عصر بازار

۱۵ نکته امنیتی اسکناس‌های جدید

عصر اعتبار- همواره با ورود اسکناس های جدید به بازار، ترس از ناشناخته بودن آن نیز در میان مردم وجود داشته است.

۱۵ نکته امنیتی اسکناس‌های جدید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران جیب، افراد در طول زمان با کسب تجربه، نکات متعددی  را درباره اسکناس ها می شناسند، که به آن ها در تشخیص نوع تقلبی از اصلی آن کمک می کند.

    اما اغلب این کسب تجربه مستلزم پرداخت زیان هایی در این زمینه است. افراد زیادی در داد و ستدهای خود ممکن است به علت تشخیص ندادن اسکناس اصلی در دام پول های تقلبی بیفتند. با عرضه اسکناس های ده هزار ریالی جدید، دخل و خرج،  ذره بین خود را به دست گرفته و حسابی زیر و بم این اسکناس جدید را به چالش کشیده و معرفی کرده است. امروز با ما در شناخت دقیق اسکناس ده هزار ریالی همراه باشید.

    مشخصات کلی

    اسکناس ده هزار ریالی، پرتره برجسته ای از امام خمینی (ره) را بر روی خود دارد. پشت این اسکناس منقش به تصویر آرامگاه حافظ در شیراز است. شعر «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق؛ ثبت است بر جریده عالم دوام ما» از اشعار لسان‌الغیب در کنار تصویر آرامگاه حافظ گنجانده شده است. مصرع دوم این بیت نیز به شکل سیاه مشق در پس زمینه  تصویر آرامگاه حافظ جای گرفته است.

    یک نکته بسیار جالب در طراحی اسکناس های 10 هزار ریالی درج عدد 1 بر روی آن است. درج عدد 1 با حذف صفرها حاکی از اشاره غیر رسمی تبدیل ارز رایج کشور از ریال به تومان است.

    ابعاد اسکناس هایده هزار ریالی جدید (حافظ) نسبت به نوع قدیمی آن (دماوند) کوچکتر شده است. این ابعاد از  77×160 میلی متر به 71×142 میلی متر کاهش یافته است.
    رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک، این تغییر را با هدف فرسودگی کمتر اسکناس، کاهش هزینه‌های تولید و در جهت ایجاد همگرایی بین اندازه اسکناس‌ها و ایران چک اعلام کرده است.

    در واتر مارک این اسکناس تصویر معروف امام خمینی (ره) در حال تلاوت قرآن به صورت سه بعدی اجرا شده است. اندازه این واترمارک نیز نسبت به واترمارک اسکناس قدیم بزرگتراست تا تشخیص راحت تری برای مصرف کننده فراهم کند.

    عرض نخ امنیتی به کار رفته در این اسکناس1.2 میلی متر است. درج 10000ریالی -10000 RLS به انگلیسی و فارسی در دو جهت به صورت آینه ای و معکوس نمایان است. نخ امنیتی به کار رفته در کاغذ ده هزار ریالی در اسکناس قدیمی در روی اسکناس و در اسکناس جدید در پشت اسکناس قابل رؤیت است.

    الیاف فلورسنتی به کاررفته در اسکناس جدید در چهار رنگ آبی، سبز، قرمز و زرد بوده که در پشت و روی اسکناس قرار دارند و با امواج ماورای بنفش قابل شناسایی هستند.
    سلیمانی همچنین بیان کرده است طرح برجسته اسکناس و ایران چک؛ مجموعه ای از خطوط و منحنی هایی با ضخامت 05/0تا 3/0 میلی متر است و دارای ویژگی هایی است که کار جعل را برای جاعلان مشکل می کند از جمله این ویژگی ها می توان به ایجاد فاصله بین خطوط، ضخامت های متفاوت و همچنین غلظت رنگ آن اشاره کرد.
    در اسکناس های جدید برخی از نقوش مشتمل بر پرتره حضرت امام خمینی (ره)، نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل به صورت برجسته چاپ شده که با لمس توسط انگشتان دست به سهولت قابل شناسایی است.

    دو شماره سریال درج شده بر روی اسکناس، یکی به رنگ سبز و دیگری به رنگ قرمز است. همچنین با قرار دادن اسکناس در برابر نور، تصویر مخفی در برخی از نقوش به راحتی قابل شناسایی است که در ادامه به آن می پردازیم. با استفاده از مرکب امنیتی به کار گرفته شده در این اسکناس، می توان ویژگی های امنیتی آن را در زیر نور مادون قرمز به صورت ترانس توسط دستگاه های ویژه رویت کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی