عصر بازار

دلارزدایی در کشورهای سازمان همکاری شانگهای؛

روسیه و چین به طلا اعتماد می کنند

عصر اعتبار- بزرگترین بانک روسیه، درحال برنامه‌ریزی برای افزایش ارسال طلا به چین تا ۱۵-۱۰ تن در سال ۲۰۱۸ است؛ این گام بخشی از طرح پیشرفته دلار زدایی از اقتصاد این کشورها است.

روسیه و چین به طلا اعتماد می کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، بزرگترین بانک روسیه، اسبربانک، درحال برنامه‌ریزی برای افزایش ارسال طلا به چین تا 15-10 تن در سال 2018 است. طبق نظر پیتر کوئنگ، با در نظر گرفتن این که هم روبل روسیه و هم یوان چین پشتوانه 100 درصدی طلا دارند، این گام بخشی از طرح پیشرفته دلار زدایی از اقتصاد این کشورها است.

    آقای پیتر کوئنگ که کارمند سابق بانک جهانی است و در حال حاضر یک اقتصاددان و تحلیل‌گر ژئوپولیتیک است به رادیو اسپوتنیک گفت که این تصمیم اسبربانک روسیه در راستای تداوم توافقات تجاری بین روسیه و چین صورت گرفته است.

    او ادامه داد: کل سیستم پولی غرب اساسا یک کلاهبرداری است. این سیستم به صورت خصوصی ساخته شده و مالکیت آن هم به صورت خصوصی است. تمام تبادلات بین‌المللی باید از طریق بانک‌های وال‌استریت ترانزیت شوند و این تنها دلیلی است که به واسطه آن آمریکا می‌تواند کشورهایی را که برخلاف آن‌چه واشنگتن دیکته می‌کند، عمل می‌کنند، تحریم کند.

    اما طبق گفته او این به سرعت درحال تغییر است چراکه چین و روسیه خیلی زود به سمت استقلال کامل از اقتصادهای غربی پیش می‌روند.

    او ادامه داد که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های و بریکس، واقعا برای این که به حیات خود ادامه دهند نیازمند غرب نیستند، چراکه این کشورها خود نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

    او ادامه داد که چین و روسیه بزرگترین تولیدکنندگان طلای جهان هستند و تنها مسئله طلا امروزه این است که کاملا به سیستم پولی غربی وابسته است.

    کوئنگ می‌گوید: در 5 سال اخیر چین، روسیه و سایر اعضای سازمان همکاری شانگ‌های، تجارت هیدروکربن خود را دیگر به دلار انجام نمی‌دهند بلکه با واحدهای پولی محلی خود یا طلا کار می‌کنند.

    او همچنین در مورد این‌ صحبت کرد که چطور در دهه 70 میلادی آمریکا با عربستان، رییس وقت اوپک، توافق کرد که عربستان تضمین کند تمام کشورهای خاورمیانه نفت خود را فقط به دلار بفروشند و کشورهایی که با چنین قانون ناعادلانه‌ای مخالفت می‌کردند باید با تحریم‌های سنگینی مواجه ‌می‌شدند.

    او اضافه کرد که این کلاهبرداری آمریکا باید خاتمه پیدا کند و درحال حاضر چین و روسیه راه جایگزینی را ارائه کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی