عصر بازار

در نشست خبری مسئولان بیمه آرمان مطرح شد

لزوم حمایت دولت از استارت‌آپ‌های بیمه‌ای

عصر اعتبار- عضو هیات مدیره بیمه آرمان می‌گوید در مورد استارت‌آپ‌های بیمه‌ای قطعا در سطح بیمه مرکزی مخالفت‌هایی وجود خواهد داشت اما در برابر این مخالفت‌ها باید مقاومت کرد چرا که اگر شرکت‌های بیمه استارت‌آپی را جذب نکند، بعد از مدتی تعطیل خواهند شد.

لزوم حمایت دولت از استارت‌آپ‌های بیمه‌ای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هادی رئیس‌الذاکرین در نشست خبری امروز که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در حالی که کشورها به دوره جدید اقتصاد وارد شده‌اند، اقتصاد کشور ما متاسفانه مبتنی بر منابع طبیعی است. در حال حاضر شرکت‌های بیمه در جهان بر مبنای اقتصاد مبتنی بر نوع‌آوری گام برمی‌دارند. چرا که دیدگاه مشتری‌ها تغییر کرده است.

    وی افزود: متاسفانه در ایران درباره اقتصاد مبتنی بر نوع‌آوری در حوزه بازارهای مالی بانک، بورس و بیمه قدمی به آن صورت برداشته نشده و متاسفانه از بین این سه بازار شرکت‌های بیمه سنتی‌ترین حوزه مالی هستند. این در حالی است که در شرکت‌های بیمه اروپایی و آمریکایی در سال 2016 بیش از 2000 استارت‌آپ طراحی شده است. اینکه شرکت‌های بیمه کشور در چنین شرایطی سنتی هستند، برای ما یک فاجعه است.

    عضو هیات مدیره بیمه آرمان درباره استارت‌آپ‌ها و اشتغالزایی از طریق آنها گفت: ما در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار نفر در سال فارغ‌التحصیل داریم که 700 هزار نفر از آنها جذب دولت می‌شوند و بقیه بیکارند. اگر دولت بخواهد اشتغالزایی برای این تعداد داشته باشد باید به ازای هر نفر 300 میلیون تومان هزینه کند ولی با استارت‌آپ‌ها هزینه اشتغال به 100 میلیون تومان می‌رسد. از طرفی سودآوری استارت‌آپ‌ها بالاست و فرآیند صدور و خدمات بیمه‌نامه‌ را می‌تواند کاهش دهد.

    رئیس‌الذاکرین ادامه داد: شرکت‌های بیمه به جای ایجاد مزیت رقابتی باید به سمت جذابیت رقابتی بروند. چرا که در بازارهای استارت‌آپی امروز مزیت رقابتی برای این شرکت‌ها دیگر پاسخگو نیست. ما 26 شرکت فعال در صنعت بیمه داریم اما هیچ شرکت بیمه‌ای آن طور که باید و شاید درباره بیمه‌های استارت‌آپی و فناوری‌های نوین، سیاستگذاری ارائه نکرده است. پژوهشگاه بیمه و بیمه مرکزی نیز در این راستا اقدامی انجام نداده‌اند و این موضوعات یک فاجعه در حوزه صنعت بیمه است.

    وی توضیح داد: در حال حاضر اکثر شرکت‌های بیمه در کشور هنوز از یک نرم‌افزار استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها به حفظ شرایط فعلی بسنده کرده‌اند و با استراتژی‌های نوآورانه جهانی فاصله دارند. قسمت تحقیق حوزه در قسمت بیمه نیز همگی ضعیف عمل می‌کنند و اکثرا به تدوین مقدار کمی برنامه‌های استراتژیک ختم می‌شوند. متاسفانه بازاریابی ما مدرن نشده و تعامل شرکت‌های بیمه با استارت‌آپ‌ها موضوع مهمی است که باید به آن رسیدگی شود. چرا که یک شرکت بیمه اگر استارت‌آپی جذب نکند، بعد از چند وقت تعطیل خواهد شد.

    پوریا کندری، مدیرعامل شتاب‌دهنده فارابی نیز در ادامه این نشست توضیح داد: شتاب‌دهنده فارابی از سال گذشته در دانشگاه شهید بهشتی فعالیت‌های خود را آغاز کرد و قرار داشتیم که در حوزه پین تک و فناوری‌های مالی استارت‌آپ‌هایی را در کشور راه‌اندازی کنیم. در حوزه پرداخت توانستیم قدم‌هایی را برداریم اما برای حضور در بازار بیمه نیاز به همکاری با یک شرکت بیمه داشتیم.

    وی درباره رقابت برنامه‌نویسی کامپیوتری که قرار است در اواخر مهرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود، گفت: انتظار می‌رود 40 تیم به صورت سه تا پنج نفره در این باره ثبت نام کنند. تیم‌ها توسط دبیرخانه گزینش می‌شود. اعضای تیم‌های شرکت‌کننده می‌توانند شامل برنامه‌نویسان، طراحان کاربردی و ظاهری باشد. ما بنا داریم چالش‌هایی را طراحی کنیم که آن چالش‌ها در بازار واقعی بیمه کشور وجود داشته باشند و بتوانند برای آنها راهکارهایی را ارائه دهیم.

    در ادامه علیرضا بیانیان، مدیرعامل بیمه آرمان نیز گفت: مهم‌ترین کار ما در صنعت بیمه این است که خطرات را کاهش دهیم چرا که کاهش ریسک یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت‌های بیمه است. ضمن این کار باید محصولات جدید بیمه‌ای نیز به بازار ارائه کنیم. بیمه‌های بدنه و شخص ثالث عادی و کلاسیک شده و باید به بیمه‌های دیگر فکر کنیم. ما از گروه‌های نوآور می‌خواهیم در دل مردم باشند و بدانند نیازهای بیمه مردم چیست تا در آن مورد استارت‌آپی تشکیل شود.

    وی افزود: امیدواریم بتوانیم در زمینه‌ بیمه‌های استارت ‌آپی خدمت‌رسانی خوبی داشته باشم و نیازهای مردم را بشناسیم. در حال حاضر تمام بیمه‌ها در کشور محصولات مشابهی را عرضه می‌کنند ولی باید به سمتی برویم که رشته‌های جدیدی مخصوصا عوان بیمه‌های عمر عرضه شود.

    آن گونه که مسئولان بیمه آرمان می‌گویند هدف از برگزاری این مسابقات این است که حمایت و فرصتی در اختیار جوانان و دانشجویان کشور گذاشته شود تا ایده‌های نوین خود را به یک کسب و کار تبدیل کند و همچنین با استفاده از راه‌حل‌های نوینی که ارائه می‌شود خدمات بهتر و سرویس‌دهی با کیفیت بالاتر به مشتریان ارائه شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی