عصر بازار

کنترل تورم تنها راه جلوگیری از جهش قیمت ارز

عصر اعتبار- یک اقتصاددان می‌گوید دولت اگر می‌خواهد ارزش پول ملی حفظ شود و نرخ ارز افزایش پیدا نکند، باید همچنان سیاست‌های کنترل تورم را پیگیری کند تا مانع از آن شود که نرخ ارز با افزایش فاصله تورم داخلی و خارجی جهش کند؛ در غیر این صورت سیاست‌هایی مبنی بر پایین نگه داشتن نرخ ارز به صورت تصنعی مضررات بسیاری برای تولید و صادرات خواهد داشت.

کنترل تورم تنها راه جلوگیری از جهش قیمت ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، غلام‌رضا سلامی درباره حذف ارز مسافرتی اظهار کرد: حذف ارز مسافرتی در راستای تک نرخی کردن ارز محقق شده و به نظر من حتما اقدام درستی است چرا که دو نرخی بودن ارز در سال‌های اخیر اقتصاد ایران را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. به طور کلی در چهل سال گذشته مواقعی که ارز تک نرخی بوده اقتصاد کشور با مسائلی روبرو بوده است که انتظار کارشناسان و اقتصاددانان بر این بوده است که دولت‌ها ارز را سریعا به سمت تک نرخی بودن سوق دهند و این انتظار در دولت یازدهم هم وجود داشت که متاسفانه محقق نشد ولی اکنون به نظر می‌رسد که دولت تصمیم گرفته حتما ارز را تک نرخی کند.

    این اقتصاددان در بخشی  از سخنانش در رابطه با قیمت ارز و تورم گفت:‌ طبق منطق قیمت ارز هر کشوری باید با وضعیت فاصله تورم آن کشور با کشورهای خارجی به صورت سالانه و ماهانه تعریف شود. و اگر تورم ایران در سال‌های اخیر بیش از تورم کشورهای خارجی بوده و نرخ ارز متناسب با آن تعدیل نشده است، باید در زمان مناسب تعدیل شود چراکه در غیر این صورت پایین نگه داشتن نرخ ارز مضرراتی بیشتر از افزایش قیمت آن دارد.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر نرخ ارز متناسب با تورم هر کشوری با کشور خارجی تعدیل نشود، در تولیدات و صادرات اثر منفی داشته و باعث افزایش واردات می‌شود، چنین وضعیتی عملا صنایع و تولیدات کشور را ورشکسته می‌کند و به نظر من بخش از رکود اقتصادی در سال‌های اخیر مرهون پایین نگه داشتن نرخ ارز بوده است.

    او در  پاسخ به این سوال که دولت چه راهکاری‌های دارد برای اینکه تک‌نرخی شدن ارز با جهش قیمت ارز و تورم چشمگیر همراه نباشد توضیح داد: همانگونه که گفتم نرخ ارز متناسب با تورم داخلی تعریف می‌شود؛ اگر دولت تصمیم دارد که نرخ ارز را پایین نگه داشته و از تبعات افزایش تورم در آن جلوگیری کند، از ابتدا باید به فکر کنترل تورم باشد.

    اگر دولت‌ها بتوانند تورم کشور خودشان را پایین نگه دارند، نرخ ارز آنها پایین خواهد ماند؛ در ترکیه دیدیم که سال‌هایی ارزش پول آنها به دلیل تورم سنگین کاهش پیدا کرد ولی اکنون سیاست‌ها برای حفظ ارزش پول ملی به کار رفته است. در ایران نیز اگر دولت طبق سال‌های گذشته تورم را کنترل کند، می‌توانیم امیدوارم باشیم ارزش پول ملی حفظ شده و قمیت ارز بالا نرود.

    این اقتصاددان در ادامه سخنانش در تحلیل جهش نر خ  ارز گفت:‌ در ایران تحلیل این مسلئه سهل و ممتنع است چراکه در ایران عرضه کننده ارز دولت است و از طریق فروش نفت منابع ارزی را در اختیار دارد و هر زمانی می‌تواند آگاهانه و اجبار در نرخ ارز تاثیر بگذارد، اگر بازار احساس کند دولت توان تامین بازار را ندارد، ارز جهش می‌کند و اگر دولت منابع ارزی کافی داشته باشد و آن را عرضه کند، ارز کاهش خواهد یافت البته ممکن است دولت آگاهانه سیگنال‌های مورد نظر خود را به بازار ارسال کند البته درباره افزایش قیمت ارز در این مقطع از سال نیز باید به این نکته توجه کرد که اکنون شهریور ماه است و برخی مسافرت‌های خارجی در حال انجام بوده و از سوی دیگر سفر حج را داشتیم و این موارد خود در افزایش تقاضا و افزایش قیمت ارز موثر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو