عصر بازار

معامله‌گران دوباره ریسک‌گریز شدند

ضربه کره‌ای به زانوی بازارها

عصر اعتبار- آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی در روز یکشنبه و دوشنبه باعث «رفلکس زانو»ی بازارها شد.

ضربه کره‌ای به زانوی بازارها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، با آنکه بازارهای آمریکای شمالی روز گذشته به مناسبت روز کارگر تعطیل بود، بازارهای فعال شاهد تشدید ریسک‌گریزی شدند. روز گذشته، همزمان با افت شاخص‌های بورس به‌ویژه بازارهای سهام همسایگان کره‌شمالی، بهای اونس طلا به بالاترین سطح در سال 2017 رسید. رشد ارزهای پناهگاه یعنی ین ژاپن و فرانک سوئیس نیز عامل فشار بر شاخص دلار شد. نفت خام هم تحت‌فشار ریسک‌های موجود تضعیف شد.

     مطابق پیش‌بینی‌ها، بازارهای جهانی هفته جدید را با تشدید ریسک‌گریزی آغاز کردند. یکشنبه، در پی انجام ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی، این انتظار به‌وجود آمد که به‌دلیل تعطیلی بازارها در آن روز، دوشنبه روز واکنش روندها به دور تازه تنش‌های ژئوپلیتیک باشد. این انتظار روز گذشته، محقق شد. در نتیجه ریسک‌گریزی بازارها، اولین روز هفته جدید با افت شاخص‌های بورس و افزایش تقاضای پناهگاه‌های سرمایه آغاز شد. دوشنبه، همزمان با افت بازارهای سهام، طلا، ین ژاپن و برخی اوراق قرضه دولتی تقویت شدند. واکنش پناهگاه‌ها را به علت سرعت و شدت آن، به واکنشی چون «رفلکس ضربه به زیر زانو» توصیف کرده‌اند. مهم‌ترین روندهای دوشنبه، افت یک درصدی بورس‌های همسایه کره شمالی و رسیدن بهای اونس طلا به قله سال میلادی بود.

    روز گذشته، بازارهای آمریکای شمالی به مناسبت روز کارگر تعطیل بود، اما در بازارهای فعال، واکنش به آزمایش بمب هیدروژنی قوی کره شمالی مشهود بود. دوشنبه، پس از افت یک‌درصدی شاخص‌های کوسپی کره جنوبی و نیکی ژاپن، بورس‌های اروپایی نیز بیش از نیم درصد از ارزش خود را از دست دادند. ین ژاپن مقابل دلار آمریکا حدود 6/ 0 درصد رشد کرد و شاخص دلار تحت فشار رشد ین و همچنین فرانک سوئیس با افت مواجه شد. افت شاخص دلار،‌ یار طلا بود، اما طلا بیشتر تحت‌تاثیر افزایش خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن بود. اونس طلا که هفته گذشته روی بهای 1324 دلار ایستاده بود، در نخستین دقایق فعالیت بازارها در روز دوشنبه از مرز 1335 دلار هم عبور کرد. اونس روز گذشته تا قیمت 1340 دلار هم جهش کرد، اما بعد تحت فشار سودگیری معامله‌گران از بیشترین قیمت در سال 2017، با تعدیل روند مواجه شد. ریسک بازاری، دوشنبه روند نفت خام را هم متاثر کرد. نفت تحت فشار کاهش تقاضا به‌دلیل ریسک‌های اقتصادی-سیاسی، روز گذشته با افت روبه‌رو شد، افتی که مانعی برای رشد اونس هم بود.

     

    روندهای دوشنبه

    مانند همیشه، روز بازارهای جهانی از آسیا شروع شد. در نتیجه آزمایش روز یکشنبه پیونگ یانگ، شاخص کوسپی همسایه جنوبی، یک درصد عقب نشست. دیگر همسایه کره یعنی ژاپن هم شاهد افت یک درصدی شاخص نیکی بود. در نتیجه افت بورس کره، شاخص ام‌اس‌سی‌ای آسیا-پاسیفیک به‌جز ژاپن 75/ 0‌درصد افت کرد. شاخص اروپایی استاکس 600 نیز افتی بیش از نیم درصد را به خود دید. فوتسی لندن حدود 2/ 0 درصد کاهش را تجربه کرد. همسو با ریسک‌گریزی معامله‌گران سهام، ارزهای پناهگاه نیز تقویت شدند. ین ژاپن و فرانک سوئیس مانند همیشه از وضعیت بحرانی نفع بردند تا دلار که خود ارزی مطمئن به حساب می‌آید، تحت فشار قرار بگیرد. شاخص دلار که جمعه روی عدد 81/ 92 واحد ایستاده بود، دوشنبه به سوی مرز 92 واحد حرکت کرد.

    اونس به محض باز شدن بازارهای آسیایی جهش کرد و بعد از ثبت اوج 1340 دلار به نوسان در میانه محدوده 1330 دلار رو آورد. این در حالی است که حاضران و ناظران بازار حتی پیش از انجام آزمایش هسته‌ای کره شمالی هم به روند این هفته اونس امید داشتند. در نظرسنجی‌های کیتکو از تحلیلگران و مخاطبان که پیش از روز یکشنبه انجام شده بود، اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد از افزایش بیشتر قیمت‌ها در هفته کاری جاری گفته بودند.نفت خام هم دوشنبه، از قربانیان بمب هیدروژنی بود. با انتقال سرمایه از بازار کالا به بازارهای امن و کاهش تقاضای انرژی، شاخص‌های معیار نفتی با افت مواجه شدند. شاخص برنت نزدیک 3/ 1 درصد ارزان شد و وست تگزاس اینترمدیت هم بخشی از ارزش خود را از دست داد (صفحه 11 را بخوانید.)

    با آنکه روندها در مواقع افت یا خیز شدید، دچار اصلاح می‌شوند، ادامه تنش‌ها می‌تواند ریسک‌گریزی معامله‌گران را بالا نگه دارد. دوشنبه کره‌ جنوبی اعلام کرد که همسایه شمالی‌اش به تکنولوژی لازم برای ساخت کلاهک هسته‌ای قابل حمل با موشک‌های بالستیک، دست یافته است. همچنین کاخ‌سفید هشدار داده که آمریکا آماده استفاده کامل از ظرفیت‌های اتمی خود مقابل کره شمالی در صورتی است که این کشور به تهدیدهایش علیه واشنگتن و متحدانش ادامه دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی