عصر بازار

اسلامیان اعلام کرد

بار مالی ۴۲ هزار میلیارد تومانی روی دوش صندوق بازنشستگی

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ۲۸ قانون طی چهار دهه گذشته بدون بررسی کارشناسی تصویب شده که ۴۲ هزار میلیارد تومان بار مالی به قیمت روز به صندوق بازنشستگی کشوری تحمیل کرده است.

بار مالی ۴۲ هزار میلیارد تومانی روی دوش صندوق بازنشستگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری جهت برون رفت از چالش های موجود با توجه به نظام فعلی بازنشستگی در کشور، خواستار استفاده از تجارب بین الملی و توجه ویژه به موفقیت های کشورهای پیشرو در اصلاح نظام بازنشستگی توسط دولت و مجلس شورای اسلامی شد.

    محمود اسلامیان در نشست بین المللی پایداری بلند مدت صندوق های بازنشستگی در شرایط در حال تحول، اظهار داشت: امیدوارم در این جلسه که با مشارکت علمی و فنی کارشناسان برگزار شده است، بتوانیم نتایج خوبی را به دست آوریم و در مسیر درست حرکت کنیم.

    وی در ادامه به درآمدهای صندوق های بازنشستگی کشوری اشاره کرد و افزود: 21.7 درصد از درآمدهای صندوق بازنشستگی کشوری ناشی از حق بیمه هایی است که از شاغلین دریافت می شود. همچنین 5.8 درصد درآمدها، ناشی از سرمایه گذاری هایی است که صورت گرفته و 7.25 درصد نیز از طریق کمک های دولت تامین می شود.

    مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه چالش های پیش روی صندوق بازنشستگی کشوری به دلیل روند رو به رشد مصارف است، گفت: کل سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری می تواند هزینه یک میلیون و 300 هزار نفر در یک ماه را پرداخت کند. چالش اولی که پیش روی صندوق وجود دارد، قوانین و مقرراتی است که بار مالی بسیار بالایی را طی چهار دهه گذشته بدون بررسی کارشناسی تحمیل کرده است، این قوانین 28 مورد است که 42 هزار میلیارد تومان بار مالی به قیمت روز به صندوق بازنشستگی کشوری تحمیل کرده است.

    اسلامیان ادامه داد: کاهش سن بازنشستگان به 51,5 سال، یکی دیگر از چالش های پیش روی ماست. این سن با سن امید به زندگی در ایران که 76 سال است اختلاف زیادی دارد و این چالشی است که متوجه عمده صندوق های بازنشستگی در کشور است و تنها شامل صندوق بازنشستگی کشوری نمی شود.

    وی همچنین با اشاره به اینکه صندوق های بازنشستگی در کشورهای دنیا تاثیر زیادی در روند اقتصادی کشورهای شان دارند، خاطر نشان کرد: با بر هم خوردن تعادل در صندوق ها، نقش صندوق های بازنشستگی در روند اقتصادی کشور کم می شود و این درحالی است که تاثیر در روند اقتصادی کشور نسبت به کشورهای دیگر دنیا پایین است.

    مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: ما باید به چالش های پیش روی صندوق های بازنشستگی توجه کنیم و آن ها را مورد بررسی و کار کارشناسی قرار دهیم تا دچار مشکل نشوند. ما می توانیم به دو شکل با مشکلات برخورد کنیم، نخست آن که باری به هر جهت با آن برخورد کنیم و دوم اینکه چالش را واکاوی کنیم و مورد بررسی قرار دهیم.

    وی افزود: همچنین عارضه دیگری که در برخورد با چالش های بزرگ وجود دارد این است که با توجه به کمبود اطلاعات، احساسی برخورد می شود و همین مسئله موجب شده نتوانیم ابعاد مختلف مشکل را متوجه شده تا راه حلی برای آن بیابیم این اتفاق موجب می شود که با مشکلات بیشتری مواجه شویم.

    اسلامیان با اشاره به جلسه مذکور، عنوان کرد: ما در این جلسه به کمک کارشناسان بین المللی چالش های پیش رویمان را واکاوی کنیم و ابعاد مختلف بحران را مورد بررسی قرار می دهیم. ما می خواهیم با صندوق های دیگر بنچ مارک داشته باشیم و برای مشکلات راهبردهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیدا کنیم.

    وی با اعلام اینکه صندوق بازنشستگی کشوری با ساماندهی های اقتصادی و تشکیل هلدینگ ها، سود خود را به 30 درصد افزایش داده است، اظهار داشت: امیدوارم با مشارکت افراد حاضر در جلسه بتوانیم تصویر دقیقی از چالش ها را به مسئولان نشان دهیم. بنده از دکتر ربیعی تشکر می کنم که اجازه ندادند تا چالش های دیگری به ما تحمیل شود؛ مهمترین مسئله ای که وجود داشت بازنشستگی پیش از موعد بود که آن را منوط به پرداخت هزینه ها کردیم، اما به مرحله اجرا در نیامد. در هر صورت ما مسئولیت خودمان را اجرا کردیم و قصد داریم به دولت و مجلس کمک کنیم تا مشکل جدیدی به آن ها تحمیل نشود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی