عصر بازار

ایجاد بانک مشترک بین ایران و گرجستان در آینده

عصر اعتبار- سفیر گرجستان در ایران با اشاره به مشکلات بانکی دو کشور، از انتخاب دو بانک از دو کشور برای نقل و انتقال پول به عنوان فوری‌ترین راهکار کوتاه‌مدت در این زمینه یاد کرد و گفت: تلاش می‌شود در آینده، بانکی مشترک بین دو کشور تاسیس شود.

ایجاد بانک مشترک بین ایران و گرجستان در آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «ایوسب چاخواشویلی» عصر روز یکشنبه در نشست اقتصادی ایران و گرجستان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: گرجستان کشوری با 5 میلیون نفر جمعیت و وسعت 70 هزار کیلومتری است، اما از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است و در آینده می‌تواند نقش پلی را بین آسیا و اروپا ایفا کند. به گفته این مقام مسئول گرجی، ایران به عنوان کشوری بزرگ از موقعیت ترانزیتی خود به خوبی استفاده نمی‌کند؛ در حالی که تمرکز اصلی ایران بر استفاده از آب‌های جنوبی است، اما دسترسی مناسبی به آب‌های شمالی ندارد. وی اظهار کرد: دسترسی گرجستان به دریای سیاه فرصت مناسبی برای ارسال محموله‌ها و کالاهای ایرانی از طریق این کشور به اتحادیه اروپا است و در زمینه حمل‌ونقل ریلی نیز تاکنون مدیران راه‌آهن گرجستان در چندین نوبت سفرهایی به ایران داشته‌اند و پایانه بزرگی در شهر آستارا ایجاد شده است. چاخواشویلی، ایجاد پالایشگاه در گرجستان و همچنین کارخانجات داروسازی و کاشی‌سازی توسط شستا را از جمله پروژه‌های مهم ایران در این کشور برشمرد. وی در ادامه با اشاره به حضور 10 هزار ایرانی در گرجستان، تصریح کرد: از نظر ثبت شرکت اقتصادی مشکلی وجود ندارد و در صورت آماده بودن اسناد مورد نیاز، طی 15 دقیقه می‌توان شرکتی را به ثبت رساند. وی با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های اقتصادی برای گرجستان، یادآوری کرد: شاهدیم برخی افراد فقط به منظور اخذ اقامت در این کشور به ثبت شرکت می‌پردازند، در آینده اقامت گرفتن سخت‌تر خواهد شد و شرکت‌های یاد‌شده با توجه به مراجعه اداره امور مالیاتی گرجستان به آنها باید از گردش مالی مناسبی برخوردار باشند. سفیر گرجستان در ایران با اشاره به موفقیت پسته‌کاران و زعفران‌کاران ایرانی در این کشور، تاکید کرد: مطابق مصوبه جدید پارلمان گرجستان اراضی کشاورزی دیگر قابل فروش به خارجی‌ها نخواهد بود، اما در چارچوب شرکت‌های مشترک‌المنافع قابلیت فروش خواهد داشت؛ همچنین امکان اجاره طولانی‌مدت اراضی حتی به مدت نیم قرن وجود دارد. وی با اشاره به دخالت نکردن دولت گرجستان در اقتصاد این کشور، از تمایل نداشتن ایرانی‌ها برای صادرات نفت و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی به این کشور ابراز تعجب کرد.


    متن توافق تجارت آزاد ایران و پاکستان تا دی نهایی می‌شود
    ایران و پاکستان موافقت‌نامه تجارت آزاد را تا قبل از پایان امسال میلادی نهایی خواهند کرد. به گزارش مهر، در پی انتشار خبری در تاریخ 96/5/21 با عنوان «بی‌توجهی به نظام تعرفه ترجیحی با پاکستان» به نقل از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سیستان و بلوچستان، وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به سخنان رئیس این سازمان توضیحاتی به این شرح به دفتر خبرگزاری ارسال کرده است: پاکستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ مسلمان و همسایه ایران با جمعیت حدود 200 میلیون نفر و برخورداری از بازاری بزرگ و رو به توسعه نقش برجسته‌ای در سیاست خارجی ایران داشته و دارد. اوضاع و احوال ژئوپلتیک منطقه و سمت و سوی تحولات آن، این نقش را نسبت به گذشته پررنگ کرده است. بر این اساس طرفین از حدود 10 سال پیش توسعه روابط اقتصادی را با انعقاد موافقت‌نامه تجاری مدنظر قرار داده‌اند.
    1- موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان که از سال 2006 اجرایی شده است، شامل 309 قلم ترجیحات اعطایی ایران به پاکستان که به طور متوسط شامل 20 تا 30 درصد کاهش نرخ تعرفه است و 338 قلم ترجیحات اعطایی پاکستان به ایران با حدود 30 درصد کاهش تعرفه است.
    2- روند مبادلات تجاری دو کشور در طول اجرای این موافقت‌نامه رو به رشد بوده است و موافقت‌نامه اثر مثبتی بر تجارت فیمابین داشته است. موافقت‌نامه درحال‌حاضر از طرف ایران پاکستان اجرا می‌شود.
    3- به منظور تقویت هر چه بیشتر روابط تجاری دو کشور، روسای جمهور دو طرف در تاریخ 96/1/16 با امضای برنامه 5 ساله راهبردی ارتقای روابط تجاری (تا سطح سالانه 5 میلیارد دلار) عزم خود را برای ارتقای روابط تجاری نشان داده‌اند.
    4- پس از اقدام فوق و در راستای پیگیری دستور کار روسای جمهور، کمیته مذاکرات تجاری ایران و پاکستان در دو نوبت تشکیل جلسه داده و مذاکرات خود را در دو محور زیر متمرکز نموده است:
    الف- توسعه دامنه ترجیحات تجاری موافقت‌‌نامه تجارت ترجیحی موجود از طریق افزودن کالاهای مورد علاقه طرفین
    ب- انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان
    5- برابر هماهنگی‌های انجام شده قرار است نشست سوم کمیته مذاکرات تجاری در آبان امسال در تهران برگزار شود. در این مذاکرات قرار است متن موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان در سطح مذاکره‌کنندگان دو طرف نهایی شده و همچنین درباره افزودن کالاهای زیر پوشش موافقت‌نامه تجارت ترجیحی تصمیم‌گیری شود.
    با عنایت به مطالب فوق، ایران و پاکستان جدیت خود را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود نشان داده‌اند و هر دو طرف فرآیند کار را تا نهایی کردن متن موافقت‌نامه تجارت آزاد تا قبل از پایان امسال میلادی دنبال می‌کنند. بر این اساس توجه نکردن ایران به روابط تجاری با پاکستان و بی‌اعتنایی به موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان صحت ندارد.
    سکه همچنان می‌تازد
    روند افزایشی نرخ در بازار امروز طلا و سکه همچنان مانند روزهای اخیر ادامه پیدا کرده و سکه تمام طرح جدید با افزایش 15 هزار تومانی نسبت به روز قبل، یک میلیون و 275 هزار تومان عرضه می‌شود.
    به گزارش ایسنا، حدود 10 روز اخیر بازار طلا و سکه با تحولاتی روبه‌رو شده و قیمت‌ها تحت تاثیر افزایش نرخ جهانی طلا با روند صعودی مواجه شده و نرخ طلای گرمی نیز رکورد 5 سال اخیر خود را شکسته و از مرز 126 هزار تومان عبور کرده است. بر این اساس سکه تمام طرح جدید که روز گذشته 33 هزار تومان افزایش نرخ پیدا کرده بود، امروز هم در شیب صعودی قرار گرفته است.
    در میان سایر سکه‌ها، نیم سکه با افزایش 5000 تومانی به نرخ 668 هزار تومان، ربع سکه با 2000 تومان افزایش 387 هزار تومان و سکه گرمی با 2000 تومان افزایش 254 هزار تومان داد و ستد می‌شود. همین وضعیت بر بازار طلا هم حاکم است و قیمت‌ها در جهت افزایش حرکت کرده‌اند؛ به گونه‌ای که هر گرم طلای 18 عیار با افزایش حدود 490 تومانی 126 هزار و 491 تومان نرخ دارد و هر مثقال طلا 2800 تومان افزایش پیدا کرده و 548 هزار تومان فروخته می‌شود.
    به گفته کارشناسان بازار و فروشندگان، روند افزایشی نرخ طلا در بازار داخلی همچنان متاثر از افزایش نرخ جهانی طلاست، چراکه امروز هم نرخ هر اونس طلا روند صعودی دارد و با افزایش حدود 10 دلاری به بیش از 1335 دلار رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو