عصر بازار

صمت وضعیت جذب فاینانس و یوزانس در قالب برنامه ششم توسعه را بررسی کرد

ماموریت بانک‌ها در اقتصاد توسعه

عصر اعتبار- اقتصاد ایران درحال‌حاضر مسیر جدیدی را آغاز کرده، که بخشی از ظرفیت‌های خود را باید از طریق ۶۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند.

ماموریت بانک‌ها در اقتصاد توسعه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از گسترش صنعت، درحال‌حاضر حضور برخی بانک‌های اروپایی همکاری جدیدی را با ایران آغاز کرده‌اند و بعد از بانک‌های آسیایی و چینی که با ایران توافق کردند نزدیک به 35 میلیارد دلار خط اعتباری برای پروژه‌های اقتصادی ایران تامین کنند بیش از 22 میلیارد دلار همکاری اعتباری با ایرران خواهند داشت و این فرصتی برای اتصال ایران به زنجیره اقتصادی جهان خواهد بود.به گزارش صمت، در ماه‌های گذشته با وجود اینکه نسل جدیدی از تحریم‌های ضد ایرانی امریکا و مغایر با روح برجام وضع شده است با این حال همکاری‌های ایران در حال گسترش است. یکی از مفاد برجام، رفع موانع بین بانک‌های ایران و بانک‌های بزرگ جهانی بود هرچند امریکا تلاش کرده بود که تا یک‌سال بعد از اجرای توافق هسته‌ای، بانک‌های بزرگ از ترس جریمه شدن روابطی با بانک‌های ایران برقرار نکنند، اما تلاش‌های نهاد دیپلماسی در قالب دیپلماسی اقتصادی و رایزنی‌های مداوم کار را به جایی کشاند که شاهد عقد قراردادهای میلیاردی بین بانکی هستیم. تنها چند روز بعد از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، شاهد تحولات اقتصادی ایران در فضای بین‌المللی بودیم و قرارداد یک میلیارد یورویی 14 بانک ایرانی با «اوبر بانک اتریش» به امضا رسید و چند ساعت پس از انتشار این خبر، 10 بانک ایرانی نیز با «دانسکه بانک دانمارک» قرارداد 500 میلیون یورویی به امضا رساندند، همچنین قرار است بانک سرمایه‌گذاری دولتی بی‌پی‌آی(BPI) فرانسه پروژه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران را از ابتدای سال آینده میلادی تامین مالی کند و حداکثر 500 میلیون یورو (598 میلیون دلار) اعتبار سالانه فراهم می‌کند.


    نیکولاس دوفورک، مدیرعامل بانک بی‌پی‌آی
    (BPI) در مصاحبه با نشریه «لوژورنال دو دیمانش»، گفت: بدون در نظر گرفتن موارد اضطراری، ما در ابتدای سال آینده میلادی 2018میلادی با شرکت‌های فرانسوی همراه خواهیم بود. ما تنها بانک فرانسوی هستیم که بدون ریسک نقض تحریم‌های امریکا، می‌توانیم در پروژه‌های ایرانی حضور پیدا کنیم. توافق هسته‌ای که ایران در سال 2015 میلادی با 6 قدرت جهانی امضا کرد، رفع بسیاری از تحریم‌ها برضد این کشور در قبال محدودیت فعالیت هسته‌ای را بدنبال داشت و زمینه را برای قراردادهای تجاری بین‌المللی هموار کرد. اما بسیاری از بانک‌ها به دلیل واهمه از نقض تحریم‌های امریکایی که ممکن است به صدور جریمه‌های سنگین برای آنها منجر شود، از حضور در ایران اجتناب کرده‌اند. به دلیل اینکه بانک بی‌پی‌آی(BPI) هیچ فعالیت خارجی به ویژه در امریکا ندارد، در معرض خطر جریمه‌های احتمالی امریکا به دلیل نقض تحریم‌های واشنگتن قرار ندارد. انعقاد قرارداد بین بانک‌های ایرانی و اروپایی هرچند پس از همکاری‌های بین بانکی با کشورهای کره‌جنوبی و چین و... بعد از برجام بود اما این قرارداد از نظر ماهیتی برای ایران از اهمیت بالاتری برخوردار است، زیرا بعد از تلاش ترامپ برای منزوی کردن ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی رقم خورد و نشان داد رئیس‌جمهوری امریکا نمی‌تواند برای دنیا تعیین‌تکلیف کند و اروپایی‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند. پیش از این ولی‌اله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام بود کشورهای اتریش، دانمارک و ایتالیا،  22 میلیارد یورو در قالب خطوط اعتباری در روزهای آینده برای ایران ایجاد خواهند کرد.قراردادهای تامین مالی ایران با بانک‌های اروپایی ثابت کرد که اقتصاد ایران برای جهان جذاب است چراکه فرانتس گازلسبرگر، مدیر اوبر بانک که 3 بار به ایران سفر کرده تاکید می‌کند که اقتصاد ایران نه‌تنها برای اتریش و اروپا بلکه برای کل جهان بسیار جذاب است. این فعال اقتصادی اروپا بر این باور است که نسل جوان ایران فرصت‌های بزرگی برای شرایط برد-برد را بین ایران و شرکت‌های جهان ایجاد می‌کند. او ایران را برخوردار از یک اقتصاد به سرعت در حال رشد می‌داند چراکه از زمان برداشته شدن تحریم‌ها از یک‌سال پیش، هزار شرکت برای کار کردن با ایران ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند. آنطور که بانک مرکزی گزارش داده در جریان سفر معاون ارزی این بانک و هیات بانکی ایران به اتریش، قرارداد تامین مالی معادل یک میلیارد یورو بین بانک‌های ایران با «اوبر بانک» اتریش امضا شد. باید گفت که «اوبربانک» یک بانک منطقه‌ای در قلب اروپاست که در کشورهای همجوار اتریش نیز فعالیت دارد. از سوی دیگر قرارداد 500 میلیون یورویی بین 10 بانک ایرانی با «دانسکه بانک» دانمارک با حضور سیداحمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی، محمد خزاعی رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی، عبادالله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک‌های ایرانی منعقد شد. این قرارداد بین بانک‌های کشاورزی، ملت، پاسارگاد، سپه، پارسیان، سامان، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن و اقتصاد نوین با «دانسکه بانک» دانمارک امضا شد. درباره «دانسکه بانک» این نکته حائز اهمیت است که واحد اقتصادی دانمارک در 16 کشور دنیا حضور دارد و علاوه بر خدمات بانکی برای مشتریان شخصی، تجاری و نهادی، خدماتی در حوزه بیمه و مسکن هم ارائه می‌کند.


    تامین اعتبار بانکی براساس قانون برنامه ششم
    با انتشار خبر قراردادهای بین بانکی برخی رسانه‌ها عنوان کردند که با 55 میلیارد دلار فاینانس هر ایرانی 700 دلار بدهکار شده است اما محمد حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت می‌گوید چنین شبیه‌سازی‌های بر عقل اقتصادی منطبق نیست و این نوع تحلیل‌ها در حوزه اقتصاد صحیح نیست. نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی از قراردادها تامین مالی بین بانک‌های ایران و بانک‌های اروپایی حمایت می‌کند و تاکید دارد که بانک داری از اصلی‌ترین محورهای اقتصادی کشور است و با اجرای برجام عقد قراردادهای چند جانبه بانکی در راستای تامین اعتبار بانکی براساس قانون برنامه ششم توسعه است. وی اعتقاد دارد که چنین همکاری‌های بر آینده اقتصادی کشور تاثیرگذار است و باعث تسریع روابط بانکی می‌شود و از سوی دیگر سرمایه بانکی کشور برای پرداخت وام را افزایش می‌دهد و بازپرداخت قراردادهای بین بانکی از طریق سود کارهای اقتصادی محقق می‌شود بنابراین ایرانی‌ها بدهکار به شمار نمی‌روند. این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند که تفاهمنامه‌های بین بانکی در نهایت به ارتقای کیفیت سرمایه بانکی می‌انجامد و بانک‌ها منابع بیشتری برای سرمایه‌گذاری در تولید خواهند داشت. حسینی در ادامه توضیح می‌دهد که مراودات بین بانکی ربطی به سوئیفت و FATF ندارد چرا که این قراردادها تفاهمنامه دوجانبه بین بانکی است اما FATF برای شفافیت مالی بین حوزه‌های بانکی است که محدودیت بیشتری ایجاد می‌کند. درحال‌حاضر همچنان مشکل سوئیفت بین بانکی برطرف نشده است و این قراردادها تاثیری بر حل مشکل سوئیفت ندارد و تنها مسیری است تا تاجران، صادرکنندگان و واردکنندگان بتوانند مشکلات مالی خود را برطرف کنند و در عین حال تسهیلاتی برای پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی