عصر بازار

دو دهک پائین در اولویت دریافت سود سهام عدالت

عصر اعتبار- ارزش ریالی سهام عدالت در بازار هریک میلیون، حدود ۲ میلیون تومان است ولی در حال حاضر امکان خرید و فروش این سهام در بازار وجود ندارد.

دو دهک پائین در اولویت دریافت سود سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، با نزدیک شدن به پایان شهریور ماه و موعد پرداخت سری اول سود سهام عدالت به مشمولین، در روزهای اخیر شاهد باز شدن سامانه سهام برای ورود وراث و ارائه شماره شبای متوفیان هستیم که با این وجود علاوه بر مشمولین در قید حیات، متوفیان نیز مشمول دریافت سود می‌شوند.

    در این بین علاوه بر متوفیانی که تا آذر سال 1395، 2 میلیون متوفی از میان مجموع کل مشمولین سهام عدالت با ارائه شماره شبا از سوی وراث خود مشمول دریافت سود سهام عدالت می‌شوند که شرط ورود به سامانه سهام عدالت برای این افراد داشتن برگه اصل انحصار وراثت است که پس از واریز سود به حساب شخص متوفیان با داشتن برگه انحصار وراثت، وراث می‌توانند سود مشمول را از بانک دریافت کنند.

    حداقل سودی که شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت خواهند کرد 3400 میلیارد تومان خواهد بود که ‌این مقدار را بین 49 میلیون مشمول سهام تقسیم خواهد شد؛ این شرکت‌ها به مدت 8 ماه یعنی از اواخر تیرماه تا ابتدای اسفندماه فرصت داشتند که از بین این شرکت‌ها فقط شرکت هلدینگ خلیج فارس به جهت اینکه هنوز مجمع آنها تشکیل نشده تا پایان مهرماه فرصت دارند که سود مشمولان سهام عدالت را بپردازند.

    برآورد اولیه از شرکت هلدینگ خلیج فارس این است که حدود 600 میلیارد تومان سود به مشمولان سهام عدالت بپردازد که این مقدار سود اختصاص یافته به وسیله یک شرکت قابل ملاحظه است که هنوز به حساب شرکت خصوصی سازی برای واگذاری داده نشده است.

    مبلغ کل سود قطعی پرداختی مشمولان سهام عدالت تا سقف 4000 میلیارد تومان خواهد بود و این مقدار از سود به جهت شرکت دادن سهامداران در سهم شرکتها تغیر می‌کند اما از 3400 میلیارد تومان کمتر نخواهد بود.

    سود قطعی که پرداخت خواهد شد از تقسیم 3400 میلیارد تومان به تعداد 49 میلیون مشمول خواهد بود که این مقدار قطعی است که برای آن برنامه‌ریزی شده است.

    پرداخت سود مشمولان سه مرحله‌ای خواهد بود و ابتدا سود مشمولانی که جزو دو دهک پائین جامعه هستند و عمدتا نیز جزو خانواده‌های تحت پوشش سازمانهای حمایتی هستند پرداخت خواهد شد و سپس روستائیان بیکار و بعد سایر روستائیان و مشمولان سهام عدالت سودشان پرداخت خواهد شد چرا که امکان پرداخت همزمان این مقدار از سود وجود ندارد.

    این در حالی است که پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص رقم دقیق سود سهام عدالت گفت: کسانی که یک میلیون تومان سهام دارند بین 130 تا 150 هزار تومان سود به حساب آنها واریز می شود و سایر مشمولین به نسبت به میزان سرمایه خود سود دریافت خواهند کدر که رقم حدودی آن بر هر یک از مشمولین 69 هزار تومان خواهد بود.

    وی در ادامه افزود: کسانی که یک میلیون تومان سهام دارند بین 130 تا 150 هزار تومان سود به حساب آنها واریز می شود.

    پوری حسینی تصریح کرد: ارزش ریالی سهام عدالت در بازار هریک میلیون، حدود 2 میلیون تومان است ولی فعلا خرید و فروش نمی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی