عصر بازار

تنش‌ها بازارهای مختلف را نوسانی کرد

جزر و مد سیاسی در بازارها

عصر اعتبار- تنش‌های سیاسی همچنان نبض بازارهای جهانی را در دست دارند؛ کارشناسان، تغییرات بازار جهانی در روز گذشته را بیش از هر چیزی متوجه اخبار تنش‌های سیاسی می‌دانند.

جزر و مد سیاسی در بازارها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، کشمکش‌های کره‌شمالی و آمریکا، پس‌لرزه‌های انتخابات پارلمانی آلمان و رفراندوم عراق تحولات بازار جهانی ارز، نفت و طلا را پدید آوردند. نرخ برابری یورو نسبت به دلار در بازار صبح دیروز به کف یک ماهه خود رسید؛ بخش زیادی از علت این افت به نتایج انتخابات آلمان مربوط بود؛ نتایجی که به‌نظر می‌رسد پس از آن حمایت از مرکل به‌عنوان حامی اصلی اتحادیه اروپا و یورو پایین آمده است.

    نتیجه انتخابات برای حزب دموکرات مسیحی آلمان ضعیف‌ترین نتیجه در سال‌های اخیر بود. مارتین شولتز دبیر کل حزب سوسیال دموکرات آلمان با اعلام تغییر رویکرد حمایتی این حزب از مرکل، او را «بازنده بزرگ» خطاب کرد. قدرت گرفتن حزب «آلترناتیو برای آلمان» نیز قدرت مرکل به‌عنوان حامی بزرگ اتحادیه اروپا را تحت‌الشعاع قرار داد. اظهارنظر تند سران کشور‌هایی که در حال تجربه قدرت گرفتن راست‌های افراطی هستند نیز به ابهام‌های محتمل درخصوص آینده اتحادیه اروپا دامن زد. دیگر اتفاق سیاسی که وضعیت بازارها را تحت‌الشعاع قرار داد، واکنش وزیر امور خارجه کره‌شمالی در مقابل مواضع جنگ‌طلبانه ترامپ بود. با بالا گرفتن جنگ لفظی میان آمریکا و کره‌شمالی تقاضا برای فلز زرد در ظهر روز دوشنبه افزایش یافت. کارشناسان ادامه این روند افزایشی را در روز‌های باقی‌مانده هفته پیش‌بینی کرده‌اند.

    دلار علیه اونس

    روز گذشته طلا با قیمت 1311 دلار در بازار‌ها آغاز به کار کرد. در ادامه معاملات بازار فلز زرد در بازار صبح سه‌شنبه با نوسان زیادی همراه شد. کمترین قیمت طلای معامله شده 1299 دلار و بیشینه آن 1314 دلار ثبت شد. در زمان تنظیم این گزارش (ساعت8 بعد از ظهر) نیز قیمت هر اونس طلا 1300 دلار بود. شاخص دلار در بازار ارز به روند صعودی خود ادامه داد و ارزش دلار در مقابل سبد ارزهای دیگر به بیشترین حد خود در سه هفته گذشته نزدیک شد. یورو به سیر نزولی خود در بازار صبح دیروز ادامه داد و باعث شد نرخ برابری ارز یورو نسبت به دلار به کف یک ماهه برسد. بازار بورس نیز دیروز با بالا رفتن ارزش فلزات گرانبها شاخص خود را حفظ کرد.

    فشار افراطی‌ها به یورو

    کشور‌هایی مانند جمهوری چک، مجارستان و لهستان که قدرت گرفتن راست‌گرایان افراطی را تجربه می‌کنند، از منتقدان اتحادیه اروپا هستند و همواره مخالفت‌های خود را با سیاست‌های اتحادیه اروپا بروز داده‌اند. این کشور‌ها درخصوص مهاجر‌پذیری سیاستی سختگیرانه داشتند و قوانین ضدمهاجرتی را مورد حمایت قرار دادند که در مقابل سیاست‌های مورد حمایت مرکل بود. پس از انتخاب مجدد مرکل، سران این کشور‌های اروپایی با وارد کردن انتقاد‌های تند نسبت به صدراعظم آلمان، آینده سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا را در‌هاله‌ای از ابهام قرار دادند. این اختلاف میان اروپای غربی و اروپای شرقی از دو سال پیش آغاز شد؛ یعنی زمانی که اروپا با بزرگ‌ترین بحران مهاجرتی پس از جنگ جهانی دوم روبه‌رو شده بود. در این زمان آلمان با گشودن در‌هایش به روی مهاجران مسلمان با انتقاد‌های فراوانی از سران اروپای شرقی مواجه شد. کشور‌های اروپای شرقی طی جنبشی به جریانی ضدمهاجرتی و ضداسلامی گرایش یافتند و این سرآغاز مخالفت بلوک جدید شرق با اتحادیه اروپا به سرکردگی آلمان بود. تمام این اتفاقات دست به دست هم داد تا یورو، ارزی که چندی پیش در حال تقویت بود، در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

    واکنش بازارها به تنش‌های کره‌ای- آمریکایی

    توییت دونالد ترامپ در آخر هفته گذشته، از سوی وزیر امور خارجه کره‌شمالی به‌عنوان اعلان جنگ قلمداد شد. وزیر امور خارجه کره‌شمالی ضمن واکنش به توییت ترامپ هرگونه اقدام این کشور را به منزله دفاع از خاک این کشور عنوان کرد. زبان تند وزیر امور خارجه کره‌ای‌ها تا تهدید به شلیک به بمب‌افکن‌های آمریکا بالا گرفت. بازار جهانی در واکنش به تهدید‌های دوجانبه آمریکا-کره‌شمالی با تغییرات مختلفی همراه شد. هجوم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری امن به بازار طلا باعث افزایش ارزش فلز زرد در ساعات پایانی روز دوشنبه شد. به گفته تحلیلگران بازار طلا، ارزش اونس طلا در بازار روز سه‌شنبه منطبق بر تنش‌ها و اخباری بود که با این محوریت منتشر می‌شد. زمانی که اخباری مبنی‌بر شدت گرفتن تنش‌ها در زمینه بحران کره‌شمالی اعلام می‌شد ارزش طلا بالا می‌رفت و هرگاه اخبار حکایت از آرام گرفتن اوضاع جهانی دارد ارزش طلا افت می‌کرد. معاملات نفتی در روز دوشنبه با افزایش قابل توجهی همراه بود؛ زیرا نشست جمعه گذشته اوپک در وین از کاهش تولید نفت خبر می‌داد. رفراندوم کردستان عراق از جمله عوامل تنش‌زا در این روز‌ها بوده و تاثیر شدیدی بر قیمت جهانی نفت داشته است. مخالفت‌های منطقه‌ای با برگزاری رفراندوم به‌خصوص مخالفت ترکیه که همراه با تهدید به قطع خطوط لوله انتقال نفت کردستان شد، ارزش نفت را بالا برد. به گزارش رویترز، خطوط لوله بین این منطقه و ترکیه روزانه در حدود 550 هزار بشکه نفت خام انتقال می‌دهد که همگام با کاهش تولید روزانه 8/ 1میلیون بشکه‌ای توسط اوپک و تولید‌کنندگان دیگر موجب ایجاد وحشت از عرضه کافی نفت شده است. برهم ریختن تعادل عرضه و تقاضا و تنش‌های سیاسی شرایطی به وجود آوردند که نفت برنت بالا‌ترین قیمت خود در دو سال گذشته را در بازار دوشنبه تجربه کند.

    سخنرانی دیروز جنت یلن رئیس فدرال آمریکا از جمله رویداد‌هایی است که جدا از تنش‌های سیاسی اروپا و آمریکا-کره‌شمالی می‌تواند بر بازار جهانی تاثیر بگذارد. تحلیلگران معتقدند نرخ بهره در آمریکا عاملی تعیین‌کننده در پیش‌بینی رفتار سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذاران با توجه به روند تغییر نرخ بهره فدرال جبهه سپرده‌گذاری خود را مشخص می‌کنند. بنابراین سخنرانی جنت یلن از آنجا که درخصوص سیاست پولی و بانکی آینده اطلاعاتی خواهد داد بر بازار‌های جهانی اثر می‌گذارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو