عصر بازار

ضرورت افزایش روابط اقتصادی ایران و کرواسی

عصر اعتبار- معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در دیدار با قائم مقام وزیر اقتصاد کرواسی گفت: روابط سیاسی خوب ایران و کرواسی و علاقه‌مندی مقامات بلندپایه به توسعه روابط همه‌جانبه ایجاب می‌کند روابط اقتصادی هم توسعه یابد.

ضرورت افزایش روابط اقتصادی ایران و کرواسی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمدرضا کرباسی که در زاگرب به سر می برد ، افزود: 27 سال قبل وقتی‌ کرواسی به‌عنوان یک کشور مستقل معرفی شد ایران جزء اولین کشورهایی بود که این استقلال را به رسمیت شناخت ، در این مدت رفت‌وآمدهای دو کشور در سطوح مختلف بسیار قابل‌توجه بوده است اما در مورد روابط اقتصادی این‌گونه نیست.
    کرباسی با اشاره به سفر سال گذشته رئیس‌ جمهور کرواسی به ایران گفت: سفر ایشان و همچنین تبادل هیئت های مختلف نشان از تمایل به توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور دارد در حالی‌ که آمار و ارقام از آهنگ کند روابط اقتصادی دو کشور حکایت می کند و موانع بانکی ‌می‌ تواند دلیل اصلی این موضوع باشد.
    معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ، از ایران و کرواسی به‌ عنوان شاهراه اقتصادی و حمل و ونقل در آسیا و اروپا نام برد و گفت : روابط با ایران بعد از برجام رشد خوبی داشته و کرواسی نباید از دیگر کشورها برای حضور در بازار ایران و کشوهای همسایه مانند عراق و افغانستان عقب بماند.
    کرباسی در مورد روابط بانکی هم گفت : چند بانک خصوصی ایران در آلمان دفاتر خود را دایر کرده‌اند و روابط بانکی تا حدی در حال شکل‌گیری است؛ خط اعتباری هشت میلیارد دلاری کره جنوبی برای فعالیت‌های زیربنایی و یک خط اعتباری جدید از طرف ژاپن و همچنین خط اعتباری چهار میلیارد دلاری چین برای توسعه صنایع کوچک و متوسط از نمونه فعالیت‌های این کشورهاست و به نظر می‌رسد کرواسی از همکاری‌های بلندمدت با ایران عقب‌ مانده است.
    معاون بین‌الملل اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت تسهیل رفت‌وآمد تجار تأکید کرد و گفت : در حال حاضر برای مراوده‌های تجاری و صدور روادید با کشورهای اروپایی سفارتخانه‌های آن کشورها با معرفی‌نامه اتاق بازرگانی صدور روادید را سرعت می‌بخشند که از سفارت کرواسی هم انتظار می‌رود صدور روادید تجار را تسهیل کند.
    عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی هم که هیئت ایرانی را همراهی می‌کند در این نشست گفت: توان همکاری‌ دو کشور بیشتر است.
    علی‌اصغر یوسف نژاد با تأکید بر اهمیت روابط بانکی در توسعه همکاری‌های دو کشور گفت: نقطه اغاز کار روابط بانکی است و تا زمانی که این شرط محقق نشود روابط همه‌جانبه ایران و کرواسی تحقق نمی یابد.
    یوسف نژاد بر لزوم حمایت از بخش خصوصی و تسهیل روابط اقتصادی بخش خصوصی ایران با کشورهای دیگر تأکید کرد.
    عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی از رابطه اقتصادی ایران و کرواسی به رابطه برد-برد تعبیر کرد و گفت: ایران دروازه ورود کرواسی به آسیا و کرواسی هم دروازه ورود ایران به اروپاست.

    خطوط مستقیم هوایی میان ایران و کرواسی ایجاد شود

    قائم‌مقام وزیر اقتصاد کرواسی هم گفت: آغاز هر رابطه اقتصادی با روابط بانکی ممکن است و با توجه به این گفتگوها و همچنین گفتگوهای بانکی دو کشور آینده‌ای روشن در این زمینه داریم.
    ماریو آنتونیچ در خصوص تسهیل صدور ویزا هم گفت: کرواسی تابع قوانین اتحادیه اروپاست اما در وزارت اقتصاد و سفارت کشورمان تسهیلاتی را برای تجار و بازرگانان در نظر خواهیم گرفت.
    آنتونیچ با اشاره به ضرورت برقراری خطوط هوایی مستقیم گفت: با توجه به علاقه‌مندی دو طرف به نظر می‌رسد تنها موانع فنی وجود دارد که امیدواریم به‌زودی رفع شود.
    او علاقه‌مندی کرواسی را به سرمایه‌گذاری‌های مشترک در اقتصاد کلان و صنایع کوچک و متوسط ایران مهم دانست و گفت : کرواسی عضو اتحادیه اروپاست و علاقه بسیاری برای توسعه روابط مشترک با ایران دارد و گام‌های مهمی برداشته است.
    کرواسی ، کشوری است در منطقه بالکان (جنوب مرکزی اروپا) که از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با مونته‌نگرو و دریای آدریاتیک هم‌مرز است.
    این کشور با چهار میلیون و 190 هزار جمعیت، در سال 2013 عضو اتحادیه اروپا و در سال 2009 عضو ناتو شد. همچنین در سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول، فائو و آنکتاد عضو است.
    واحد پول این کشور کونا است و هر 5.5 کونا برابر یک دلار است. زاگرب پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کرواسی است.
    تولید ناخالص داخلی کرواسی 61.3 میلیارد دلار است و گندم، ذرت، چغندرقند، دانه آفتابگردان، محصولات عمده کشاورزی و نفت، بوکسیت، کلسیم، آهک، سنگ گچ محصولات عمده صنعتی و معدنی این کشور محسوب می شود.
    اصلی‌ترین مقاصد صادراتی این کشور هم ایتالیا، بوسنی و هرزگوین، اسلوونی، آلمان، استرالیا، صربستان هستند و کروات‌ها بیشتر از همه تجهیزات الکتریکی و شیمیایی، سوخت و مواد روغن‌کاری و مواد غذایی به این کشورها صادر می‌کنند.
    ماشین ­آلات صنعتی، وسایل حمل‌ونقل، تجهیزات الکتریکی، مواد شیمیایی، سوخت هم اصلی‌ترین کالاهای وارداتی به کرواسی هستند و این تجهیزات بیشتر از کشورهای ایتالیا، آلمان، بوسنی و هرزگوین، روسیه، اسلوونی، اتریش، چین، فرانسه به این کشور می‌آید.
    همچنین گردشگری از منابع درآمد اصلی کرواسی است اما در پی رکود اقتصادی جهانی، صنعت گردشگری این کشور به‌شدت آسیب دید و حتی گردشگری داخلی نیز تضعیف شد.
    در سال 2014 وضعیت اقتصادی این کشور رو به بهبودی گذاشت، بااین‌حال پیشرفت چندانی در خصوصی‌سازی، تسویه بدهی‌های کلان بین‌المللی و بهبود وضع صادرات کالاهای تولیدی این کشور حاصل نشده است.
    در سه سال گذشته دولت برای کوچک‌سازی و کاهش هزینه‌های خود اقدامات بسیاری کرده است.

    تاریخچه روابط اقتصادی ایران و کرواسی

    اردیبهشت سال گذشته رئیس‌جمهور کرواسی در رأس هیئتی به ایران آمد و در همایش اقتصادی دو کشور در اتاق ایران سخنرانی کرد.
    کلیندا کیتاروویچ در آن همایش به ناچیز بودن روابط تجاری دو کشور اشاره و بر لزوم تشکیل اتاق مشترک تأکید کرد.
    مرداد امسال هم معاون وزیر خارجه این کشور به اتاق ایران آمد و خواستار حل مسائل بانکی میان دو کشور با هدف ارتقای سطح مبادلات تجاری شد.

    تجارت ایران و کرواسی

    سال 2016، ایرانی‌ها 596 هزار دلار به کرواسی کالا صادر کرده‌اند و در مقابل کروات‌ها، 25 هزار دلار به ایران صادرات داشته‌اند.
    خشکبار (پسته، کشمش و بادام)، فرش، مبلمان، منسوجات، سیب زمینی‌، رب گوجه فرنگی، روغن اتومبیل، محصولات پتروشیمی‌، سنگ و سرامیک عمده کالاهایی است که از ایران به کرواسی صادر شده است.

    ظرفیت‌های رابطه با کرواسی

    قسمت اعظم بخش صنعتی این کشور به صنعت کشتی‌سازی تعلق دارد که حدود 10 درصد کالاهای صادراتی کرواسـی را تشکیل می‌دهد. صنعت گردشگری، فرآوری مواد غذایی و مواد شیمیایی دیگر حوزه های فعالیت تجاری این کشور است.
    با توجه به اینکه کرواسی از لحاظ ژئوپلیتیک موقعیت خاصی دارد، می‌تواند توزیع‌کننده گاز ایران برای بسیاری از کشورهای اروپایی باشد و این موضوع، یکی از اهداف استراتژیک در همکاری با کرواسی است و تمایل خوبی برای عملی شدن این پروژه در هر دو طرف وجود دارد.
    همچنین ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در پایانه‌های گاز طبیعی مایع (LNG)، کشتی‌سازی، صنایع پتروشیمی و صنعت گردشگری کرواسی علاقه‌مند هستند و شرکت‌های داخلی کرواسی نیز در زمینه پروژه‌های زیربنایی و بخش‌های انرژی علاقه‌مند به سرمایه‌‌گذاری در ایران هستند.
    با توجه به حضور فعالان بانکی در هیئت ایرانی و برگزاری نشست‌های بانکی در سفر هیئت اتاق ایران به زاگرب، تلاش برای حل مشکلات بانکی موجود میان ایران کرواسی از اولویت های این سفر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی