عصر بازار

آخر این ماجرا اعدام است

بانکی وجود دارد که پولها در آن است

عصر اعتبار- قاضی مقیسه با اعلام ختم جلسه چهاردهم دادگاه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی،گفت: با بهبود حال متهم ردیف سوم، احتمال برگزاری جلسه بعدی وجود دارد.

بانکی وجود دارد که پولها در آن است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، قاضی مقیسه در ادامه رسیدگی به پرونده همدستان متهم نفتی به ماجرای خرید شرکت های تأمین اجتماعی و دریافت 5 فقره چک اشاره کرد و خطاب به بابک زنجانی گفت: شما به چه علت به آقای فلاح زنگ زدید که شبانه از مشهد حرکت کرد؟

    زنجانی هم در پاسخ مدعی شد: آقای فلاح ربطی به تامین اجتماعی ندارد. من چهار میلیارد یورو به حساب تامین اجتماعی در بانک مسکن واریز کردم و وقتی که در امارات بودم متوجه شدم مشمول تحریم‌های غرب شدم،برای همین در امارات بازداشت شدم. در آنجا با وزیر نفت تماس گرفتم و وزیر نفت با آقای مصلحی وزیر اطلاعات تماس گرفتند. آقای مصلحی با تیمشان هماهنگ کردند که مشکلی پیش نیاید. از آن طرف هم بانک اف آی آی بی با من تماس گرفت و گفت که به ما نامه‌ای زده و گفته‌اند ظرف 15 روز آینده حساب‌های ما مسدود می‌شود و اگر این طور شود دسترسی به هیچ پولی نخواهیم داشت.

    زنجانی افزود: وزیر نفت از من پرسید چه کار می‌توانیم بکنیم. به ایشان گفتم چهار میلیارد یورو به حساب تامین اجتماعی واریز کردم تا از این شرکت خرید کنم. وزیر نفت هم گفت می‌توانید دو میلیارد از آن پول را به ما بدهید و کمتر خرید کنید.

    زنجانی اظهارداشت: برای همین موضوع به آقای فلاح دستور دادم که به تامین اجتماعی برود و چک‌ها را بگیرد و از شرکت هم خواستم که به ایشان یک معرفی‌نامه بدهد. چون قرار بود دو میلیارد از این پول را به شرکت نفت بدهیم طی تماس تلفنی با آقای مرتضوی، از ایشان خواستم که پنج فقره چک صادر کند. فلاح چک‌ها را گرفت و به آقای میرکاظمی که امین من بود تحویل داد.

    قاضی مقیسه در ادامه به فروش نفت توسط مهدی شمس اشاره کرد و گفت: آیا شما شرکت فال را انتخاب کردید؟ نحوه فعالیت آقای شمس را در این موضوع بگویید و آیا شما دستور دادید شرکت اونر ایر خریداری شود؟

    زنجانی گفت: شمس اجازه نداشت پول نفت را به وزارت نفت بدهد زیرا طرف حساب او من بودم. طبق قراردادی که با شرکت نفت داشتم باید پول نفت را به حساب آنها در بانک اف آی آی بی واریز می‌کردم. در رابطه با شرکت فال باید بگویم زمانی که در ترکیه بودم شخصی به نام آقای «حلمی» به من مراجعه کرد و ادعا کرد در کار خرید و فروش نفت است. من هم به آقای شمس زنگ زدم گفتم که راجع به این آقا تحقیق کند. به آقای شمس نامه زدم که با حلمی جلسه‌ای بگذارید و این موضوع را پیگیری کنید. گویا شرکت فال را همین آقای حلمی معرفی کرده است.

    مقیسه  خطاب به متهم گفت: آقای شمس ادعا می‌کند که شرکت فال را با همفکری شما انتخاب کرده است.

    زنجانی گفت: شمس با فال یک جلسه داشت و آنها را ارزیابی کرد. من هم در آن جلسه حضور پیدا کردم که ظاهر کار مناسب بود. وقتی با آقای جشن ساز صحبت کردیم آقای جشن ساز گفت که شرکت فال ورشکسته است.

    دعوای لفظی دو متهم در دادگاه

    در ادامه جلسه مهدی شمس بابک زنجانی را مخاطب قرار داد و گفت: شما به من نامه زدید و شرکت فال را معرفی کردید و آن نامه را خدمت دادگاه ارائه کرده ام.

    قاضی مقیسه هم گفت: پس قبول دارید که شرکت فال را شما به آقای شمس معرفی کردید؟.

    زنجانی گفت: بله، ولی من در جلسه نبودم.

      شمس واکنش نشان داد و گفت: شما در آن جلسه بودید.

    مقیسه از بابک زنجانی پرسید: این اظهارات را قبول دارید؟

    زنجانی گفت: آقای مقیسه من دستور دادم که جلسه‌ای بگذارید. باشد من فال را معرفی کردم شما نمی گذارید من حرف بزنم.

    مقیسه گفت: بنابراین نامه‌ای که آقای شمس ادعا کرده جعلی نیست.

    زنجانی: انتهای این ماجرا اعدام است

    زنجانی پاسخ داد: اگر همه اینجا بگویند که من مقصرم قبول دارم. انتهای این ماجرا اعدام است. لااقل اینها نجات پیدا کنند.

    مقیسه گفت: پرونده اونر ایر به چه شکلی بود. آیا از پول نفت پول خرید اونر ایر را دادید؟

    زنجانی پاسخ داد: آقای قاضی شما می‌خواهید به واقعیت دست پیدا کنید یا نه؟ بانکی وجود دارد که اینها یک میلیارد و 967 میلیون یورو در آن پول دارند.

    مقیسه گفت: شما قصد پرداخت این پول را ندارید. هشت هزار میلیارد تومان پول مردم دست شما است و نمی‌دهید.

    متهم اصلی پرونده نفتی هم پاسخ داد:  این نظر شماست من متعهد به پرداخت این مقدار پول هستم.

    مقیسه گفت: خیلی خب. پرداخت کنید.

    زنجانی هم افزود: پرداخت کردن که این طور نیست.

    قاضی دادگاه خطاب به زنجانی گفت: ما پرونده شما را رسیدگی کردیم راجع به اونر ایر بگویید.

    زنجانی پاسخ داد: شمس‌زاده به من ایمیل زد و گفت 502 میلیون دلار وجه حاصل از فروش نفت را کجا هزینه کرده است که 235 میلیون دلار آن بابت خرید اونر ایر بوده است.

    زنجانی گفت: پول شرکت اونر ایر را من باید از منابع مالی خودم پرداخت می‌کردم و ربطی به شرکت نفت ندارد. شرکت نفت پول خود را قبلا گرفته بود.

    شمس در اینجا واکنش نشان داد و گفت:‌ ما به واسطه نفتی که در دست شرکت فال داشتیم یک میلیارد دلار اعتبار گرفتیم و با آن این خریدها را انجام دادیم. بعداً مشخص شد شرکت فال بدون اجازه ما این نفت‌ها را فروخته است.

    مقیسه گفت: پول اونر ا یر را پس از پول نفت دادید.

    شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفت: از اعتباری که از شرکت فال گرفتیم دادیم.

    زنجانی در ادامه خطاب به قاضی مقیسه گفت: سوالات شما ناقص است. شمس از جانب ما مامور بود که اونر ایر را بخرد و مبلغ این معامله 235 میلیون دلار بود. آقای شمس برای خرید این شرکت از یک شرکت که زیرمجموعه شرکت فال بود  235 میلیون دلار چک مدت‌دار گرفت و به صاحب شرکت اونر ایر ارائه داد اما صاحب این شرکت این چک‌ها را قبول نکرد. بنابراین  اقای شمس این چک‌ها را به وسیله فردی در دبی، زودتر از موعد نقد کرد.

    قاضی مقیسه با اعلام ختم جلسه چهاردهم گفت: در صورت بهبود حال متهم ردیف سوم احتمال برگزاری جلسه بعدی وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی