عصر بازار

مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه مرکزی:

بیمه نامه شخص ثالث باید کد'یکتا' داشته باشد

عصر اعتبار- مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی با اشاره به آغاز صدور کد 'یکتا' برای بیمه نامه های شخص ثالث از ابتدای مهر ماه گفت: نداشتن این کد، یعنی اطلاعات بیمه نامه مزبور در بیمه مرکزی به ثبت نرسیده است و این نهاد آن را تایید نمی کند.

بیمه نامه شخص ثالث باید کد'یکتا' داشته باشد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «سیدقاسم نعمتی» روز دوشنبه اظهار داشت: بیمه مرکزی با راه اندازی سامانه نظارت و هدایت الکترونیک صنعت بیمه (سنهاب) در تلاش است تا اطلاعات مربوط به بیمه نامه های صادره در شرکت های بیمه را جمع آوری و بر پایه آن، نظارت خود را بر صنعت بیمه تسری دهد.
    وی افزود: از ابتدای مهر ماه شرکت های بیمه ملزم شده اند اطلاعات مربوط به هر بیمه نامه شخص ثالث را در زمان صدور در سامانه سنهاب وارد کرده و پس از تایید صحت اطلاعات و دریافت کد یکتا، بیمه نامه صادره را به بیمه گذار تسلیم کنند.
    وی هدف از این کار را اجرای طرح کدینگ یکسان در صنعت بیمه برشمرد و گفت: در گام های بعدی می توان از طریق همین سامانه اجرای آیین نامه ها و مقررات مختلف در شرکت های بیمه را پیگیری کرد و پایبندی آنها به مقررات را سنجید.
    نعمتی گفت: در مرحله فعلی، مباحث کیفی و کمی صدور بیمه نامه و استاندارد کردن اطلاعات در صنعت بیمه در سامانه سنهاب پیگیری می شود تا شرکت های بیمه اطلاعات را در چارچوبی که بیمه مرکزی می خواهد، ارایه کنند در غیر اینصورت کد یکتا به آنها تعلق نمی گیرد.
    وی هدف هایی این کار را رصد رعایت حقوق بیمه گذاران به صورت آنلاین از سوی بیمه مرکزی عنوان کرد و گفت: فرآیند دریافت اطلاعات از شرکت های بیمه و صدور کد برای بیمه نامه ها تاثیر چندانی در زمان صدور بیمه نداشته است.
    مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی گفت: در روز ابتدایی این طرح بالغ بر 77 هزار بیمه نامه با کد یکتا صادر شد و تنها 50 بیمه نامه فاقد این کد بود که خطاها و اشکالات به مرور زمان در حال رفع است به شکلی که در روز دوم، تعداد بیمه نامه های صادره فاقد کد یکتا به هفت مورد کاهش یافت.
    نعمتی درباره کد یکتا و کارکردهای آتی آن برای مردم اظهار داشت: کد یکتا در واقع یک شماره سریال حداقل 11 رقمی است که بیمه گذار شخص ثالث باید در هنگام تمدید یا صدور بیمه نامه خود آن را از نمایندگی شرکت بیمه مطالبه کند.
    وی گفت: اگر بیمه نامه ای فاقد این کد باشد، یعنی اینکه اطلاعات آن در سایت بیمه مرکزی اطلاعات آن وجود ندارد و این نهاد، بیمه نامه فوق را تایید نمی کند.
    نعمتی یادآور شد: برای نمونه برای خودروهای دیزلی که شارژ کارت سوخت آنها منوط به داشتن بیمه نامه شخص ثالث است، پس از اجرای کامل کد یکتا، همین کد مبنای استعلام های شرکت بهینه سازی و مصرف سوخت از بیمه مرکزی خواهد بود.
    مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی خاطر نشان کرد که اجرای کامل کد یکتا یکسال زمان می برد و 31 شهریور 97 به بعد می توان گفت که صدور این کد به طور کامل برای بیمه نامه های شخص ثالث فراگیر شده است.
    وی افزود: از آن تاریخ به بعد، اگر بیمه نامه ای کد یکتا نداشته باشد، بیمه مرکزی صحت اطلاعات بیمه نامه را تایید نمی کند و از نظر بیمه مرکزی چنین بیمه نامه ای اصلا ماهیت وجودی نخواهد داشت.
    به گزارش ایرنا، مدیران صنعت بیمه کشور تصمیم گرفتند از آغاز مهرماه برای بیمه نامه های شخص ثالث شماره (کد) یکتا صادر شود تا همه شرکت ها بر پایه یک نظام هماهنگ، به بیمه نامه های شخص ثالث شماره ای اختصاص دهند.

    گفتنی است ، کد یکتا،کدی هست که بر اساس توافقات جدید شرکتهای بیمه با بیمه مرکزی و بمنظور کاهش میزان اشتباهات شرکتها و نمایندگان در زمان صدور بیمه نامه است و هدف آن ثبت دقیق اطلاعات مربوط به خودرو،خصوصا پلاک ماشین و سوابق دریافت و پرداخت خسارت اتومبیل ها می باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو