عصر بازار

اصلاح نظام بانکی؛

مهم ترین اولویت اصلاح ساختار اقتصادی

عصر اعتبار- دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: نرخ بالای سود سپرده‌ها که هزینه‌های تولید را بالا برده است، مهم‌ترین مشکل اقتصادی و اصلاح نظام بانکی هم مهم‌ترین اولویت اصلاح ساختار اقتصادی است.

مهم ترین اولویت اصلاح ساختار اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مسعود نیلی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: موضوع نرخ سود سپرده‌ها و بالا بودن آنها، معلول بیماری بزرگ نظام بانکی است که تا این بیماری درمان نشود، امکان کاهش نرخ سود سپرده وجود ندارد.
    دستیار ویژه رئیس‌جمهور درباره دیر بودن زمان اصلاح نظام بانکی گفت: سال 93 دولت موضوع اصلاح نظام بانکی را آغاز کرد اما سال 94 با کاهش شدید درآمدهای نفتی مواجه شدیم که سبب وارد آمدن فشار زیادی روی نظام بانکی شد و کارهایی که در خصوص اصلاح نظام بانکی کرده‌ بودیم، خنثی شد.
    نیلی افزود: برای اصلاح ساختار اقتصادی، جلسات متعددی با نهادهای تصمیم‌ساز و اثرگذار برگزار می‌کنیم و صبح امروز جلسه‌ای با صندوق‌های بازنشستگی داشتیم که موضوع آن، بنگاهداری صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی بود. نتیجه این شد که صندوق‌ها به سمت مدیریت دارایی‌ها بروند نه بنگاهداری. اصلاح ساختار اقتصادی و برگزاری چنین جلساتی به دستور رئیس‌جمهور بوده است.
    وی درباره استقلال بانک مرکزی گفت: دستیابی به چنین هدفی که بزرگ هم است، بسیار زمان بر است. وقتی ارزی را که بانک مرکزی استفاده می‌کند، دولت به آن می‌فروشد و پولش را در بودجه مصرف می‌کند، نشان می‌دهد که رابطه دولت با بانک مرکزی قاعده‌مند نیست. استقلال بانک مرکزی به این معنی است که باید به جایی برسیم که رئیس بانک مرکزی بتواند به رئیس‌جمهور «نه» بگوید.
    نیلی درباره انتقاد بخش خصوصی از بزرگ بودن دولت تصریح کرد: بزرگ بودن دولت در دو حالت مختلف قرار دارد؛ از نظر مالی دولت در اقتصاد ایران اتفاقاً بزرگ نیست و حتی به دولت بزرگ‌تر احتیاج داریم؛ اما نه دولتی که پول را هدر بدهد. حالت دوم بزرگ بودن دولت از نظر تعداد کارکنان است که این موضوع را می‌پذیرم.
    دستیار ویژه رئیس‌جمهور افزود: دولت بهینه دولتی است که گردش مالی آن 21 تا 22 درصد تولید ناخالص داخلی باشد که ما نیز در حال نزدیک شدن به این رقم هستیم.
    نیلی با بیان اینکه اقتصاددانان و اتاق ها یکی از رسالت هایی که دنبال می کند این است که روی سیاست های دولت ها اثر بگذارند، گفت: میزان اثرگذاری اتاق در جلوگیری از اعمال سیاست غلط، به پیشنهاد سیاست درست به دولت و اصلاح سیاست در حال اجرا مربوط می شود و شاخص موفقیت این گونه نهادهاست.
    وی افزود: اگر از این جمع خواسته شود که شما درباره مشکلات کشور و سیاست های اقتصادی صحبت کنید همه به راحتی می توانند تعداد زیادی از مشکل موجود را تشریح کنند اما اگر گفته شود که محدود به بیان یک مسئله هستید و همگی ملزم به رسیدن به اجماع درباره اعلام یک سیاست اشتباه هستید، کار بسیار سخت است.
    نیلی ادامه داد: پیشنهاد من این است که به اجماع برسیم ، اگر همه روی یک حوزه متمرکز شویم اثرگذاری کار بسیار بیشتر است.
    وی گفت: در شرایطی هستیم که اقتصاد ما دو چهره دارد، یک چهره می گوید که تورم تک رقمی شده رشد اقتصادی داشتیم و اشتغالزایی بالاست اما در نقطه مقابل ابرچالش هایی هستند که نمی توان منکر آنها شد و این شش ابرچالش شامل بحران آب، محیط زیست، بیکاری، چالش های نظام بانکی، صندوق بازنشستگی و کسب و کارهای خرد است به همین دلیل تنها بیان یک توصیه برای اقتصاد کشور با توجه به دو چهره آن سخت است.
    دستیار ویژه رئیس جمهور افزود: سیاسیون در برابر این چالش دو دسته هستند یک دسته که شوق فراوانی برای بیان چهره خوب دارند و مدام دم از رشد و اشتغال می زنند و از سوی دیگر دسته دوم منکر موفقیت ها هستند و مشکلات را بیان می کنند.
    اگر بگوییم در یک سال گذشته 675 هزار شغل ایجاد شده است دسته دوم در مقابل می گویند سه میلیون نفر بیکار در کشور داریم.
    نیلی اضافه کرد: به لحاظ کارشناسی هر دو درست می گویند یعنی ما هم دستاوردهای ارزشمندی داشتیم و کشور در سال 95 رشد داشته و هم از سوی دیگر ابرچالش ها از نظر ایجاد مشکل به ما بسیار نزدیک هستند و هیچ کدام از این دو چهره اقتصادی کشور را نمی شود نادیده گرفت.
    وی با بیان اینکه از نظر من هر دو چهره اقتصادی کشور قابل جمع هستند، تصریح کرد: آنچه از نظر رشد اقتصادی و کاهش تورم می بینیم اگر با رشد اقتصادی کشورهای منطقه مثلا عربستان که تنها یک دهم درصد رشد داشت مقایسه کنیم می بینیم که نرخ رشد اقتصادی ما بسیار خوب است.
    نیلی تاکید کرد : از این جهت می گویم دوچهره اقتصادی ما قابل جمع است که اقتصاد ما در یک بستر عقلانی در حرکت است اما تداوم شرایط خوب اقتصادی در گروه اصلاح ساختار اقتصادی است.
    مشاور رئیس جمهور با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی سال 95 کشور در سال های آینده تکرار نخواهد شد، اظهار داشت: برای ادامه رشد اقتصادی در سال های آینده باید ساختار اقتصادی را اصلاح کنیم.

    رفاه مبتنی بر اضمحلال منابع را کنار بگذاریم

    نیلی تاکید کرد: ساختار اقتصادی تعیین می کند نقش آفرینان شامل تولید کننده و مصرف کننده چه رفتاری خواهند داشت مثلا در حوزه آب در دهه ها گذشته دولت به عنوان تولید کننده منابع آب علائمی به مردم به عنوان مصرف کننده می داد که با بحران در سال های آینده مواجه می شویم یا اینکه در صندوق های بازنشستگی در سال های گذشته هیچ گاه به فکر ایجاد تعادل بین منابع و مصارف صندوق ها نبودیم و آیا به فکر این بودیم که سن بازنشستگی را از 65 سالگی به 50 سالگی در مردان و 60 سالگی به 45 سالگی را در زنان تقلیل داده ایم آیا به این اندیشیدیم که بعدا چه اتفاقی می افتد.
    مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: باعث مشکلات اقتصادی ما هیچ کس جز خودمان نیست.
    نیلی اظهار داشت:پیشنهاد من برای اینکه همه ما بر یک موضوع اجماع داشته باشیم این است که رفاه مبتنی بر اضمحلال منابع را کنار بگذاریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو