عصر بازار

پیش نیازهای جذب سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران

عصر اعتبار- تحقق جذب ۶۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی که تکلیف برنامه ششم توسعه برای دولت است، به زیرساخت های اقتصادی از جمله بهبود ساختار بانکی، کاهش بروکراسی های اداری، جهانی سازی قوانین، تک نرخی شدن ارز نیاز دارد.

پیش نیازهای جذب سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مهم ترین پیامد انزوی ایران در طول در دولت های نهم و دهم همزمان با تشدید تحریم ها، محروم ماندن از سرمایه های خارجی بود. در سال هایی که درهای کشور به روی سرمایه گذاران خارجی بسته شد، کشورهای همسایه توانستند توجه سرمایه گذارن را به خود جلب کنند، تبعات این انزوا زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که متوجه فرار سرمایه های داخلی از کشورمان در آن سال ها می شویم.
    اما ورق برگشت و با امضای تفاهمنامه برجام در دولت یازدهم، راه برای بازگشت سرمایه گذاران خارجی و داخلی به ایران هموار شد و بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و شرکای تجاری قدیمی ایران که به دلیل جبر تحریم از اقتصاد کشورمان خارج شده بودند، دوباره به بازار ایران بازگشتند. به طوری که طبق گزارش های رسمی، در طول چهار سال گذشته 10 میلیارد و 700 میلیون دلار سرمایه خارجی محقق شد. البته باید از این نکته غافل نشویم که برنامه دور اول دولت تدبیر و امید برای جذب سرمایه گذاری های خارجی حدود 18 میلیارد دلار بود اما به دلیل آماده نبودن تمام زمینه های جذب سرمایه ها، از رسیدن به این هدف بازماند.
    برجام تنها یکی از بسترهای مورد نیاز برای افزایش سرمایه گذاری در کشور است و برای ادامه این روند رو به رشد وجود چندین پیش نیاز اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... ضرورت دارد.

    **راهکارهای افزایش سرمایه گذاری در ایران
    «کیومرث فتح الله کرمانشاهی» معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با بیان اینکه معتقدم مهم ترین اصل برای جذب سرمایه گذاری در هر کشوری چه سرمایه گذاری داخلی و چه خارجی، برقراری امنیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، گفت: در بین این موارد، اصلی ترین عامل جذب سرمایه ها امنیت و ثبات اقتصادی است و این موضوع می تواند بیشترین تاثیر گذاری را داشته باشد.
    وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشورمان اظهار داشت: در حال حاضر ضعف سیستم بانکی یک تهدید برای جذب سرمایه گذاری ها به دنبال آن ایجاد اشتغال، تولید و رشد صادرات محسوب می شود. از سوی دیگر هنوز هم دوگانی نرخ ارز در کشورمان حل نشده است و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود نمی توان موانع پیش روی جذب سرمایه ها را برداشت.
    کرمانشاهی با بیان اینکه بیماری سیستم بانکی ایران، مشکلات متعدد بازار سرمایه و مسائل مربوط به صنایع کوچک و متوسط کشور بر همگان روشن است، گفت: جذب سرمایه گذاری اتفاقی به وقوع نمی پیوندد و نیازمند به برنامه ریزی مدون و مستمر دارد.
    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حالی که صنایع کوچک و متوسط بیشترین سهم را در اشتغالزایی دارند اما برنامه بلند مدتی برای جلب توجه سرمایه گذاران به این صنایع دیده نمی شود و بیشترین تمرکز بر روی صنایع بزرگ مانند نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد است.
    وی تاکید کرد: سرمایه گذار خارجی در صورتی می تواند ارزش افزوده داشته باشد که به همراه سرمایه، تکنولوژی روز دنیا را هم وارد کشور کند و بهترین روش ورود سرمایه گذار های خارجی به کشور، مشارکت آنها با بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی است بنابراین در وهله اول باید مشکلات بخش خصوصی در کشور مرتفع شود تا بتوانند توان مشارکت با سرمایه گذاران خارجی را داشته باشند.
    کرمانشاهی با اشاره به ضرورت پیوستن ایران به WTO (سازمان جهانی تجارت) گفت: به طور قطع برای سرمایه گذاران عضویت ایران در این سازمان بین المللی حائز اهمیت است و تاکنون نتوانستیم به عضویت دائم آن در آییم چراکه آمادگی لازم برای پیوستن به این نهاد جهانی وجود ندارد.
    معاون اسبق سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه لازمه پیوستن به سازمان جهانی تجارت شفافیت اقتصادی است، ادامه داد: مباحث مالیاتی، تسهیلات گران بانکی، هزینه های تامین اجتماعی که بر دوش کارفرما گذاشته می شود، همه این ها موضوعات مهم در بحث سرمایه گذاری است.
    وی افزود: موضوع مهم دیگر در حوزه سرمایه ها، رعایت مباحث تجارت فرامرزی است به این معنا که تعداد اسناد تجاری به حداقل برسد و بروکراسی اداری کاهش یابد.

    ** رشد سرمایه گذاری، آرزوی اشتغال را برآورده می کند
    طبق اهداف برنامه ششم باید 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف جذب شود.این میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده شامل 30 میلیارد دلار فاینانس، 20 میلیارد دلار مشارکت اقتصادی و 15 میلیارد دلار سرمایه مستقیم است .
    یکی از مهم ‌ترین موفقیت‌های دولت گذشته هم پیس از رفع تحریم‌ها، افزایش جذب سرمایه خارجی بوده است. به طوری که از شروع رفع تحریم‌ها و تا پایان سال گذشته بیش از10 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب اقتصاد ایران شد.حال اینکه برای پایداری رشد اقتصادی 8 درصدی، سرعت روند جذب سرمایه های داخلی و خارجی باید افزایش یابد.
    از سوی دیگر یکی از مهم ترین عوامل در اشتغالزایی، جذب سرمایه ها است به طوری طبق گفته «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری؛ برای ایجاد 950 هزار شغل به صورت سالانه نیاز به 700 هزار میلیاردتومان سرمایه گذاری است و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی 65 میلیارد دلار این میزان سرمایه گذاری مربوط به منابع خارجی است که تامین آن قطعا نیازمند یک تعامل جدی با دنیاست.
    سال اول برنامه ششم توسعه شروع شده و دولت دوازدهم فرصت چهار ساله دارد تا با احیا و تامین زیرساخت های افزایش سرمایه گذاری ها، به اهداف و ماموریت های تکلیف شده در برنامه ششم توسعه تحقق بخشد، اهدافی که تنها یک مورد آن افزایش اشتغالزایی یعنی همان دغدغه عمومی مردم است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو