباری احصاء شده است.

    محقق و پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: طبق اخبار منتشر شده  در سال 95، قریب به 28 هزار میلیارد تومان حق بیمه دریافت و 59 میلیون فقره بیمه نامه صادر شده است.

    وی افزود: این ارقام، نوید بخشِ حرکت رو به جلو در صنعت بیمه کشور است که البته برای حصول توفیقات حداکثری باید نسبت به رفع نواقص و کاستی های موجود، با تدابیرِ سازنده تری اتخاذ شود.

    محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: از حیث ضریب نفوذ بیمه، آمارها رقم 18/2 را نشان می دهد و این در شرایطی است که متوسط میانگین نفوذ بیمه در جهان بر اساس آنچه نشریات معتبر جهانی منعکس کرده اند، بیش از 6 درصد است که این اعداد، موید این ضرورت است که علی‌رغم رشد ضریب نفوذ بیمه بعد از جنگ تحمیلی، همچنان باید برای افزایش فزاینده تر نفوذ بیمه در ایران، تلاش های لازم مد نظر قرار گیرد.

    وی افزود:  ضریب نفوذ بیمه در تمامی شهرها و استان های کشور یکسان نیست و در هر نقطه ای به فراخور شرایط و جمعیت ساکن در آن، متفاوت است.

    محقق و پیوهشگر اقتصادی در خاتمه یادآور شد:  بیشترین ضریب نفوذ بیمه متعلق به شهر تهران است که به هر ترتیب با عنایت به موقعیت خاص پایتخت، این ضریب، غیر منتظره و تعجب آور نیست، اما باید تلاش شود در تمامی نقاط کشور، ضریب نفوذ با افزایش هر چه بیشتری همراه شود که به تبع هر آنچه شاهد توسعه بیمه در کشور باشیم به همان میزان امنیت و پشتوانه اقتصادی خانوارهای ایرانی با انسجام افزون تری توأم خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی