عصر بازار

کاهش سود بانکی رونق را به اقتصاد باز می‌گرداند؟

عصر اعتبار- برخی کارشناسان معتقدند که با کاهش سود سپرده ها، به تدریج شاهد کاهش هزینه مالی شرکت‌ها، پروژه‌ها و نیز اقبال به سمت بازار سهام خواهیم بود.

کاهش سود بانکی رونق را به اقتصاد باز می‌گرداند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بانک مرکزی با هدف کاهش حجم نقدینگی در بانک‌ها و کنترل روند فزاینده اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی، امسال برنامه جامع ساماندهی بانک‌ها و موسسات اعتباری را در دستور کار خود قرار داده است.

    البته بسیاری از کارشناسان معتقدند برداشت اعتبار بانک‌ها از سوی بانک مرکزی تورم را افزایش خواهد داد. بازار سرمایه با کاهش نرخ‌های سود در بازار بین بانکی زمینه‌های لازم جهت کاهش نرخ‌های سود مورد عمل بانک‌ها و موسسات اعتباری در شبکه بانکی را فراهم آورده است که این احتمال وجود دارد که جریان نقدینگی به نفع بازار سرمایه تغییر و در نهایت منجر به رونق این بازار شود.

    همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  اظهار کرد:  کاهش نرخ سود می‌تواند تاثیرات مهمی بر توان جذب نقدینگی بازار سهام داشته باشد. در همین حال این کاهش تاثیرات مناسبی بر وضعیت بانک‌های فعال در بورس خواهد داشت و از فشار هزینه‌های آنها می‌کاهد، ضمن اینکه اگر کاهش سود بانکی بتواند در فاصله کوتاهی به کاهش نرخ تسهیلات نیز منجر شود، می‌تواند به‌صورت عمومی به افزایش سود‌آوری شرکت‌ها نیز کمک کند.

    دارابی با اشاره به اینکه کاهش نرخ بهره می تواند منجر به کاهش نرخ تورم شود، افزود: باید توجه داشت که نرخ بهره به تنهایی بالا نمی‌رود بلکه عواملی مثل معوقات بانکی و یا کسری بودجه  نیز می‌تواند، تأثیرگذار باشد که اگر اصلاح نشود ، نمی‌توان این نرخ  را کاهش داد.

    تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر تمامی بازارها

    مهدی طحانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گفت: کاهش نرخ سود بانکی نه تنها بر بازار سرمایه، بلکه در کل اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد و می‌تواند همه شاخص‌های اقتصادی را در بر گیرد.

    وی ادامه داد: نرخ بالاى سود بانکى سبب ایجاد رکود در بازار‌های جایگزین سرمایه گذاری مانند بازار سرمایه و تولید شده است. زمانیکه نرخ سپرده بالا باشد، نرخ تسهیلات اجرایی بانک‌ها به شرکت‌ها هم با افزایش همراه می‌شود و با توجه به اینکه بسیارى از شرکت هاى تولیدى ناگزیر به استفاده از وام‌هاى بانکى هستند، بنابراین این امر منجر به وارد شدن ضربه به بازار سرمایه خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی