عصر بازار

ربیعی:

میزان وام ضروری بازنشستگان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت

عصر اعتبار- وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی به اقدام های صورت گرفته برای بهبود وضعیت بازنشستگان اشاره کرد و گفت: بر این اساس سقف تسهیلات ضروری برای سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

میزان وام ضروری بازنشستگان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا،« علی ربیعی» روز شنبه در مراسم تجلیل از بازنشستگان نخبه صندوق بازنشستگی کشوری در محل پژوهشگاه صنعت نفت به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان افزود: افزایش سقف تسهیلات ضروری برای بازنشستگان درحالی در دولت یازدهم محقق شد که این رقم در سال 1392 تنها 80 میلیارد تومان بود و تورم روند افزایشی داشت.
    وی از تلاش مستمر دولت برای بهبود وضعیت بازنشستگان خبر داد و گفت: دولت تدبیر و امید توجه به مسایل صندوق بازنشستگی را مد نظر قرار داده و اکنون مشکلات احصا شده است.
    ربیعی با بیان اینکه راه حل های مناسب برای سامان دادن به وضعیت این صندوق ها اتخاذ شده است، افزود: معتقدم ندیدن صورت مسئله بحران صندوق ها و پاک کردن آن سبب شد فاصله حقوق و قدرت خرید بازنشسته ها افزایش یابد.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما با مسایل جدی در صندوق ها مواجه هستیم و بر همین اساس طرح جامع صندوق ها به هیات وزیران داده خواهد شد تا بتوان برنامه ای برای پایدار سازی آنها از یک طرف و بهبود وضعیت بازنشستگان اتخاذ کرد.
    ربیعی افزود: از کارهایی که تاکنون انجام شده است، خیلی راضی نیستم زیرا می توانستیم بهتر کار کنیم، هرچند کارهای خوبی انجام شده و حداقل صورت مسئله شناسایی شده و گام هایی برداشته شده است .
    عضو هیات دولت دوازدهم گفت: 35 هزار میلیارد تومان محاسبه تغییرات نرخ تورم و قدرت خرید بازنشستگان در سال های گذشته بوده است که توانسته ایم در دو تا سه سال اخیر 2هزار و 800 میلیارد تومان آن را جبران کنیم.
    وی با بیان اینکه روزی که به صندوق آمدم 800 میلیارد تومان سرمایه های صندوق به کمک بازنشستگان می آمد، افزود: امروز این رقم به بیش از 2500 میلیارد تومان به مدد آمده بدون آنکه ریالی به سرمایه های صندوق اضافه شود.
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری اینکه همواره تصمیم های غلطی در باره صندوق ها گرفته شده است و سپس آنها را تنبیه کرده و مخاطب قرار می دهند، بیان داشت: این موضوع سبب شده است 400هزار میلیارد تومان در 50 سال تصمیم های غلط به نرخ امروز گرفته شود و اگر صندوق ها امروز با مشکل هستند ناشی از تصمیم های غلط چهار دهه گذشته است، اما در دولت تدبیر و امید کار سامان دادن صندوق ها به سرانجام رسید و اکنون مسایل آن به دست آمده و راه حل ها آغاز شده است.
    ربیعی گفت: وام های ضروری از 64 میلیارد تومان به 1200 میلیارد تومان افزایش یافت و این روند ادامه خواهد داشت و پرداخت وام های خودرویی و کارهای رفاهی برای بازنشستگان ادامه دار است.
    وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش قدرت خرید بازنشسته ها نیازمند برنامه ای است که صندوق ها تاب تحمل آن را داشته باشند، تاکید کرد: این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.
    به گفته وی، کانون های بازنشستگی همبسته تر خواهد شد و دولت با سخت کوشی و عقلانیت تلاش می کند مسایل بازنشستگان را سامان دهد.
    ربیعی افزود: وظیفه ما در قبال بازنشستگان تنها مسایل مالی و حقوق نیست و ما نیاز داریم فرهنگ استفاده از بازنشسته و استفاده از تجربه وی و شان و منزلت بازنشسته و نقش وی را در جامعه و اداره کشور و در روابط بین نسلی پایه ریزی و افزایش دهیم چیزی که کمتر دیده شده است.
    وی خاطرنشان کرد: وقتی حرف از بازنشستگی و صندوق بازنشستگی می شود، این صندوق ها کارپردازی تلقی می شوند و من این تصور غلط را از روزی که وزیر شده ام تلاش کردم بزدایم.
    وی افزود:ما هنوز مطالعه جامعی در باره چگونگی تکریم بازنشسته ها انجام نداده ایم و درس تکریم را تنها به زبان جاری کرده ایم. براساس مطالعات صورت گرفته ظرفیت های فوق العاده ای در میان بازنشستگان وجود دارد که می تواند در خدمت رشد جامعه قرار گیرد. می توانیم 10 تا 15 درصد هزینه رشد کشور را متکی به بازنشستگان کنیم.
    وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت:براساس تعریف آماری حدود 70درصد بازنشستگان ما سالمند محسوب نمی شوند، در برخی از صندوق ها میانگین ورود به بازنشستگی ها 48 سال است و صندوقی هست که در 48 سالگی بازنشستگی دارد. تغییر جامعه به سمت سالمندی به سرعت درحال انجام است و در سال های نه چندان دور حدود 30 میلیون سالمند خواهیم داشت و از سوی دیگر وضعیت برنامه ریزی برای صندوق های بازنشستگی، وضعیت بازنشستگی و سالمندی را در آینده با ابهام های زیادی روبرو کرده است و نیاز داریم سیاست های مناسبی در این زمینه دنبال کنیم.
    به گزارش ایرنا، روز 25 شهریور روز خانواده و تکریم بازنشستگان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی