عصر بازار

سهم واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط از خطوط اعتباری احیاء شود

عصر اعتبار- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت : اغلب خطوط اعتباری خارجی تمایلی برای تامین‌مالی واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط با ارقام کوچک ندارند و این اعتبارات نصیب شرکت‌های بزرگ می شود.

سهم واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط از خطوط اعتباری احیاء شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد لاهوتی اظهار داشت : این در حالی است که بانک‌ها می‌توانند در تعامل با بانک‌های طرف قرارداد فاینانس ، این خطوط اعتباری را دریافت کنند و در ارقام کوچک‌ به واحدها اختصاص دهند.
    عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران اظهار داشت : اگر فاینانس‌هایی که اخیرا قرارداد آنها بین ایران و برخی کشورها به امضا رسیده است در اختیار بخش خصوصی، به‌ ویژه صنایع کوچک و متوسطی که به دنبال ارتقای دانش فنی و به‌روزرسانی خطوط تولید خود هستند ، قرار گیرد ، در کیفیت کالای صادراتی کشور تغییرات قابل ملاحظه‌ای ایجاد خواهد کرد.
    محمد لاهوتی افزود : تجربه نشان داده است تامین مالی خارجی مانند انچه اکنون دریافت می‌کنیم، اغلب در اختیار واحدهای بزرگ مقیاس قرار می‌گیرد و واحدهای کوچک و متوسط تولیدی کمتر قادر به استفاده از آنها هستند.
    لاهوتی ادامه داد: بی‌نصیب ماندن واحدهای کوچک و متوسط به دو تا سه موضوع ریشه‌ای مربوط می شود که در صدر آنها، عدم تمایل ارائه دهندگان خطوط اعتباری به تخصیص مبالغ خُرد به واحدهای متعدد قرار دارد و در عمل زمینه استفاده این تسهیلات برای واحدهای خُرد و متوسط اقتصادی را از بین می‌برد.
    لاهوتی تصریح کرد : نکته دیگری که می‌تواند در بحث استفاده از تامین مالی خارجی به بهبود تولید صادرات محور کمک کند، این است که از این طریق ، خرید مواد اولیه برای واحدهای تولیدی به‌ منظور تبدیل به محصول و کالای صادراتی در دستور کار قرار گیرد.
    عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران با اشاره به سابقه دریافت‌ فاینانس‌های خارجی در دوران پیش از تحریم ، اظهار داشت : قبل از دوران تحریم از این منابع
    برای خرید ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه استفاده می‌شد و بسیار می‌توانست در تامین منابع مالی واحدها مفید باشد اما در آن دوران نیز واحدهای کوچک و متوسط امکان استفاده از این مبالغ را نداشتند و در عمل فقط در اختیار بنگاه‌های بزرگ قرار می‌گرفت.
    لاهوتی تاکید کرد : در حال حاضر نیز زمینه برای استفاده صنایع کوچک و متوسط از این منابع مالی خارجی وجود ندارد اما این امکان هست که خطوط اعتباری از طریق برخی بانک های ایرانی به مبالغ کوچک زیر یک میلیون دلار تبدیل شود و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: قبل از اعمال تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی علیه ایران، فعالان اقتصادی ایرانی با کمک روابط کارگزاری بانکهای ایرانی، از خطوط اعتباری فاینانس و ریفاینانس مدت دار یک ساله و شش ماهه استفاده می‌کردند و اگر همان رویه‌های گذشته دوباره احیا شود واحدهای کوچک نیز قادر به استفاده از این منابع خواهند بود.
    عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران تاکید کرد: زمینه‌سازی برای تخصیص خطوط اعتباری خارجی به صنایع کوچک و متوسط تا حد زیادی متاثر از برقراری روابط کارگزاری و ارتباط بین بانک‌های ایرانی و بین المللی است که میدان استفاده از منابع تامین مالی خارجی یا فاینانس‌ها را بزرگتر می‌کند.
    به گفته لاهوتی ، در گذشته کشورهای اروپایی این خطوط اعتباری را به ایران می‌دادند که در عمل در کشورهای اتحادیه اروپا قابل استفاده بود و وقتی خطوط اعتباری فقط از یک کشور مانند چین یا کره‌جنوبی دریافت می‌شود، ما هم ناگزیر هستیم فقط محدود به آن کشورها شویم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
    وی البته یادآور شد : چین و کره‌جنوبی جزء شرکای مطرح تجارت ایران به شما می‌روند و فعالان اقتصادی کشورمان می‌‌توانند از خطوط اعتباری این کشورها برای کارهایی که با آنها دارند ، بهره‌ بگیرند.
    عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اضافه کرد : کره جنوبی یکی از کشورهای مهم طرف تجارت ایران است به‌گونه‌ای که براساس آمار گمرک ایران، کره چهارمین شریک تجاری ما در صادرات و سومین شریک در واردات است.
    لاهوتی تصریح کرد : بخش زیادی از واردات ایران از کره‌جنوبی مربوط به آن بخش از قطعات منفصله‌ است که در ایران به کالا تبدیل می‌شود و حجم قابل توجهی از تجارت با این کشور را شامل می‌شود.
    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت : صنایعی که در این زمینه با کره جنوبی تعامل دارند می‌توانند به خوبی از خطوط اعتباری اختصاص داده شده استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی