عصر بازار

جایگزینی پول دیجیتال با ارزها در معاملات بین المللی

عصر اعتبار- از آنجایی که پول‌های دیجیتال شامل چرخه محدودیت های سیاسی و بین المللی نیست حال این سوال مطرح است که آیا پول دیجیتال توان جایگزینی با ارز ها و به خصوص دلار را در معاملات بین المللی دارد یا خیر؟

جایگزینی پول دیجیتال با ارزها در معاملات بین المللی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، پول دیجیتال یا Digital currency  چند سالی است که جای خود را در معاملات و داد و ستدهای اقتصادی به خوبی باز کرده و استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است.

    حال با رونق استفاده از این نوع پول‌ها برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر جایگزینی پول‌های دیجیتال با دلار و سایر ارزهای رایج در دنیا وجود دارد.

    عدم وابستگی، مزیت بیت کوین

    در حالی که تمامی ارزهای رایج در دنیا وابسته به دولت‌ها و حکومت‌ها هستند و امکان اعمال نفوذ از سوی مقام های بالادستی وجود دارد  اما پول های دیجیتال به دلیل عدم وابستگی از این گردونه خارج هستند.

    به عنوان مثال بیت کوین که می‌توان آن را معروف ترین پول دیجیتال در دنیا معرفی کرد، هیچ وابستگی به دولت یا ارگانی ندارد و به همین دلیل شعار سامانه بیت کوین "بانکداری بدون بانک" است یعنی بدون اعمال نفوذ و دخالت هیچ کشوری می توان تحت شبکه تعریف شده برای آن از این پول استفاده کرد.

    ویژگی‌های خاص پول های دیجیتال

    از طرفی برخی کشورها نیز به دلیل ویژگی های خاص این نوع پول ها نسبت به پول های رایج در دنیا، از این نوع پول استقبال کرده اند به گونه ای که اخیرا « آناتولی آکسالکوف» رئیس کمیته دولتی دوما روسیه در بخش بازارهای مالی از تجارت ارز رمزنگار یا همان ارز دیجیتالی برای دور زدن تحریم های ضد روسی برای سرمایه گذارانی که علاقمند به فاینانس در پروژه های بزرگ روسیه هستند، خبر داد.

    وی افزود: فکر می کنم که ابزارهای جدید از قبیل ارزهای رمزنگار و بلاک چین می توانند بستری را برای دور زدن تحریم ها برای آن دسته از افرادی که خواهان مشارکت مالی در پروژهای روسیه هستند را فراهم کند.

    رئیس کمیته دولت دوما تصریح کرد، اطلاعات افرادی که در قالب ارز رمزنگار سرمایه گذاری می کنند، بصورت کد صادر می شود که این موضوع می تواند کمک به علاقمندان سرمایه گذاری در روسیه کند که از عواقب نقض تحریم ها در امان باشند.

    همچنین در روزهای اخیر نیز شهرداری «چیاسو» در سوئیس اعلام کرد که قصد دارد به شهروندان این شهر اجازه دهد تا مالیات خود را از ابتدای سال آینده میلادی، با بیت کوین پرداخت کنند.

    اینگونه موارد نشان از این دارد که هرچه به جلو حرکت می کنیم، پول های دیجیتال سهم بیشتری از معاملات و داد و ستدهای مالی را به خود اختصاص می دهند البته توجه به این نکته ضروری است که به طور حتم استفاده از این نوع پول جدید که برخی دولت ها آن را به  عنوان یک کالا قبول دارند تا یک ارز، محدودیت و خطراتی دارد که در جای خود قابل بحث و تامل است.

    استفاده از بیت کوین آری یا خیر؟

    حال این موضوع مطرح  است که با توجه به اینکه محدودیت استفاده از پول های دیجیتال نسبت به ارزهای رایج کمتر است و توانسته اعتماد برخی دولت ها را به خود جلب کند، آیا این پول‌ها قابلیت بهره گیری در مراودات تجاری و بین المللی را برای ایران  را نیز دارد یا خیر؟

    فرشید یعسوبی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره رواج استفاده از بیت کوین در معاملات خرد و کلان در کشور و همچنین در سطح بین المللی، گفت: یکی از مشکلاتی که درباره استفاده از بیت کوین وجود دارد عدم وجود نگرش متقن و واحد دولت ها درباره برخورد با این نوع ارز است.

    وی با تاکید بر اینکه این موضوع در همه دنیا وجود دارد و مختص به ایران نیست، افزود: اینگونه برخورد دولت ها از یک سو قابل توجه و تامل است و از سویی دیگر ما شاهد این هستیم که شهرداری یکی از شهرهای سوئیس، مالیات را براساس بیت کوین دریافت می کند.

    معاون شرکت ملی انفورماتیک گفت: همچنین در ایالات متحده 988 دستگاه خودپرداز (ATM) بیت کوین در سطح شهر نصب شده  اما چین به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا، تنها دارای دو دستگاه خودپرداز (ATM) بیت کوین است.

    وی ادامه داد: با وجود چنین محدودیت هایی و عدم جدی گرفتن بیت کوین از سوی دولت ها، استفاده و تولید آن هم با محدودیت مواجه است.

    یعسوبی افزود: از سال 2001 میلادی تاکنون 13 میلیون بیت کوین واحد وجود دارد و تا سال 2110 هم حداکثر توان عرضه 21 میلیون بیت کوین واحد وجود دارد.

    نبود قوانین مشخص برای بیت کوین

    وی ادامه داد: از طرفی در شرایطی که دولت‌ها استفاده از بیت کوین را اعلام کرده اند و از فعالیت آن جلوگیری نمی‌کنند، قوانین جدی هم برای آن تعریف نشده است.

    یعسوبی گفت: پس با توجه به این مباحث و برخوردهای ضد و نقیض از سوی دولت ها می توان به این نتیجه رسید که استفاده از ارزهای دیجیتال در سطح بین الملل و کلان زمان بر خواهد بود.

    بیت کوین توان معاملات کلان را ندارد

    همچنین مهرداد سپه وند در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره قابلیت بیت کوین برای استفاده در معاملات بزرگ و تجارت بین الملل، گفت: ابزار های پرداخت برای معاملات خرد که با ارزش پایین ولی تعداد زیاد مشخص می شوند با ابزارهای پرداخت کلان متفاوت هستند. بیت کوین مخصوص معاملات و تراکنش های خرد است و برای استفاده در پرداخت های کلان و بین المللی مطلوبیت لازم را ندارد.

    وی ادامه داد: در پرداخت های خرد آنجا که مبلغ پایین بوده ولی سرعت بیش از امنیت اهمیت دارد، می توان به راحتی از ارزهای مجازی از جمله بیت کوین استفاده کرد.

    این کارشناس بانکی افزود: در پرداخت های کلان اما امنیت پرداخت به دلیل بالا بودن مبلغ، مهمتر از سرعت جا به جایی آن است برهمین اساس در چنین معاملاتی نمی‌توان از بیت کوین استفاده کرد.

    سپه وند در ادامه اظهار داشت: پول های مجازی محدود به بیت کوین نیستند و دامنه گسترده ای اعم از انواع دیگر پول های رمزگذاری شده، کوپن های اینترنتی و پول مجازی با پشتوانه طلا را شامل می شوند. یکی از انواع پول مجازی که برای معاملات کلان بین بانکی استفاده می شود ریپل (Ripple) نام دارد.

    این کارشناس بانکی افزود: از منظر مقامات ناظر فعلا بحث جایگزنی ارز های دیجیتال بجای سکه و اسکناس به صورت جدی مطرح نیست و استفاده از آن به طور گسترده برای پرداخت های کلان در حال حاضر کمی دور از ذهن است. به همین دلیل مشاهده می شود که  اغلب بانک های مرکزی در برابر بیت کوین موضع فعالی ندارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو