عصر بازار

مشاور اقتصادی رییس جمهور مطرح کرد:

۶ چالش پیش روی اقتصاد ایران

عصر اعتبار- مشاور اقتصادی رییس جمهور گفت: بحران منابع آب کشور، مسائل اجتماعی و زیست محیطی و صندوق بازنشستگی، بودجه دولت و نظام بانکی و بیکاری ۶ عامل چالش اقتصاد ایران است.

۶ چالش پیش روی اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، دستیار اقتصادی رییس جمهور، عصر امروز در جمع دانشجویان و دانش آموختگان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: نظام بانکی، صندوق های بازنشستگی، بودجه، تولید و اشتغال، آب و محیط زیست، 6 چالش پیش روی اقتصاد ایران هستند.
    وی گفت: بزرگترین بیماری اقتصاد ایران کسری بودجه در دهه چهل بود. لذا دولت ها خود را فارغ از کسری بودجه دیدند و به محدودیت منابع توجه نکردند.
    به گفته نیلی: مهمترین مشکل ما در اقتصاد ایران کسری بودجه بود. این کسری حتی در دهه پنجاه با افزایش درآمد های نفتی همچنان وجود داشت.
    دستیار اقتصادی رییس جمهور گفت: این ذهنیت که دولت همه کاره است بین مسوولین قبل و بعد از انقلاب وجود داشته است. بعد از انقلاب مفهوم عدالت به معنای توضیح گسترده تر منابع تبیین شد. وظایف دولت و بدنه آن افزایش یافت و جمعیت نیز بالا رفت و جنگ نیز شکل گرفت.
    این اقتصاددان افزود: در مجموع مخارج  ما در سال 67 نسبت به سال 57 به دوبرابر و منابع مان رسید. این کسری افزایش یافته در سال های بعد تبعات خود را بر جا گذاشت، چون هزینه ها افزایش یافت. دولت برای جبران کسری بودجه به سمت منابع دیگر مثل بانک مرکزی و صندوق بازنشستگی رفت و به تدریج این بیماری به بانک ها و‌صندوق ها سرایت کرد. لذا صندوق و بودجه و ‌بانک به صورت موازی با بیماری مواجهه شدند.
    وی گفت: قیمت حامل های انرژی نیز با توجه به مفهوم عدالت پایین نگه داشته شد که مصرف را افزایش داد و لذا خالص صادرات ما نیز کاهش یافت.
    نیلی افزود: از طرفی کشور ما نیمه خشک است و آب محدودیت داریم. در دهه چهل و پنجاه بر اساس رانت سیاسی از منابع محدود استفاده می کردند. بعد از سال 61 براساس تصویب قانونی، دسترسی همه به منابع آب آزاد شد و پس از آن منابع به سرعت رو به کاهش گذاشت.
    وی گفت: در گذشته رفاهی داشتیم که ناشی از مصرف آب، پول صندوق ها و در واقع رفاه گذشته ناشی از رفاه آیندگان بوده نه درآمد خودمان! تولید سرانه ما 70 درصد سال 55 است. ولی مصرف سرانه افزایش یافته که از دارایی های مالی و طبیعی استفاده شده است.
    وی با توضیح این که نیاز به سرمایه گذاری داریم ولی منابع کم است افزود: برای حل این شش ابر چالش خارج از نظام تصمیم گیری ما نیست بلکه سیاستی بوده که در طول زمان اعمال کردیم. دهه ها اشتباه استراتژیک داشتیم که در پی آن منابع مالی و طبیعی مصرف شده است. باید گفتگوی ملی داشته باشیم و در مورد این علل صحبت کنیم و بگوییم چرا در حالی که مشکلات اقتصادی قابل پیش بینی بود ولی به اینجا رسیدیم. لذا به گفتگوی ملی و اجماع برای صحبت ر مورد این چالش ها نیاز مندیم.
    نیلی ادامه داد: 13 درصد بودجه عمومی ما صرف صندوق ها می شود که در حال افزایش است. اگر فارغ از دلیل اصلی مشکلات به سمت راه حل برویم به بیراهه رفته ایم. ولی اگر از مسیر درست بریم باید اصلاحات اساسی صورت بگیرد. پس قدم اول شناسی چرایی مشکلات است و به یک چارچوپ تصمیم گیری عقلایی با اصلاحات نیازمندیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو