عصر بازار

دلار کم‌نوسان باقی ماند

کاهش فعالیت خالی‌فروشان ارزی

عصر اعتبار- در دومین روز مهرماه، دلار یک نوسان جزئی کاهشی را تجربه کرد تا به میانه محدوده ۳ هزار و ۸۹۰ تومان عقب‌نشینی کند.

کاهش فعالیت خالی‌فروشان ارزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بازار ارز که روز اول پاییز با 2 تومان افت روی قیمت 3 هزار و 896 تومان قرار گرفته بود، روز یکشنبه یک تومان دیگر افت کرد تا با قیمت 3 هزار و 895 تومان به کار خود پایان دهد. به گفته فعالان، روز گذشته عامل افزایشی خاصی در بازار حضور نداشت و بیشتر معامله‌گران در فاز احتیاطی قرار داشتند. با وجود این، تعدادی از معامله‌گران ارزی باور داشتند، قیمت در روزهای آینده در جهت افزایشی قرار خواهد گرفت. به گفته بازیگران باتجربه بازار، وجود چنین تصوری موجب شده است که میزان فعالیت خالی‌فروشان ارزی در بازار پایین بیاید.

     

    معامله‌گران خالی‌فروش که از تحقق انتظارات کاهشی کسب سود می‌کنند، روز یکشنبه کمتر اقدام به فروش ارز کردند. به گفته یکی از معامله‌گران، قیمت دلار در روزهای گذشته نوسان افزایشی یا کاهشی چندانی را تجربه نکرده است. این موضوع عامل دیگری بود که موجب می‌شد خالی‌فروش‌ها در بازار فعالیت چندانی نکنند؛ چراکه سود از نوسانات تک تومانی به اندازه‌ای نبود که آنها را ترغیب به ریسک‌پذیری کند. این موضوع زمانی برجسته می‌شود که انتظار ضرر از خالی‌فروشی نیز به‌دلیل تقویت انتظارات افزایشی در بازار بالا باشد. البته روز یکشنبه، معامله‌گران افزایشی مانند معامله‌گران کاهشی قدرت چندانی در بازار نداشتند. به گفته یکی از فعالان، یکی از نشانه‌های کم‌توانی نیروهای افزایشی، عدم واکنش بازار به جوسازی گسترده برخی نوسان‌گیران پیرامون برخی شایعات بود با واکنشی از سایر معامله‌گران بازار مواجه نشد. این در حالی است که اخباری که شکل هیجانی برای بازار دارند، معمولا قیمت‌ها را هر چند کوتاه دچار نوسان می‌کنند.

    در شرایطی که معامله‌گران افزایشی روز یکشنبه دست بالا را در بازار نداشتند، عده زیادی معتقد به رشد قیمت‌ها در ادامه پاییز هستند. تقاضای زیارتی محرم و اربعین، افزایش تقاضای شرکت‌های تجاری در پاییز، افزایش خرید ارز برای تسویه‌های سالانه در آستانه پایان سال میلادی از جمله تقاضاهای واقعی هستند که نگاه‌های افزایشی در بازار را تقویت می‌کند. به گفته فعالان بازار، هر چقدر به آذرماه نزدیک‌تر شویم، به‌طور سنتی این انتظار در بازار وجود دارد که میزان تقاضای تجاری افزایش پیدا کند. هم زمان با نزدیک شدن به پایان سال میلادی شرکت‌های تجاری اقدام به تسویه معاملات دلاری خود می‌کنند، عامل دیگری که می‌تواند تقاضا را تحریک کند. به گفته فعالان، پاییز 96 قیمت دلار تحت‌تاثیر چنین متغیرهایی حتی از مرز 4 هزار تومان نیز عبور کرد. روز یکشنبه، برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی بیشتر تمایل به افزایش قیمت داشت و در نهایت با هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 241 هزار تومان رسید. هفته گذشته اونس جهانی به زیر مرز هزار و 300 دلار رفت و قیمت فلز گرانبهای داخلی را تحت فشار قرار داد.

    با این حال، بیشتر معامله‌گران داخلی باور دارند، قیمت اونس در آغاز بازارهای جهانی مقداری اصلاح خواهد شد و زمینه ساز افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی خواهد شد. برای اطلاع از دیدگاه معامله‌گران بازار جهانی در مورد اونس، گزارش دیگر همین صفحه را بخوانید. نگاه افزایشی سکه‌بازان در حالی منجر به رشد محدود این فلز گرانبها شد که بازار به احتمال زیاد با کاهش سنتی تقاضا در ماه محرم مواجه خواهد بود.

    در واقع هم‌اکنون در بازار طلا قطعیتی در مورد روند قیمت سکه در آینده نزدیک وجود ندارد. این در حالی است که در معاملات ارزی، تعداد زیادی از معامله‌گران افزایشی هستند. به گفته آنها با ورود تقاضای تجاری به بازار قیمت‌ها توان رشد بیشتر را به‌دست خواهند آورد. از نظر افزایشی‌های بازار دلار، قیمت این ارز تنها به‌دنبال جرقه تقاضاست، این در حالی است که بازارساز ارزی در نیمه نخست سال عرضه نسبتا مناسبی داشت و به‌تبع آن قیمت در 6ماه ابتدایی سال 96 تنها 8/ 3 درصد بالا رفت. برخی معامله‌گران ارزی باور دارند قیمت در پاییز ظرفیت رشد بیشتری را از مجموع 6 ماه ابتدای سال خواهد داشت. آنها عنوان کرده‌اند، روند قیمت دلار در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که میزان دامنه نوسانات با نزدیک شدن به آذرماه افزایش خواهد یافت. از نظر آنها یکی دیگر از عوامل نوسانی شدن قیمت ورود تقاضای شرکت‌ها برای تسویه‌های دلاری انتهای سال است. البته به گفته این دسته، پس از اتمام تقاضای ژانویه نیز قیمت دلار بیشتر گرایش به کاهش را از خود نشان داده است. باید دید در سال‌جاری دلار چه جهتی را برای نوسان انتخاب خواهد کرد و به‌دنبال آن چه اثری بر قیمت سکه خواهد گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو