عصر بازار

پرداخت یا عدم پرداخت سود سهام عدالت منوط به زنده یا مرده بودن فرد نیست!

عصر اعتبار- پرداخت یا عدم پرداخت سود سهام عدالت منوط به زنده یا مرده بودن فرد نیست بلکه بسته به این است که شماره شبای صحیحی از شخص فوت شده در سامانه سهام عدالت ثبت شده است یا خیر.

پرداخت یا عدم پرداخت سود سهام عدالت منوط به زنده یا مرده بودن فرد نیست!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مشمولان سهام عدالت که فوت شده اند به دو گروه دسته بندی می شوند دسته اول کسانی هستند که از شروع طرح (سال 1385 ) تا آذر ماه سال 1395 فوت شده اند، تعداد این افراد از کل 49 میلیون و 200 هزار نفر مشمول سهام عدالت، به کمتر از دو میلیون نفر می رسد. طبق اعلام سازمان خصوصی سازی فعلا به این دسته از فوت شدگان سود سهام عدالت تعلق نمی گیرد تا زمانی که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده وراث آن ها برای تعین تکلیف سهام عدالت متوفی به این سازمان مراجعه کنند.

    اما دسته دوم فوت شدگان مربوط به مشمولانی می شود که از آذر ماه سال 1395 به بعد، یعنی بعد از بسته شدن بانک اطلاعاتی سازمان خصوصی سازی فوت شده اند. آن طور که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده اگر این افراد قبل از فوت، شماره شبای حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کرده باشند یا بازماندگانشان شماره شبای حساب بانکی آن ها را در سیستم وارد کرده باشند سود سهام عدالت شان همزمان با مشمولانی که در قید حیات به سر می برند واریز خواهد شد.

    دقت شود که پرداخت یا عدم پرداخت سود سهام عدالت منوط به زنده یا مرده بودن فرد نیست بلکه بستگی به این دارد که شماره شبای صحیحی از شخص فوت شده در سیستم سامانه سهام عدالت ثبت شده است یا خیر. در مورد گروه اول باید دقت کرد که تا اواخر سال 1395 اصلا ساماندهی سهام عدالت شروع نشده و شماره شبایی از مشمولان خواسته نشده بود که سودی به حساب فوت شدگان واریز شود یا نشود. در نتیجه بدیهی است تا زمانی که ساماندهی این دسته از مشمولان آغاز نشده به وراث آن ها فعلا سودی بابت سهام عدالت متوفی پرداخت نمی شود.

    نکته مهم اینجاست که در صورتی که فرد فوت شده جزو گروه دوم باشد وراث آن با در دست داشتن مدارک قانونی لازم و برگه انحصار وراثت می توانند آن مبلغ را از بانک مذکور بگیرند که این موضوعات خارج از حیطه سازمان خصوصی سازی است و مراحل قانونی خود را دارد.

    اما سود سهام عدالت چه زمانی پرداخت می شود؟

    سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که برای پرداخت سود سال 1395 مربوط به سهام عدالت منتظر مصوبه از شورای عالی اصل 44 است. اگر این مصوبه ابلاغ شود با توجه به وجود سیستم نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز، سود سال 1395 در اواخر شهریور ماه ( ماه جاری) پرداخت خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو