عصر بازار

سهام عدالت هر مشمول چقدر می‌ارزد؟

عصر اعتبار- ارزش روز سهام عدالت هر یک از مشمولان متناسب با افزایش یا کاهش ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر در نوسان است.

سهام عدالت هر مشمول چقدر می‌ارزد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایبِنا ، در سال 1385 طرحی تحت عنوان توزیع سهام عدالت مصوب و اجرایی شد که بر اساس آن سود سهام اعطایی به مشمولانی که سهام یک میلیون تومانی دریافت کرده بودند در مدت 10 سال، بجای پرداخت به آنها بابت اقساط سهامشان کسر می شد و پس از آن سهامداران می توانستند سهام عدالت خود را خرید و فروش کنند.

    از این رو از سال 85 تاکنون 49 میلیون و 226 هزار نفر از افراد جامعه به عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام تعلق گرفته است.

    به همین دلیل در 17 اسفند سال گذشته نیز سامانه‌ای برای آگاهی و اطلاع مشمولان سهام عدالت از جزئیات صورتحسابشان راه‌اندازی شد که مشمولان با مراجعه به آن از میزان اقساط پرداخت شده سهام خود و همچنین میزان بدهی‌شان به دولت اطلاع پیدا کنند.

    از این رو در صورتحساب مشمولان ارزش تقریبی سهام آنها حدود 530 هزار تومان اعلام شده است و بجز دو دهک اول درآمدی که از تخفیقف 50 درصدی برای تسویه سهام خود برخوردارند، بقیه مشمولان باید هر یک مبلغ 470 هزار تومان (در مجموع حدود 17 هزار میلیارد تومان) را بابت تسویه نهایی اقساط سهام عدالت خود تا پایان شهریور سال 96 به حساب دولت واریز کنند که البته چند روزی است که این مهلت پایان یافته است.

    بر این اساس پرسشی که به میان می‌آید این است که ارزش سهام تخصیص یافته به هر نفر چقدر است؟ در پاسخ باید گفت ارزش سهام تخصیصی اولیه به هر نفر در زمان ثبت نام یک میلیون تومان بوده است (در خانوارهای بالای 5 نفر مبلغ پنجاه میلیون ریال به تعداد اعضای خانوار تقسیم می شود). میزان سهام تسویه شده هر فرد در صورتحساب آن مشمول قید شده است و فرد مجاز است باقی سهام را با پرداخت نقدی خود تملک کند.

    همچنین در خصوص ارزش روز سهام عدالت تخصیص یافته به هر نفر از مشمولین نیز باید اشاره کرد ارزش روز سهام متناسب با افزایش یا کاهش ارزش سهام شرکت های سرمایه پذیر در نوسان است، اما درحال حاضر می توان با تخمین مناسب، اعلام کرد ارزش روز این سهام حدود دو برابر ارزش زمان واگذاری (تخصیص اولیه) است.

    افزون بر این یکی دیگر از پرسش‌های مطرح شده توسط مشمولان این است که چرا برخی از مشمولان سود سهام عدالت دریافت کرده اند ولی به برخی دیگر هیچ‌گونه وجهی پرداخت نشده است؟ در پاسخ به این پرسش نیز باید اشاره کرد به آن دسته از افرادی که تا قبل از سال 1387 مشمول سهام عدالت شده‌اند، از محل سود عملکرد سالهای 1385 و 1386 مبالغی به عنوان سود پرداخت شده است. به استناد تبصره (1) ماده 100 قانون برنامه پنجم توسعه جهموری اسلامی ایران که اشعار می دارد: «پرداخت هرگونه سود سهام عدالت تا سقف اقساط سررسید شده ممنوع است. »

    از سال 1387 به هیچ یک از مشمولان سودی پرداخت نشده است و مبالغ مذکور بابت مطالبات دولت ناشی از اقساط سهام واگذار شده به حساب خزانه واریز شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو