عصر بازار

در سال گذشته؛

جعل اسکناس و اوراق بهادار رکورد زد

عصر اعتبار- رییس دبیرخانه ستاد پیشگیری از جعل اسناد وزارت کشور با اشاره به اینکه ۲۶ هزار و ۹۸۳ مورد جعل در سال گذشته در کشور داشته ایم، تصریح کرد: عمده ترین جعل صورت گرفته در سال گذشته به ترتیب مربوط به جعل اسکناس و اوراق بهادار، مدارک و اوراق شناسایی، احکام ماموریت و اسناد مالکیت بوده است.

جعل اسکناس و اوراق بهادار رکورد زد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، کاظم شادکام صبح امروز سوم مهرماه در همایش آموزشی یک روزه پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک دولتی در استانداری کرمان اظهار کرد: جعل به عنوان یک معضل اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مختلف است و عمده ترین دلیل آن پیشرفت تکنولوژی به ویژه در صنعت چاپ و کاغذ، فراوانی اسناد کاغذی در فرآیند اداری، ضعف آگاهی های عمومی جامعه، انگیزه های سودجویانه، عدم بازدارندگی مجازات های پیش بینی شده و ... است.

    وی افزود: از بین رفتن استحکام روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، زمینه سازی وقوع و توسعه سایر جرائم، بروز آثار خرب روانی در جامعه، سلب اعتماد عمومی و تحمیل ضررهای مادی و معنوی به اشخاص از جمله آثار و پیامدهای جعل است.

    شادکام با بیان اینکه چهار کارگروه تخصصی در ستاد پیشگیری از جعل اسناد فعالیت دارند که دو هدف در زمینه کاهش جعل و مقاوم سازی اسناد را در دستور کار قرار داده‌اند افزود: یکی از اهداف ستاد، مقاوم سازی اسناد در برابر جعل است و توفیقات خیلی خوبی در این زمینه در اسناد پایه کشور داشته ایم و اکنون امکان جعل شناسنامه، گذرنامه، معافیت های سربازی و ... به صفر رسیده است.

    رییس دبیرخانه ستاد پیشگیری از جعل اسناد وزارت کشور با اشاره به اینکه مسئله دیگر، آموزش اختصاصی مقاوم سازی اسناد است که به صورت منطقه ای انجام می شود، تصریح کرد: جعل، پایه گذار و نردبان دسترسی به سایر جرائم است و به این نتیجه رسیده ایم که کار باید به صورت میدانی انجام شود و باید گلوگاه های جعل را شناسایی و نسبت به رفع آن، با آسیب شناسی و اِعمال اقدامات فنی اقدام کنیم.

    وی بیان کرد: وضعیت کرمان نسبت به استان های دیگر، رو به بهبود است و در سال 94 میزان 46 درصد، سال قبل 23 درصد و 5 ماهه گذشته سال جاری 15 درصد جعل اسناد در استان کرمان داشته ایم.

    رییس دبیرخانه ستاد پیشگیری از جعل اسناد وزارت کشور گفت: با صدور شناسنامه های جدید پالایش خوبی در اسناد سرقتی و غصبی به ویژه در استان هایی که اتباع بیگانه بیشتری دارند، صورت خواهد گرفت.

    وی با بیان اینکه ستاد 22 سازمان و دستگاه را در زیرمجموعه دارد، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته، کاهش جعل را در پیش رو داریم.

    شادکام اظهار کرد: تعیین خظ مشی برای پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک در کشور، ایجاد هماهنگی برای پیشگیری و مقابله با جعل اسناد رسمی و مدارک، پیشگیری از جزیره ای عمل کردن دستگاه های صادر کننده سند و ... از جمله اهداف ستاد پیشگیری از جعل اسناد وزارت کشور است.

    وی افزود: فراوانی سند در چرخه اداری یکی از دلایل اصلی جعل اسناد است و باید کار را به سمت دولت الکترونیک ببریم.

    شادکام با اشاره به اینکه 26 هزار و 983 مورد جعل در سال گذشته در کشور داشته ایم، تصریح کرد: عمده ترین جعل صورت گرفته در سال گذشته به ترتیب مربوط به جعل اسکناس و اوراق بهادار، مدارک و اوراق شناسایی، احکام ماموریت و اسناد مالکیت بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو